ترند های روز

چگونه ریاضی را پاس کنیم؟

آیا در مورد پاس کردن ریاضی با شرایط زیر مواجه هستید؟

  • نمی‌دانم چگونه برای کلاس ریاضی درس بخوانم.
  • زمان زیادی را صرف مطالعه و تمرین ریاضی می‌کنم، اما آن را نمی‌فهمم.
  • وقت کافی برای انجام تمام تکالیف محوله یا مطالعه کردن ندارم.

در ادامه هر کدام از شرایط فوق را بررسی خواهیم کرد.

نمی‌دانم چگونه برای کلاس ریاضی درس بخوانم

  • ریاضی بدون تمرین کردن قابل یادگیری نیست. آیا مربیان برای بردن مسابقات، تیم خودشان را فقط به تماشای مسابقات رقبا می‌برند؟ اگر بخواهید نواختن گیتار را یاد بگیرید و هفته‌ای 3 بار به کلاس بروید و مدام به نواختن گیتار استادتان نگاه کنید، آیا به نوازنده خوبی تبدیل خواهید شد؟ برای آموزش ریاضی هم باید تمرین کنید.
  • کلاس‌های ریاضی به چیزی بیش از حفظ کردن فرمول‌ها نیاز دارند. شاید باید برخی از فرمول‌های پایه را حفظ کنید. اما نحوه یادگیری، مهم‌تر از استفاده فرمول‌ها است. فرمول‌ها و تکنیک‌های ‌حل مسأله برای بسیاری از مسائل ریاضی استفاده می‌شوند که با مسائل عددی تفاوت دارند.

زمان زیادی را صرف مطالعه و تمرین ریاضی می‌کنم، اما آن را نمی‌فهمم

  • باید به خاطر داشته باشید که ریاضیات، مفهومی تجمعی دارد. نمی‌توانید ریاضی را به عنوان بخش‌های جداگانه و غیر مرتبط مطالعه کنید. باید بفهمید که چگونه بخش‌های جدید با بخش‌هایی که قبلا مطالعه شده‌اند در ارتباط هستند.
  • اگر زمان زیادی را صرف یافتن پاسخ مسائل می‌کنید یا پاسخ مسئله را می‌دانید، اما متوجه فرایند حل مسأله نمی‌شوید، پس تکالیف ریاضی را به تنهایی حل نکرده‌اید.

وقت کافی برای انجام تمام تکالیف محوله یا مطالعه کردن ندارم

  • برخی از دانشجویان برای پاس کردن ریاضی، نیازمند تلاش بیشتری هستند و اغلب باید در کلاس‌های ریاضی سخت‌تر از سایر کلاس‌ها کار کنند. اگر وقت ندارید که 6 تا 8 ساعت در هفته را در خارج از کلاس صرف مطالعه و تمرین مسائل کنید، پس گذراندن کلاس بسیار سخت خواهد بود. در این قسمت، ترفندهای مدیریت زمان به شما کمک می‌کنند. بیشتر اوقات، افرادی که فکر می‌کنند زمان کافی برای انجام تکالیف ندارند، در واقع زمان کافی دارند. آن‌ها فقط باید زمانشان را بهتر مدیریت کنند و برنامه ریزی دقیقی پیاده سازی کنند.
  • سعی کنید تا در افزایش زمان، استاد شوید. اگر بین کلاس‌ها یک ساعت وقت دارید، سعی کنید 30 دقیقه را به مرور یادداشت‌ها یا بررسی چند مسأله اول تکالیف خانگی، اختصاص دهید. قبل از پرداختن به تکالیف خودتان، نیازی به اتلاف وقت و اهمالکاری نیست.
  • تماشای معلم در حین حل مسائل در کلاس درس، باعث می‌شود تا مطالب ساده‌تر از آنچه که هست به نظر برسند. تا زمانی که خودتان تمرین نکنید، مهارت‌هایتان تقویت نخواهند شد.

نکات کلی برای موفقیت در ریاضیات

حضور در کلاس ریاضی

افرادی که کلاس را رها می‌کنند، احتمال مردود شدنشان بیشتر است. به موقع سر کلاس حاضر شوید. غالباً معلمان و اساتید، کلاس را با خلاصه‌ای از مفاهیم جلسه قبل شروع می‌کنند. بعلاوه شاید تکالیف آتی را به دانش آموزان یادآوری کنند.

در طول کلاس، خوب گوش کنید. سعی کنید پیش بینی کنید که معلم چه خواهد گفت. در کلاس مشارکت کنید. هرگز سوالتان را احمقانه ندانید. اگر سر در گم هستید، حق دارید توضیح بخواهید. وقتی دیگران سوال می‌پرسند، گوش کنید. وقتی سایرین سؤال می‌پرسند، باید هم به سؤال و هم به پاسخش گوش ‌دهید.

یادداشت بردارید

سعی نکنید همه چیزهایی که معلم روی تخته نوشته را یادداشت کنید. تعاریف و فرمول‌ها در کتاب آمده است. فقط سعی کنید مثال‌ها و راه حل‌های آن‌ها را یادداشت کنید.

یادداشت‌ها را بعد از کلاس مرور کنید. اگر تمام مراحل انجام شده در کلاس را متوجه نشدید، بعداً آن‌ها را مرور کنید. اگر هنوز هم فرایند حل مسأله را متوجه نمی‌شوید، در ساعات درسی به استاد مراجعه کنید. بنابراین استاد متوجه می‌شود که شما در تلاش برای موفقیت در درس ریاضی هستید.

ریاضی

بعد از هر کلاس، تکالیف خانگی را انجام دهید

قبل از کلاس بعدی، زمانی را برای بررسی تکالیف آن روز در نظر بگیرید و سعی کنید مسائل را حل کنید. وقتی دوندگان برای ماراتن تمرین می‌کنند، فقط یک روز در هفته را طولانی نمی‌دوند. آن‌ها معمولاً هر روز به طور مداوم می‌دوند و تمرین می‌کنند.

تکالیف را بدون کمک گرفتن از یادداشت‌ها یا کتاب انجام دهید. هنگامی‌که یادداشت‌ها را خواندید و برخی از مسائل را حل کردید، سعی کنید برخی از مسائل را بدون نگاه کردن به یادداشت‌ها یا برگشتن به مثال‌های کتاب خودتان حل کنید. این کار آزمون را شبیه‌سازی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چقدر مطالب را به تنهایی می‌فهمید.

به مسائل ریاضی با سطح دشواری مختلف و تست‌های آماده نگاه کنید

باید بدانید که چرا نمره‌ای را از دست داده‌اید و چگونه می‌توانید مسائل را به درستی حل کنید. از آنجایی که ریاضیات، مفهومی تجمعی است، احتمالاً در آینده هم به این مفاهیم نیاز خواهید داشت.

نگرش مثبت داشته باشید

حتی اگر رشته شما ریاضی نیست، باز هم می‌توانید ریاضی را پاس کنید. فقط به حداقل‌های ممکن برای رسیدن به موفقیت، اکتفا نکنید. تمام کارهای لازم، حتی در حد حل تمرینات بیشتر را انجام دهید.

کمک بگیرید

دانش‌ آموزان و دانشجویان، اغلب از منابع رایگان استفاده نمی‌کنند. منتظر سردرگمی ‌نمانید. هر زمان که متوجه چیزی نشدید از منابع متنی و ویدئویی رایگانی که از جانب اساتید با سابقه در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کمک بگیرید. در کنار منابع کمک آموزشی در صورت نیاز می‌توانید از معلم خصوصی ریاضی هم کمک بگیرید تا چند جلسه شما را در مباحثی که اشکال دارید، کمک کند.

نکات انجام تکالیف ریاضی

شما هم نمی‌دانید از کجا باید خواندن ریاضی را شروع کنید؟ حل مسائل ریاضی در قالب تکالیف خانگی راه خوبی است. علاوه بر این، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • مطمئن شوید که همه کلمات درون صورت مسأله ریاضی را متوجه شده‌اید.
  • به دنبال مسائل ریاضی مشابه متن کتاب یا حل شده در کلاس بگردید. حتی اگر معلم، مسائل ساده‌تر را تعیین نکرده، باز هم آن‌ها را حل کنید تا برای حل مسائل دشوارتر آماده شوید.
  • چیزهای لازم برای حل مسأله (اطلاعات داده شده و فرمول‌های مورد نیاز) را بنویسید.
  • آنچه را که از شما خواسته شده یا مجهول معادله را بنویسید.
  • در صورت لزوم، یک تصویر یا نمودار بکشید.
  • بررسی کنید که آیا می‌توانید مراحل میانی حل مسأله را انجام دهید.
  • هنگامی‌که به پاسخی رسیدید، ببینید آیا «معنادار است؟»
  • به دنبال مشخصه‌هایی بروید که به شما در تشخیص این نوع مسأله در آینده کمک می‌کند.

اگر گیر کردید به استاد یا دوستان خبره خود مراجعه کنید. همچنین می‌توانید راه حل را در کتب کمک آموزشی یا به صورت آنلاین پیدا کنید. فقط پاسخ پیدا شده را کپی نکنید. مطمئن شوید که متوجه راه حل شده‌اید.

مرتب بنویسید. با این کار نه تنها به مربی در هنگام نمره دادن به تکلیف کمک می‌کنید، بلکه بعداً هنگامی‌ که برای امتحان مطالعه می‌کنید، می‌توانید مراحل حل مسأله را دنبال کنید.

مسیر حل مسأله را علاوه بر جواب نهایی بنویسید. اکثر اساتید به حل مسأله‌ای که فقط پاسخ آن نوشته شده، نمره کامل را نمی‌دهند. هدف از نمره دادن به تکالیف، ارائه بازخورد به دانش آموزان و دانشجویان در مورد فرآیندهای فکری و مهارت‌های حل مسئله است.

حل مسأله نوشته شده را بررسی کنید. همیشه برگردید و مطمئن شوید که هیچ اشتباه ساده محاسباتی یا فرمول نویسی مرتکب نشده‌اید.

ریاضی

آماده شدن برای امتحان ریاضی

  • به طور مستمر مطالعه کنید. اگر روزانه درگیر تکالیف باشید، از یادگیری مطالب عقب نمی‌مانید.
  • تکالیف خانگی را دوباره حل کنید. فقط نگاه کردن به تکالیف قدیمی کافی نیست. این کار درست مانند تماشای ویدیویی از خودتان در حال نواختن گیتار است.
  • یاد بگیرید که نوع مسأله را تشخیص دهید. گاهی اوقات وقتی به مسائل درون کتاب نگاه می‌کنید، اگر می‌دانید که بخش دوم در مورد «فرمول درجه دوم» است، پس از قبل، نحوه حل مسأله را در ذهن خودتان دارید. اما وقتی مسأله را خارج از کتاب می بینید، مطمئن نیستید که چه نوع مسأله‌ای را قرار است حل کنید.
  • صورت مسأله‌ها را بخوانید. مطمئن شوید که با صورت مسأله‌های کتاب درسی آشنا هستید. گاهی اوقات دانش‌آموزان می‌گویند که مطمئن نیستند در مورد یک مسئله چه کاری انجام دهند، چون صورت مسأله را نمی‌فهمند. قبل از امتحان یاد بگیرید که صورت مسأله‌ها به چه معنا هستند.
  • در امتحان عملی شرکت کنید. برخی از سوالات احتمالی را یادداشت کنید و شرکت در امتحان را «تمرین» کنید. در این مدت، به کتاب‌ها یا یادداشت‌های خودتان نگاه نکنید تا بتوانید در مدت زمان امتحان واقعی، آن را انجام دهید. درست مانند کسی که در حال آماده شدن برای ایفای نقش در یک نمایشنامه است. پس از یک نقطه خاص در تمرین، انتظار می‌رود تا بازیگران، فیلمنامه را کنار بگذارند.
  • شب قبل از امتحان، خوب بخوابید و تغذیه خوبی داشته باشید! چون باید در شرایط بدنی خوبی قرار بگیرید تا مغزتان به درستی کار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا