اجتماعی

آموزش چگونگی ثبت نام مستاجران در سامانه املاک به صورت تصویری

ورود به سامانه ثبت املاک

در هر شهر و کشور خانه های متعددی وجود دارند که برخی افراد صاحب خانه و برخی دیگر مستاجران هستند! وجود خانه های خالی در شهرهای مختلف باعث نگرانی دولت شده است؛ دلیل آن هم این است که وجود خانه های خالی و بدون مستاجر باعث افزایش قیمت مسکن و اجاره آن شده است. همین مسئله باعث شد تا دولت طرح جدیدی با عنوان ثبت نام مستاجران در سامانه املاک برای دریافت اطلاعات از صاحب خانه و مستاجر کند تا بتوانید جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرد.

در حال حال حاضر سامانه املاک توسط دولت طراحی شده است که لازم است صاحب خانه و مستاجر اطلاعات خود و خانه را در آن ثبت کنند. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این مسئله در سایت فارسیرو بپردازیم تا بیشتر در مورد سامانه امکان و نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک کشور بدانید.

ورود به سامانه ثبت املاک

سامانه املاک چیست؟

مدتی بود که دولت به دنبال دریافت اطلاعات مالک و مستاجر از طریق سامانه املاک بود تا بتواند جلوی افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را بگیرد. پس از تصویب این طرح، در تاریخ 19 فروردین 1400 دولت سامانه املاک را طراحی کرد تا افراد مختلف بتوانند ثبت نام مستاجران در سامانه املاک و اسکان را انجام دهند. بر اساس گفته دولت این سامانه بیشتر برای دریافت اطلاعات است و در مورد این مسئله که کدام خانه ها شامل مالیات می شوند توضیحاتی ارائه کرده است.

در این توضیحات آمده است که اگر شما یک یا دو خانه در شهر دارید و یا چند خانه در شهرهای کوچک و روستاها دارید به آن مالیات تعلق نخواهد گرفت. بنابراین این سامانه تنها برای دریافت اطلاعات شما است و باید در آن ثبت نام کنید. این سامانه هم مانند هر سامانه دیگری نظیر سامانه تعویض پلاک تنها برای دریافت اطلاعات است.

سامانه ثبت املاک

ثبت نام در این سامانه به شما کمک می کند تا در آینده اگر نیاز به خدماتی نظیر یارانه، گواهینامه، انشعابات، افتتاح حساب بانکی و بسیاری دیگر از خدمات مشروط به ثبت اطلاعات سکونت داشتید، دولت ثبت نام شما را بررسی می کند؛ در واقع شما به یک کد یکتا نیاز دارید که از طریق ثبت نام مستاجران در سامانه املاک و اسکان قابل دریافت است.

چه کسانی باید در سامانه املاک ثبت نام کنند؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد ممکن است پیش بیاید، این است که چه کسانی باید در سامانه املاک ثبت نام کنند؟ تمام افرادی که در خانه زندگی می کنند باید در این سامانه ثبت نام کنند؛ فرقی ندارد که شما صاحب خانه هستید یا مستاجر، در هر صورت باید اطلاعات خود را در آن ثبت کنید. پس اگر شما مستاجر هم باشید، باید حتماً از بخش ثبت نام مستاجران در سامانه املاک کشور استفاده کرده و اطلاعات خود را ثبت کنید. گاهی اوقات مستاجر و صاحب خانه به هر دلیلی از ثبت نام در این سامانه خودداری می کنند که در نهایت به ضرر آن ها تمام می شود.

یکی از مشکلاتی که برای افرادی که نمی خواهند در سامانه ثبت نام کنند، این است که احتمال قطع شدن یارانه نقدی وجود دارد. دلیل آن هم این است که برای ثبت نام یارانه شما نیاز به ارائه اطلاعات محل سکونت خود دارید! همچنین ممکن است شما از خدمات بانکی، دریافت انشعاب آب و برق و گاز، ثبت نام فرزندان در مدارس، دریافت کد پستی و هر چیزی که به حقوق شهروندی شما بستگی دارد محروم شوید. بنابراین بهتر است از همین ابتدا در سامانه املاک ثبت نام کنید تا با این مشکلات مواجه نشوید. همچنین توجه داشته باشید که اگر صاحبان ملک اطلاعات اشتباه وارد کنند، باید مالیات دو برابری پرداخت کنند.

چرا مستاجران نیاز به ثبت نام در این سامانه دارند؟

یکی از دغدغه های روش ثبت نام مستاجران در سامانه املاک و اسکان این است که ما هم باید در این سامانه ثبت نام کنیم؟ پاسخ بله است! در واقع مستاجران هم نیاز به ثبت اطلاعات خود دارند تا اگر نیاز به ثبت محل سکونت خود داشتند، دولت حتماً آن را لحاظ کند. یکی از دغدغه های مهم مستاجران این است که اگر اطلاعات خود را ثبت کنیم، صاحب خانه ممکن است اجاره بها را افزایش دهد که در این صورت ممکن است بسیاری از مستاجران توان پرداخت آن را نداشته باشند.

بنابراین همین مسئله باعث می شود تا بسیاری از مستاجران از ثبت اطلاعات خود خودداری کنند! از طرف دیگر، مستاجران می گویند که اگر اطلاعات خود را ثبت نکنیم، دولت جرایمی نظیر قطع یارانه و خدمات بانکی در نظر گرفته است که این مسئله هم می تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد.

ثبت نام مستاجران در سامانه املاک

اگر شما مستاجر هستید و می خواهید با مشکل خاصی روبرو نشوید، باید اطلاعات خود را ثبت کنید! گاهی اوقات صاحب خانه نگران مالیات است که البته شرایط مالیات آن قدر هم سخت نیست. در بخش بعدی به بررسی کامل شرایط مالیات می پردازیم تا اگر ثبت نام مستاجران در سامانه املاک کشور عقب افتاده است، سریع تر آن را انجام دهند تا مشکل خاصی برای آن ها به وجود نیاید.

میزان مالیات برای خانه های خالی چقدر است؟

بر اساس قوانین جدید مالیات، خانه هایی که بیش از 120 روز خالی بمانند مشمول مالیات می شوند! این مالیات در ابتدای هر سال و برای شخصیت های حقوقی و حقیقی متفاوت است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

  • مالکان حقیقی در سال اول 6برابر ارزش اجاره‌بهای ملک مالیات می‌دهند.
  • مالکان حقیقی در سال دوم 12برابر ارزش اجاره‌بهای ماهیانه ملک مالیات خواهند داد.
  • مالکان حقیقی در سال سوم 18برابر ارزش اجاره‌بهای ماهیانه ملک مالیات می‌دهند و این رقم در سال‌های آتی نیز به همین منوال ادامه دارد و فرد طرف ده سال به میزان ارزش ملک خود مالیات پرداخت خواهد کرد.

مالکان حقوقی هم در سال اول باید 12 برابر ارزش اجاره بهای ملک مالیات پرداخت کنند و این رقم در سال های بعد دو برابر خواهد شد.

چه خانه هایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

بر اساس قوانین مالیات تقریباً تمام خانه های خالی باید مالیات پرداخت کنند اما شرایطی هم برای نپرداختن مالیات وجود دارد! اگر شما در دو شهر مختلف خانه داشته باشید، در صورتی که خانه دوم خالی باشد هم نیازی به پرداخت مالیات نخواهید داشت. همچنین اگر در شهری که جمعیت آن کمتر از 100 هزار نفر است زندگی می کنید و متراژ خانه شما کمتر از 200 متر است، مشمول قانون مالیات بر خانه های خالی نخواهید شد. بنابراین اگر چنین شرایطی دارید، با خیال راحت می توانید ثبت نام مستاجران در سامانه املاک را انجام دهید.

نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک

اکنون اطلاعات کاملی در مورد شرایط مالیات بر خانه های خالی می دانید و زمان آن رسیده است که روش ثبت نام مستاجران در سامانه املاک را بیان کنیم. در این بخش مرحله به مرحله نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک را به شما آموزش می‌دهیم تا به راحتی بتوانید ثبت نام خود را انجام دهید:

  • در مرحله اول شما باید وارد سایت ثبت نام مستاجران در سامانه املاک به نشانی https://amlak.mrud.ir/  شوید و روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید. نحوه کار با سایت ثبت نام مستاجران در سامانه املاک کشور بسیار ساده است اما با ان حال در همین مرحله اگر سوالی در مورد ثبت نام مستاجران در سامانه املاک دارید می توانید از طریق پشتیبانی آنلاین یا شماره های موجود در این سایت مطرح کنید.
  • در مرحله بعدی، در سامانه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک و اسکان با صفحه ای روبرو می شوید که در آن باید شماره تماس خود را وارد کنید! توجه داشته باشید که صاحب شماره تماس شما باید با کد ملی یکی باشد تا در مراحل بعدی به مشکل برخورد نکنید.

نکته: در صورتی که قبلاً مراحل ثبت نام را در سامانه انجام داده‌اید، می‌توانید شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و به صفحه ورود رمز عبور بروید و در کادر رمز عبور، رمز قبلی خود را که در سامانه وارد کرده‌اید در کادر بنویسید و با زدن ورود، وارد پنل خود شوید. اما اگر تا به حال ثبت نام نکرده‌اید مراحل زیر را انجام دهید.

ثبت نام در سامانه املاک
  • در مرحله بعد، صفحه دیگری به شما نمایش داده می شود که باید کد ملی خود را در آن درج کنید.
ثبت نام مستاجران در سامانه املاک و اسکان
  • در این مرحله در صورتی که شماره ملی شما با صاحب خط موبایل وارد شده یکی باشد، یک کد با عنوان کد سماوا برای شما ارسال می شود که باید در این صفحه درج کنید.
مهلت ثبت نام مستاجران در سامانه املاک
  • در این مرحله در صورتی که شماره ملی شما با صاحب خط موبایل وارد شده یکی باشد، یک کد با عنوان کد سماوا برای شما ارسال می شود که باید در این صفحه درج کنید.
سایت ثبت نام مستاجران در سامانه املاک
  • در این مرحله شما ثبت و ویرایش اطلاعات فردی خود را انجام داده اید و اکنون باید انتخاب کنید که سرپرست خانواده هستید یا زیر مجموعه؛ زیر مجموعه شامل افراد دیگر خانواده مانند فرزندان می شود.
نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک
  • در این مرحله اگر گزینه سرپرست را انتخاب کرده باشید، باید اطلاعات اعضای خانواده و اگر گزینه زیرمجموعه را انتخاب کرده باشید، باید اطلاعات سرپرست را وارد کنید.
ثبت نام مستاجران در سامانه املاک کشور
  • در این مرحله از  ثبت نام مستاجران در سامانه املاک کشور هم باید اطلاعات خود نظیر مستاجر بودن یا مالک بودن را انتخاب کنید! گزینه سوم هم برای افرادی است که در خارج از ایران زندگی می کنند اما در ایران ملک دارند که باید اطلاعات آن را وارد کنند.
ثبت نام در سامانه املاک برای مستاجران
  • در مرحله بعدی زمان وارد کردن اطلاعات مالکیت است و باید مالکیت خواسته شده را وارد کنید.
چگونگی ثبت نام مستاجران در سامانه املاک
  • در این مرحله بر اساس سند ملک، باید شهر محل سکونت خود را انتخاب کنید.
روش ثبت نام مستاجران در سامانه املاک
  • در این مرحله پنل دیگری جهت وارد نمودن اطلاعات مربوط به محل سکونت باز می شود که باید تکمیل کنید.
سایت ثبت نام مستاجران در سامانه املاک
  • در مرحله بعد باید اطلاعات ملک نظیر اطلاعات قبض و تلفن را وارد کنید.
سامانه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک
  • در این مرحله تمام اطلاعات خود را وارد دره اید و کافی است بر روی ثبت نهایی کلیک کنید. البته توجه داشته باشید که این اطلاعات دیگر قابل تغییر نیستند و حتماً باید از صحت آن اطلاع داشته باشید.
راهنمای سامانه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک
  • در مرحله آخر از ثبت نام مستاجران در سامانه املاک ، ثبت ملک اول به پایان رسیده است! حال اگر ملک دیگری دارید دیگر نیازی به ثبت نام مجدد نیست و کافی است اطلاعات ملک خود را در همان جا ثبت کنید.

همان طور که دیدید روش و چگونگی ثبت نام مستاجران در سامانه املاک بسیار ساده می‌باشد. با این آموزش مرحله به مرحله جلو بروید و ثبت نام خود را انجام دهید.

مهلت ثبت نام مستاجران در سامانه املاک

مهلت ثبت نام مستاجران در سامانه املاک را می‌توانید از طریق سایت‌های خبری دنبال کنید. توجه داشته باشید که در تاریخ معین اقدام به ثبت نام کنید زیرا ممکن است این تاریخ تمدید نشود. اما احتمال تمدید شدن تاریخ ثبت نام در سامانه املاک برای مستاجران نیز وجود دارد. این اخبار را می‌‍توانید از سایت‌های خبری دنبال کنید.

راهنمای ثبت نام در سامانه املاک

سوالات متداول

چه کسانی باید در سامانه املاک ثبت نام کنند؟

ثبت نام در سامانه املاک برای همه افراد می‌باشد. به عبارتی چه مستاجر باشید و چه مالک باید در سایت ثبت نام در سامانه املاک، مشخصات دقیق محل سکونت خود را وارد کنید.  

آیا مستاجران باید در سامانه املاک ثبت نام کنند؟

شاید تصور کنید که مستاجران نباید در سامانه املاک ثبت نام کنند. اما این طور نیست باید بگوییم تمام افراد چه مالک و چه مستاجر باید در سامانه املاک ثبت نام کنند. که در این مقاله نحوه ثبت نام در سامانه املاک برای مستاجران را به صورت مرحله به مرحله آموزش دادیم.

جمع‌بندی

همه افراد چه مالک و چه مستاجر موظف هستند که اطلاعات محل سکونت خود را به طور دقیق در سامانه املاک ثبت کنند. شاید برخی از افراد نگران این باشند که چرا باید در این سامانه ثبت نام کنند، اما جای نگرانی نیست. همان طور که گفتیم این طرح برای دریافت اطلاعات از صاحب خانه و مستاجر است تا دولت با در دست داشتن این اطلاعات بتواند جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرد. زیرا وجود خانه های خالی در شهرهای مختلف باعث نگرانی دولت شده است؛ دلیل آن هم این است که وجود خانه های خالی و بدون مستاجر باعث افزایش قیمت مسکن و اجاره آن شده است.

پس برای کمک به جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن شما هم در سامانه املاک ثبت نام کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودبد. امیدواریم مطالب این بخش برای شما مفید بوده باشد و به راحتی با توجه به راهنمایی که در این بخش برای شما آوردیم بتوانید در سایت ثبت نام مستاجران در سامانه املاک ثبت نام خود را انجام دهید.

درصورتی که در هر کدام از مراحل ثبت نام با مشکل مواجه شدید می‌توانید سوال خود را در قسمت ثبت نظر از ما بپرسید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده می‌شود. همچنین اگر در مورد این مقاله یا مالیات بر خانه های خالی سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم! البته اگر سوالی شما تخصصی است، بهتر است از طریق بخش پشتیبانی آنلاین سامانه املاک مطرح کنید تا پاسخ دقیق تری بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا