روانشناسی فردیچه چیزیچه کسیدانستنی هاروانشناسی و خانواده

پنسکشوال چیست: همه چیز درباره پن سکشوالیتی (همه جنسگرایی)

pansexual چیست ؟ پیش‌تر درباره انواع هویت و گرایش جنسی با شما صحبت کرده‌ایم و در مقاله مربوطه به مفهوم پنسکشوالیتی اشاره کردیم و گفتیم که گرایش پنسسکشوال چیست؛ اما شاید این موضوع برای برخی از شما کمی گیج‌کننده به نظر برسد. افراد پنسکشوال از انواع گرایش جنسی برخوردارند و جنسیت و هویت جنسی آن‌ها به گرایش همه‌جنسگرایی آن‌ها ارتباطی ندارد. در این مقاله از فارسی‌رو قصد داریم درباره گرایش پن سکشوال، نحوه عملکرد و تفاوت‌های آن با گرایشات جنسی دیگر توضیحات مفصلی  را ارائه دهیم تا شما عزیزان را در زمان کوتاهی در درک بهتر آن یاری کنیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

گرایش پن سکشوال Pansexual چیست؟

pansexual یعنی چی؟ پان جنسی چیست؟  اساساً، پانجنس‌گرایی یک گرایش جنسی بدون توجه به هویت جنسیتی است. pansexual معنی چیست؟ پیشوند “pan” یک کلمه یونانی است و به معنای “همه”  یا “همه چیز” یا “دربرگیرنده همه چیز” است. این بدان معناست که کسی که خود را به عنوان پانجنس‌گرا معرفی می‌کند،

مجذوب تمام هویت‌های جنسیتی می‌شود که شامل افراد سیسجندر، تراجنسیتی، بی‌جنسیتی و افراد ناسازگار با جنسیت است. این بدان معنا نیست که هر فردی را که ببیند جذبش می‌شود؛ بلکه بدان معناست که آنچه آن‌ها را به سمت کسی جذب می‌کند به هویت جنسیتی آنها ربطی ندارد. پنسکشوال نوعی تمایل جنسی بی حد و حصر است که افراد را به سمت دیگران جذب می‌کند محدودیتی برای مرد یا زن وجود ندارد.

ممکن است این موضوع ساده به نظر برسد؛ اما درک آن برای همه افراد به این سادگی نیست. بری از مردم چندجنسگرایی را با همه‌ جنسگرایی اشتباه می‌گیرند. در چندجنسگرایی فرد به چند جنسیت می‌تواند علاقه نشان دهد و جنسیت افراد مورد علاقه فرد مشخص است. درواقع فرد چندجنسگرا جنسیت افراد را در گرایش خود انتخاب می‌کند؛ اما در افراد پنسکشوال جنسیت فرد مقابل اهمیتی ندارد و با انواع افراد با گرایشات جنسی مختلف می‌توانند ارتباط عاطفی یا جنسی برقرار کنند.

بیشتر بخوانید:گرایش استریت چیست: همه چیز درباره هتروسکشوال یا دگرجنسگرایی

گرایش پنسکشوال چیست

دلایل پن سکشوالیتی

افرادی هستند که می‌خواهند بدانند دلایل گرایش پنسکشوال چیست. گرایشات جنسی از جمله همه جنسگرایی موضوعی درونی هستند و دلایل شکل‌گیری انواع مختلف گرایش جنسی از جمله پن سکشوالیتی هنوز به ‌طور دقیق شناسایی نشده‌ است. تحقیقات زیادی تا به امروز برای برآورد تأثیر ژنتیک، فعالیت‌های هورمونی، روندهای رشد و نمو و تأثیرهای اجتماعی و فرهنگی بر روی گرایش‌های جنسی انجام شده ‌است و بسیاری از دانشمندان و روانکاوان را به این نتیجه رسانده ‌است که عوامل زیست‌شناختی و محیطی نقش پیچیده‌ای در شکل‌گیری آن‌ها دارند.

در گذشته تصور بر این بود که گرایشات جنسی مثل پن‌ سکشوالیتی نتیجهٔ رشد ناقص روانی ناشی از تجربیات آشفته دوران کودکی و روابط نادرست (مانند سوءاستفادهٔ جنسی در زمان کودکی) است؛ ولی اکنون ثابت شده ‌است که چنین تصوری بر پایهٔ اطلاعات غلط و تبعیض‌آمیز شکل گرفته بوده است. علاوه بر تأثیرات ژنتیک مطالعات حاکی از آن است که ترشحات هورمونی مادر بر فرزند در دوران جنینی در ماه‌های هفتم به بعد نقش زیادی را در این نوع گرایش‌ها ایفا می‌کنند و در بسیاری از افراد پنسکشوال گرایش جنسی پیش از تولد شکل گرفته است.

علاوه بر آن در دوران نوجوانی فرد به دنبال یافتن الگو و از طریق یادگیری می‌تواند به گرایشات مختلف جنسی از جمله پنسکشوالیتی تمایل پیدا کند. بنابراین اگر در دوران جنینی و پیش از آن گرایش پنسکشوالیتی در فرد ایجاد نشده باشد در دوران نوجوانی این احتمال وجود دارد که از طریق محیط و شبکه‌های اجتماعی به راحتی آموزش دیده و گرایش ذاتی خود را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: علت دوجنسه بودن چیست + علائم افراد دو جنسی (Intersex)

همه‌ جنسگرایی

نشانه ها و علائم همه‌جنسگرایی

بزرگترین عامل تعیین‌کننده در انتخاب شریک جنسی در همه جنسگرایی احساس شما است؛ بدون این که به جنسیت و گرایش جنسی فرد مقابل توجهی داشته باشید. تفاوتی نمی‌کند که مرد باشید یا زن؛ دوجنسه باشید یا ترنس. درواقع  اگر صدای قلبتان را شنیدید و متوجه شدید که احساس خوبی در رابطه با فرد خاصی در شما به وجود آمده است و به سمت آن فرد جذب شدید احتمال این که همجنسگرا باشید زیاد است.

افراد مقابل ممکن است غیر جنسی باشند و گرایش و هویت جنسی متفاوتی نسبت به شما داشته باشند؛ یا این که احساساتی مشابه با شما داشته باشند و آن را مطرح کنند. مهمترین بخش در مورد تعریف انواع گرایشات این است که به شما کمک می‌کنند تا دریابید که چه کسی هستید و تنها نیستید. می‌توانید با افراد مشابه خود تشکیل گروه بدهید و به صورت گروهی یکدیگر را حمایت کنید.

 پنسکشوالیتی

نماد و پرچم پنسکشوالیتی (همه‌ جنسگرایی)

پرچم غرور گرایش پنسکشوال چیست و چه معنایی دارد؟ بیشتر ما پرچم نمادین رنگین کمان را می‌شناسیم؛ اما در عین حال پرچم‌های غرور LGBTQ دیگری وجود دارند که نمادی از جنس، تمایلات جنسی، جذابیت و هویت‌های جنسیتی در جامعه دگرباشان هستند.

اکثر افراد دگرباش جنسی با پرچم رنگین کمان دگرباش جنسی خود را معرفی می‌کنند؛ اما بسیاری از افراد دگرباش جنسی می‌خواهند پرچم خاص خود را در کنار آن به اهتزاز درآورند.

پرچم رنگین کمان مانند پرچم ملی است و همه انواع دگرباشان زیر آن هستند؛ اما هر گروه از دگرباشان مانند هر ایالت، پرچم جداگانه خود را دارد. پرچم غرور پانجنس‌گرا یکی از این پرچم‌هاست که نماد پنسکشوالیتی است و ممکن است آن را در جشن‌های غرور در سراسر جهان، از پوکت تا تل‌آویو تا اوآخاکا … یا هر جای دیگری دیده باشید.

بیشتر بخوانید: فرق عشق و هوس: مهمترین تفاوت هوس با عشق و دوست داشتن واقعی چیست؟

یک پنسکشوال در انتخاب شریک جنسی خود در مورد جنسیت بیولوژیکی، جنسیت یا هویت جنسی محدود نیست. آنها اغلب خود را نابینای جنسی معرفی می‌کنند و توضیح می دهند که جنس و جنسیت تعیین‌کننده گرایش عاشقانه یا جنسی آنها برای دیگران نیست.

پرچم غرور پان‌جنس‌گرا توسط یک جامعه پان‌جنس‌گرای آنلاین در سال 2010 ایجاد شد. این نشان‌دهنده تفاوت‌های بین هویت‌های پان‌جنس‌گرا و دوجنسگرا (بایسکشوال) است زیرا بین این جوامع سردرگمی‌هایی وجود دارد. پرچم پانجنس گراها دارای سه رنگ متفاوت است.

رنگ بالایی صورتی، رنگ وسطی زرد قناری و پایینی آبی روشن است. این سه رنگ نشان‌دهنده گروه‌های جنسی متفاوتی است که افراد پنسکشوال ممکن است جذب آنها شوند و معانی آن‌ها به صورت زیر است:

  • صورتی نشان‌دهنده کسانی است که خود را زن می‌دانند.
  • آبی نشان‌دهنده افرادی است که به عنوان مرد شناخته می‌شوند.
  • زرد نشان دهنده افرادی است که در هر نقطه از طیف جنسیتی یا فراتر از آن هویت دارند.

بیشتر بخوانید: ترنس چیست: علت، خصوصیات و علائم ترنسکشوال و تراجنسی ها

گرایش پن سکشوال

تفاوت پنسکشوال و بایسکشوال چیست؟

اکنون می‌خواهیم بدانیم که تفاوت بایسکشوال (دوجنسگرایی) و گرایش پنسکشوال چیست. دوجنسیتی برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. برای برخی افراد به معنای جذب‌شدن به دو جنسیت یا دو جنس است. برای برخی دیگر به معنای گرایش به افراد همجنس و غیر همجنس است. برخی از افراد دوجنسه ممکن است فقط جذب مردان و زنان شوند؛ البته هر دوجنسه‌ای اینگونه نیست.

دو هویت پنسکشوال و بایسکشوال منطبق بر یکدیگر نیستند؛ اما از چند طریق بسیار شبیه به هم هستند و برخی از افراد ممکن است هر دو گرایش را همزمان داشته باشند. کسانی هستند که اعتقاد دارند این جهت‌گیری‌ها واقعی نیستند یا فقط مراحل انتقالی در افراد قبل از معرفی خود به عنوان همجنسگرا هستند. کلیشه‌هایی وجود دارد که افراد بایسکشوال و پنسکشوال قادر به تک همسری نیستند و یا عوامل ایجاد عفونتهای مقاربتی هستند.

برخی از افراد حتی به اشتباه تصور می‌کنند که افراد pansexual به معنای واقعی کلمه همه جذب همه افراد می شوند. ناگفته نماند که هیچ یک از اینها درست نیست؛ اما متأسفانه این اسطوره‌ها همچنان ادامه دارند.

افراد پنسکشوال در گرایشات جنسی خود به افراد دیگر به جنسیت آن‌ها توجهی نمی‌کنند و ممکن است بتوانند به زن، مرد، ترنسجندرها، دوجنسه‌ها و انواع هویت‌های جنسیتی تمایل جنسی داشته باشند. خودشان نیز ممکن است از نظر جنسیتی از هر گروهی باشند؛ زن، مرد، ترنس، دوجنسه و …

بیشتر بخوانید: ​پانیک (panic) چیست؟ چگونه پانیک را درمان کنم؟

تست گرایش همه جنسگرایی

هیچ آزمایشی برای تعیین اینکه آیا شما دوجنس‌گرا، پان‌جنس‌گرا یا هر گرایش دیگری هستید وجود ندارد. برای دانستن این موضوع می‌توانید این سؤالات از خود بپرسید:

  • آیا جنسیتی وجود دارد که من هرگز به آن علاقه‌ای نداشته‌ام؟
  • آیا جنسیت یا گروهی از جنسیت‌ها وجود دارد که مطمئن نیستم جذب آن شده باشم؟
  • چه کلمه‌ای از جنسیت‌ها حس بهتری دارد؟
  • با کدام جامعه از گرایشات جنسی احساس راحتی می کنم؟
  • آیا من از نظر عاطفی گرایش به همان افرادی دارم که از نظر جنسی به آنها علاقه دارم؟
pansexual یعنی چی

سوالات متداول

آیا من همه جنسگرایی هستم؟

برای دانستن این موضوع باید درباره گرایش جنسی خود و جنسیت افراد مورد علاقه خود فکر کنید و ببینید که آیا از انواع هویت‌های جنسی در روابط شما وجود داشته است یا خیر و شما چه احساسی نسبت به این موضوع دارید؟

چگونه پن سکشوال شویم؟

گرایش پن سکشوالیتی در افراد به طور عمده از دوران پیش از تولد در افراد شکل می‌گیرد و در برخی موارد در دوران نوجوانی به صورت یادگیری می‌تواند در افراد به وجود بیاید. ایجاد این نوع گرایش پس از این دوران در افرادی که گرایشاتشان تثبیت شده است بعید به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

در این مقال تلاش کردیم تا مطالب جامع و کاملی درباره افراد با گرایش پن سکشوال  را ارائه دهیم و علل ایجاد گرایش پنسکشوالیتی را در این افراد بررسی کنیم. توضیح خلاصه درباره پنسکشوالیتی یا همه جنسگرایی این است که این افراد در گرایش جنسی خود به جنسیت فرد مقابل هیچ توجهی ندارند و این موضوع برایشان هیچ‌گونه اهمیتی ندارد. باید دقت کنید که نوع دیگری از گرایش‌های جنسی وجود دارند که تشابهاتی با پنسکشوالیتی دارند؛ مانند هرجنسگرایی یا دوجنسگرایی (بایسکشوال)؛ اما این‌ها با همه جنسگرایی متفاوتند.

افرادی که گرایش بایسکشوال دارند در تعیین هویت جنسی مورد علاقه خود نقش دارند و به دو جنسیت مختلف گرایش دارند و درواقع جنسیت فرد مقابل برای آن‌ها اهمیت دارد اما در مورد افراد با گرایش پنسکشوالیتی اینگونه نیست و تنها چیزی که مهم است علاقه قلبی به برقراری ارتباط با فرد مقابل است. درباره این که علل گرایش پنسکشوال چیست صحبت کردیم و درباره سه عامل ژنتیک، اتفاقات هورمونی دوران جنینی و یادگیری در دوران نوجوانی توضیحاتی را ارائه دادیم.

افراد پنسکشوال دارای پرچم خاص خود هستند که سه رنگ صورتی، زرد و آبی در آن استفاده شده است که مفهوم هرکدام از آن‌ها در این مقاله ذکر گردید. درپایان برای ارائه هرچه بهتر مطالب برای شما عزیزان نیازمند دانستن نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم؛ لطفا ما را از دیدگاه‌های خود در قسمت نظرات مطلع فرمایید.

همچنین بخوانید: سن عاشقی: بهترین سن برای عاشق شدن چند سالگی است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا