اجتماعی

آموزش کامل نوبت دهی تعویض پلاک (نحوه گرفتن نوبت تعویض پلاک)

0
(0)

چگونگی وقت گرفتن برای تعویض پلاک یکی از سوالاتی است که برای کاربران پیش می آید و می خواهند بدانند که برای نوبت گیری تعویض پلاک باید چه کار کنند. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل مفهوم تعویض پلاک، نوبت دهی تعویض پلاک، مدارک موردنیاز برای تعویض پلاک و هر نکته ای که لازم است در مورد روش دریافت نوبت تعویض پلاک بدانید را بررسی کنیم. بنابراین اگر به تازگی وسیله نقلیه خریداری کرده اید و می خواهید تعویض پلاک انجام دهید، در این مقاله با راهنمای نوبت دهی تعویض پلاک همراه فارسیرو باشید تا فوت و فن نحوه گرفتن نوبت برای تعویض پلاک را یاد بگیرید.

همچنین اگر مستاجر هستید و نیاز دارید تا در سامانه ثبت املاک ملک خود را ثبت کنید کلیک کنید.

سامانه نوبت دهی تعویض پلاک nobatdehi.epolice.ir

تعویض پلاک چیست؟

چند سالی است که قیمت خودروهای نو بالا رفته است و افراد زیادی وجود دارند که با توجه به محدودیت بودجه، ترجیح می دهند خودروی دست دوم خریداری کنند. یکی از مراحل بسیار مهم هنگام خرید خودروی دست دوم، عملیات انتقال سند از فرد فروشنده به فرد خریدار است. هنگام انتقال سند یکی از کارهای مهمی که باید حتماً انجام دهید، عملیات تعویض پلاک است که اگر انجام نشود، می تواند دردسرهای زیادی برای شما ایجاد کند. بنابراین اگر خودرویی خریداری کرده اید یا حتی اگر خودروی خود را فروخته اید، بهتر است هر چه زودتر به فکر تعویض پلاک باشید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

البته منظور ما از واژه دردسرساز همیشه مشکل بزرگ نیست و گاهی اوقات مشکلات کوچکی به وجود می آید که می تواند زمان شما را بگیرد! بنابراین بهتر است هنگام خرید و فروش خودرو، تعویض پلاک و انتقال سند جزء اولویت های شما باشد تا زمان و بودجه شما هدر نرود. انتقال سند و تعویض پلاک هم کار سختی نیست، تنها کافی است که با قوانین و شرایط آن آشنا باشید. از نحوه گرفتن نوبت برای تعویض پلاک اطلاعی ندارید؟ با ما همراه باشید.

تعویض پلاک نوبت دهی

برای آن که اقدام به تعویض پلاک کنید، باید ابتدا شرایط چگونگی گرفتن نوبت تعویض پلاک و همچنین سامانه تعویض پلاک خودرو آشنا باشید تا زمان خود را هدر ندهید. در بخش بعدی به بررسی کامل تر این موضوع و همچنین معرفی سایت نوبت دهی تعویض پلاک می پردازیم.

نوبت دهی تعویض پلاک چیست؟

قبل از اینکه به سراغ آموزش گرفتن نوبت تعویض پلاک برویم بیایید با نوبت دهی پلاک آشنا شویم. هنگامی که شما وسیله نقلیه خریداری می کنید، پلاک همچنان به نام فرد قبلی است که اگر برای خودروی شما مشکلی به وجود بیاید و به پارکینگ منتقل شود، باید حتماً فردی که سند شما به نام او است حضور داشته باشد. به همین دلیل عملیات انتقال سند و تعویض پلاک صورت می گیرد تا خودرو کاملاً به نام شما باشد. برای تعویض پلاک خودرو کافی است به همراه صاحب پلاک به مراکز آن در شهر خود مراجعه کنید؛

البته توجه کنید که حتماً باید فروشنده و خریدار هر دو حضور داشته باشند تا این عملیات انجام شود. از طرف دیگر، اگر یکی از طرفین نتوانست در زمان مقرر در مرکز تعویض پلاک حضور داشته باشد، باید فرد دیگری که وکالت قانونی دارد حضور پیدا کند. بنابراین مهم ترین شرط تعویض پلاک این است که طرفین معامله یا کسانی که وکالت قانونی دارند، حضور پیدا کنند تا فرآیند نوبت دهی تعویض پلاک و همچنین انجام این عملیات به سرعت انجام شود. به همین دلیل نوبت دهی انتقال پلاک اهمیت پیدا می‌ کند.

مدارک لازم برای گرفتن نوبت تعویض پلاک چیست؟

اگر قصد تعویض پلاک را دارید، باید برخی مدارک را به صورت کامل همراه خود داشته باشید! مدارک لازم برای گرفتن نوبت تعویض پلاک شامل مدارک فروشنده و مدارک خریدار خودرو می شود که هر کدام به قرار زیر است.

مدارک لازم برای گرفتن نوبت پلاک شخص فروشنده:

  • سند احراز محل سکونت
  • اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار
  • کارت عابر بانک ( به دلیل دیجیتالی شدن کلیه پرداخت ها)
  • قبض آب، برق یا گاز محل سکونت که آدرس آن با آدرس سند بالا یکی باشد. ( جهت احراز هویت خریدار خودرو)

مدارک لازم برای گرفتن نوبت پلاک شخص خریدار:

  • کارت ماشین
  • بیمه نامه ماشین
  • سند مالکیت یا برگه شناسایی ماشین
  • سند مالکیت ثبت شده در دفتر اسناد
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی فروشنده
  • کارت عابر بانک ( به دلیل دیجیتالی شدن کلیه پرداخت ها)
  • کارت معاینه فنی (برای خودروهایی که بیش از ۴ سال از تولیدشان می ‌گذرد ضروری می باشد)
  • برگه عدم خلافی خودرو ( توجه داشته باشید که اگر خودرو خلافی دارد فروشنده بهتر است در همان مرکز تعویض شماره خودرو آن را پرداخت کند)

با همراه داشتن این مدارک، می توانید به صورت آنلاین از نوبت دهی تعویص پلاک استفاده کنید و با مراجعه حضوری، فرآیند تعویض پلاک را انجام دهید.

نوبت دهی اینترنتی نوبت دهی تعویض پلاک

نحوه گرفتن وقت برای تعویض پلاک

برای نوبت دهی تعویض پلاک شما دو راه کار دارید که می توانید متناسب با شرایط خود یکی از آن دو را انتخاب کنید. در زیر اموزش گرفتن وقت تعویض پلاک  را در دو روش برای شما آورده‌ایم. برای ثبت نام تعویض پلاک به دو روش زیر می‌توانید اقدام کنید:

روش اول) نوبت دهی تعویض پلاک به صورت اینترنتی

اولین و بهترین روش دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک است. در این قسمت نحوه گرفتن نوبت تعویض پلاک اینترنتی را بیان می‌کنیم. برای این کار باید از طریق سایت تعویض پلاک اقدام کنید. کافی است وارد سامانه نوبت دهی تعویض پلاک nobatdehi.epolice.ir شوید و با وارد کردن مشخصات خود، نوبت مربوط به تعویض پلاک را دریافت کنید. می ‌توان گفت روش اینترنتی راحت ترین روش نوبت گیری تعویض پلاک است و به راحتی با چند کلیلک در سامانه نوبت دهی پلاک می توانید این کار را انجام دهید..

البته توجه داشته باشید که بر اساس گزارش پلیس حدود 20 درصد افرادی که از طریق سایت نوبت گیری تعویض پلاک ، نوبت می گیرند، مراجعه نمی کنند! این کار باعث می شود تا سایر شهروندان وقت زیادی را منتظر بمانند! بنابراین اگر پس از دریافت نوبت از طریق سایت نوبت دهی پلاک ، به هر دلیلی نتوانستید مراجعه کنید، حتماً نوبت خود را کنسل کنید تا سایر شهروندان بتوانند در زمان کمتری فرآیند تعویض پلاک را انجام دهند. طرز گرفتن نوبت تعویض پلاک به صورت اینترنتی باعث می شود تا در زمان شما صرفه جویی شود و منتظر نمانید!

نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک

روش دوم) نوبت دهی تعویض پلاک به صورت حضوری

روش دیگر نحوه دریافت نوبت تعویض پلاک ، به صورت حضوری است! شما به جای استفاده از سامانه نوبت تعویض پلاک می توانید به صورت حضوری به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید و همان جا اقدام به اخذ نوبت اینترنتی تعویض پلاک کنید.

البته برای نوبت دهی برای تعویض پلاک به صورت حضوری بهتر است قبل از شروع ساعت کاری حضور پیدا کنند تا هر چه سریع تر فرآیند تعویض پلاک را انجام دهند. به طور کلی ساعت کاری مراکز تعویض پلاک از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7 صبح الی 17 بعدازظهر و در روز پنج شنبه از ساعت 7 صبح الی 13 بعدازظهر است.

نحوه گرفتن وقت تعویض پلاک به صورت حضوری کمی وقت‌گیر است اما اگر کارهای حضوری را به اینترنتی ترجیح می‌دهید این روش مناسب شما است در غیر این صورت نحوه نوبت گیری تعویض پلاک به صورت اینترنتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بی تردید دریافت نوبت از طریق سایت دریافت نوبت تعویض پلاک نیاز به زمان کمتری دارد و ساده تر است.

همان طور که خواندید در بالا نحوه گرفتن نوبت در تعویض پلاک را در دو روش برای شما بیان کردیم. شما می توانید یکی از این دو روش را برای انجام فرآیند تعویض پلاک خود انجام دهید و در زمان خود صرفه جویی کنید.

چگونه برای تعویض پلاک اقدام کنیم؟

تا اینجای مطلب نحوه اخذ نوبت تعویض پلاک را در دو روش برای شما بیان کردیم که می‌توانید یا از طریق سايت تعويض پلاك و یا حضوری اقدام به دریافت نوبت کنید. اگر قصد تعویض پلاک خودروی خود را دارید، پس از ثبت نوبت تعویض پلاک و آماده کردن مدارک موردنیاز، در 3 مرحله می توانید این کار را انجام دهید:

مرحله اول: ورود به مرکز تعویض شماره خودرو

سامانه نوبت دهی مراکز تعویض پلاک/ تعویض پلاک سامانه نوبت دهی
سامانه نوبت دهی مراکز تعویض پلاک

در مرحله اول خریدار و صاحب قبلی خودرو باید با در دست داشتن مدارک موردنیاز، در یک ساعت مشخص در مرکز تعویض پلاک حضور پیدا کنند. اگر روش گرفتن نوبت برای تعویض پلاک شما اینترنتی بوده است، کافی است در بخش پذیرش اعلام کنید تا برگه نوبت دهی تعویض پلاک در دست شما قرار بگیرد و اگر می خواهید روش گرفتن نوبت تعویض پلاک شما به صورت حضوری باشد، باز هم در بخش پذیرش می توانید برگه مربوط به نوبت تعویض پلاک خود را دریافت کنید.

پس از دریافت آن، کافی است خودروی خود را پارک کرده و مدارک را به باجه موردنظر تحویل دهید. پس از آن فرم هایی در اختیار شما قرار می گیرد که باید مشخصات خود و خودرو را در آن پر کنید و هزینه هایی که باجه دار به شما می گوید را پرداخت کنید.

این هزینه با توجه به سالی که شما مراجعه می کنید، می تواند متفاوت باشد اما در سال 1400 هزینه تعویض پلاک برای خودروهای کمتر از 200 میلیون تومان، 200 هزار تومان و برای خودروهای بیشتر از این مبلغ، 300 هزار تومان است. همچنین تمام فرآیند پرداخت به کمک کارت بانکی صورت می گیرد و هیچ وجه نقدی توسط مراکز تعویض پلاک از شما دریافت نمی شود؛ بنابراین حتماً کارت بانکی همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

مرحله دوم: تأیید اصالت خودرو

در این مرحله شما فرم های موردنظر را پر و هزینه آن را هم پرداخت کرده اید! اکنون زمان این می رسد که کارشناسان و بازرسان تعویض پلاک خودروی شما را به صورت کامل بازدید کنند. سپس خودرو توسط کارشناس از نظر شماره شاسی، شماره موتور و… با توجه به اطلاعاتی که روی فرم ها پر کرده اید بررسی کرده و در صورت تطابق، صحت آن را تایید می کند. پس از تایید آن، مجوز فک پلاک قبلی صادر و نصب پلاک جدید انجام می شود. حال شما می توانید به انبار مراجعه کرده و پلاک جدید را از آن جا تحویل بگیرید.

نوبت تعویص پلاک

مرحله سوم: فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید خودرو

پس از مراجعه به انبار، در صورتی که پلاکی از قبل نداشته باشید پلاک جدید به شما ارائه می شود. همچنین اگر پلاک قبلی دارید که آزاد شده است، همان پلاک به شما داده می شود؛ در صورت نبود هم ساخته شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

البته در این صورت ممکن است در صورت عدم وجود فیزیکی، چندین روز زمان لازم باشد تا پلاک به شما ارائه شود. در شهر تهران تحویل پلاک قدیمی و ساخت آن بلافاصله و در چند دقیقه انجام می شود اما اگر در سایر شهرها باشید، یک الی سه روز زمان می برد تا پلاک برای شما ساخته شده و پست شود. البته اگر پلاکی نداشته باشید، در انبار پلاک جدید همان جا به شما داده می شود و می توانید استفاده کنید.

با طی کردن این 3 مرحله به راحتی می توانید فرآیند تعویض پلاک را انجام دهید! البته باز هم تاکید می کنیم که برای صرفه جویی در زمان خود بهتر است حتماً نوبت دهی خود را به صورت اینترنتی بگیرید تا مشکلی برای شما پیش نیاید و در کمترین زمان ممکن این فرآیند به لطف نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی انجام شود.

مهم ترین نکات برای تعویض پلاک

اگر برای اولین بار می خواهید تعویض پلاک را انجام دهید، بهتر است چند نکته را به شما بگوییم تا راحت تر بتوانید فرآیند تعویض پلاک را انجام دهید. 6 نکته مهم  درباره نویت تعویض پلاک عبارتند از:

  • اولین نکته این است که شما باید حتماً کارت بانکی همراه خود داشته باشید تا کار شما سریع تر راه بیفتد! در حال حاضر تقریباً هیچ کدام از مراکز تعویض پلاک پول نقد قبول نمی کنند و پرداخت های شما باید حتماً با استفاده از کارت بانکی باشد. اگر پول نقد همراه شما باشد، ممکن است مجبور شوید به بانک مراجعه کرده و آن را به کارت بانکی خود بریزید! در این صورت زمان زیادی از شما گرفته می شود و ممکن است نوبت دهی تعویض پلاک شما هم باطل شود و باید مجدداً نوبت بگیرید.
راهنمای نوبت دهی تعویض پلاک
  • برای انتقال سند و تعویض پلاک بهتر است از دفاتر اسناد رسمی همان مراکز تعویض پلاک استفاده کنید! زیرا ممکن است پیدا کردن دفتر اسناد رسمی کمی طول بکشد که این کار هم زمان زیادی از شما می گیرد. همچنین گاهی اوقات این دفاتر تخفیفی برای شما قائل می شوند که پیشنهاد می کنیم از آن ها استفاده کنید.
  • تعویض پلاک امری ضروری است! این مسئله باعث می شود تا جرائم صاحب قبلی پلاک متعلق به شما نباشد؛ در این صورت اگر با پلاک او تردد کنید، شما در حال حمل جرائم او هستید.
  • با تعویض پلاک تمام اطلاعات شما در دسترس پلیس خواهد بود و شما صاحب قانونی خودرو به حساب می آیید.
  • در مراکز تعویض پلاک گاهی افرادی پیدا می شوند که به شما پیشنهاد پلاک های رند می دهند! این کار غیرقانونی است و ممکن است برای شما مشکل ساز شود. اگر به دنبال پلاک رند هستید، از متصدی آن مرکز بخواهید که شما را راهنمایی کند. به خصوص زمانی که شما در صف نوبت دهی تعویض پلاک هستید از این پیشنهاد ها زیاد خواهید شنید
نحوه گرفتن نوبت برای تعویض پلاک

با رعایت این نکات می توانید فرآیند نوبت گیری پلاک و تعویض پلاک خود را جلوتر بیندازید و در زمان کوتاه تری آن را انجام دهید. در بالا نیز نحوه نوبت دهی تعویض پلاک را به طور کامل توضیح دادیم.

سوالات متداول

تعویض پلاک به نام فرزند خردسال امکانپذیر است؟

برای خیلی از افراد سوال است که آیا امکان تعویض پلاک به نام فرزند خردسال وجود دارد؟ باید بگوییم اگر به دنبال وقت گرفتن تعویض پلاک به نام فرزند خود هستید باید فرزند شما دارای شرایط لازم باشد و امکان تعویض پلاک به نام فرزند خردسال وجود ندارد. برای ثبت پلاک به نام فرزند خود، باید فرزند شما بالغ، عاقل و رشید باشد. بالغ بودن پسران از سن ۱۵ سالگی و دختران از سن ۹ سالگی در نظر گرفته می‌ شود. به سن رشد رسیدن در قوانین ایران از سن ۱۸ سالگی می‌ باشد. همچنین عاقل بودن نیز به معنای این است که از سلامت عقلی برخوردار باشد‌.

مدارک لازم برای گرفتن نوبت تعویض پلاک چیست؟

همان طور که گفتیم برای تعویض پلاک هم شخص خریدار و هم شخص فروشنده باید حضور داشته باشند و مدارک لازم را در دست داشته باشند. مدارک لازم برای شخص فروشنده شامل، سند احراز محل سکونت، اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار، کارت عابر بانک و قبض آب، برق یا گاز محل سکونت که آدرس آن با آدرس سند بالا یکی باشد. همچنین مدارک لازم برای شخص خریدار شامل کارت ماشین، بیمه نامه ماشین، سند مالکیت یا برگه شناسایی ماشین، سند مالکیت ثبت شده در دفتر اسناد، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی فروشنده، کارت عابر بانک ، کارت معاینه فنی ، برگه عدم خلافی خودرو.

جمع‌بندی

در این مطلب طریقه وقت گرفتن برای تعویض پلاک را به شما آموزش دادیم. مطالب این بخش به عنوان راهنمای نوبت دهی تعویض پلاک برای شما می‌باشد که با کمک آن به راحتی می ‌توانید اقدام به دریافت نوبت اینترنتی تعویض پلاک و یا حضوری کنید. همچنین نکات لازم برای تعویض پلاک را برای شما بیان کردیم.

 اگر در مورد نوبت گیری برای تعویض پلاک سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم و سوالات شما را پاسخ دهیم.

به این مطلب چه امتیازی میدی؟

میانگین 0 / 5. تعداد 0

اولین نفری باش که رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا