ترند های روز

سارا شریعتی و تغییر جایگاه دین از نهاد اجتماعی به نهاد قدرت / تفاوت دین در آمریکا و فرانسه

فروزان آصف نخعی: دین چه جایگاهی دارد و چه نقشی در زندگی مردم دارد؟ این پرسش کلیدی همواره مورد توجه اندیشمندان، جامعه شناسان و فیلسوفان بوده است. اگر چه برتراند راسل تمایلات مادی گرایانه دارد، اما تاکید کرد که “شغلی که فقط برای درآمدزایی باشد، نتایج مفیدی به همراه نخواهد داشت.” برای به دست آوردن چنین نتیجه ای باید کاری کرد که ایمان به شخص، به آرمان، به هدف باشد. جورج سارتون، دانشمند معروف و نویسنده کتاب «تاریخ علم» به نیاز بشر به دین، علم و هنر اشاره می کند. او می گوید: هنر زیبایی را آشکار می کند و مایه شادی در زندگی می شود، دین عشق می آورد و موسیقی زندگی است، علم با عقل سروکار دارد و منبع آگاهی بشریت می شود، ما به هر سه نیاز داریم، علم برای زندگی لازم است، اما هرگز به تنهایی کافی نیست

ویلیام جیمز، فیلسوف و روانشناس مشهور آمریکایی که در کتاب احیای اندیشه دینی در اسلام الهام بخش اقبال لاهوری در درک تجربه دینی بود، در اوایل قرن بیستم گفت: «دنیایی که تفکر دینی به ما ارائه می‌کند، این نیست. فقط همان دنیای مادی است که ظاهرش تغییر کرده است، اما در ساختار آن جهان چیزهایی بیشتر از آن چیزی است که یک فرد مادی می تواند داشته باشد، اریک فرم، روانشناس معروف می گوید: «هیچکس نیست که به دین نیاز نداشته باشد. ممکن است از اعتقادات مذهبی خود آگاه نباشید یا فکر کنید که دین ندارید و دلبستگی خود را به اهداف به ظاهر غیر مذهبی مانند قدرت و پول در نظر بگیرید. مسئله این نیست که آیا انسان دین دارد یا نه، بلکه این است که چه دینی دارد.»

در یک کلمه، انجمن بیان می کند که دین منشأ اجتماعی دارد، زیرا دین بینش مشترک و احساس تعلق به مردم می دهد و هر جامعه ای به این دو عامل نیاز دارد. بنابراین دین در خدمت نیازهای جامعه است و برای رفع بخشی از نیازهای انسان پدید آمده است. اگر کسی بخواهد درباره دین و حقیقت خدا در فلسفه های مختلف بیشتر تحقیق کند، می تواند به کتاب «وحدت در ادیان» اثر فردریک کاپلستون مراجعه کند. او در آکسفورد تحصیل کرد و مناصب دانشگاهی بسیاری از جمله سالها استاد دانشگاه داشت. تاریخ فلسفه و رئیس دانشکده فلسفه در دانشگاه لندن بود.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایناما سخنان دکتر سارا شریعتی، از اعضای هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که آرشیو تصویری وی در یوتیوب منتشر شده است، فراتر از بحث نیاز به دین، دین و خدا در در فلسفه های مختلف، مسئله تغییر جایگاه دین در ایران بررسی می شود. موضوعی که می توان گفت یکی از مهم ترین مسائل امروز ایران است.

سارا شریعتی در مورد تغییر جایگاه دین در ایران می گوید: به نظر من اولین اتفاقی که در این مدت افتاد تغییر جایگاه اجتماعی دین است، من نمی خواهم اینجا بحث دینی بکنم. ایجاد یک بحث واقعی، به این معنی که من در مورد حقایق و داده ها صحبت نمی کنم که آیا خوب است یا بد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تغییر جایگاه دین در ایران، آن را با تحلیل تطبیقی ​​توکویل از دین در فرانسه و آمریکا تحلیل می‌کند و می‌گوید: دین در ایران تغییر جایگاه داده است. ایالات متحده آمریکا می گوید که نگهبانان دین در فرانسه، اقتدار سیاسی را انتخاب کردند، “آنها به قدرت و اقتدار دست یافتند.”

وی با تأکید بر ناپایداری قدرت می گوید: «اما قدرت ماندگاری ندارد». قدرت بنا به تعریف پایدار نیست، به همین دلیل است که فرانسه که تا دیروز دختر بزرگ کلیسای کاتولیک بود، اکنون یکی از سکولارترین جوامع جهان است. حتی برخی آن را استثناء فرانسوی نامیدند، یعنی فرانسه جایی است که بیشترین گرایشات ضد دینی وجود دارد و سکولاریسم در آن سکولاریسم مبارزاتی است. توکل در ادامه می گوید که در آمریکا دین ثبات را برگزید و با خانواده اش رفت. همانطور که می دانید، خانواده هرگز آنقدر که باید قدرتمند نیست. اما پایدارترین نهاد اجتماعی است. در نتیجه هنوز یکی از موارد جامعه شناسی دین این است که چرا آمریکایی ها مذهبی هستند؟ چرا سکولاریزاسیونی که در دنیا از آن صحبت می شود در مورد جامعه آمریکا اتفاق نیفتاد و جامعه آمریکا همچنان یک جامعه مذهبی است. زیرا در آمریکا به گفته توکویل در آن زمان دین به هسته سخت فرهنگ و اخلاق تبدیل شد و با خانواده پیوند خورد و در فرانسه دین اقتدار سیاسی را برگزید و به سمت سیاست گذاری حرکت کرد.

سارا شریعتی در ادامه تاکید کرد: «در 50 سال گذشته دین در ایران تغییر موضع داده است». وی گفت: دین در ایران از جامعه به قدرت سیاسی رسیده است، از نقش معترض اجتماعی به نقش سیاستمدار، از بیان ناله مارکس برای مردم ستمدیده تبدیل به تدوین کننده سیاست های فرهنگی شده است که در حال تبدیل شدن به آن است. انجام شد.”

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه «این که جامعه ما دیندارتر شده است یا نه، بحث دینی نیست، بلکه یک بحث پژوهشی است»، تصریح کرد: یعنی باید به تحقیقاتی که در این 50 سال منتشر شده نگاه کنیم و ببینیم که بعد از 50 سال سیاست، آیا جامعه ما دیندارتر شده یا نه؟

سارا شریعتی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه ایران بعد از 50 سال دیندارتر شده است یا خیر، گفت: به عنوان یک مشاهده می توان گفت که طبق تعبیر شریعتی، دین در ایران از یک جنبش به یک نظام تبدیل شد و با توجه به به تعبیر مانهایم، یک موقعیت آرمان‌شهری که به ما نشان می‌دهد و چشم‌اندازهای دور را می‌گشاید، به یک ایدئولوژی تبدیل شده است، برای توجیه وضعیت موجود استفاده شده است.

سارا شریعتی سپس به پیامدهای این تغییر موضع اشاره کرد و گفت: در این شرایط با تغییر موضعی که دین پیدا کرد، طبیعتاً باعث تضعیف اخلاق در مقابل کارکرد ناکارآمد قدرت شد و منجر به تضعیف اخلاق شد. امروزه نیاز به بازسازی اخلاقی جامعه وجود دارد.

و افزود: اکنون از چه راهی می توان جامعه را از نظر اخلاقی بازسازی کرد؟ بازسازی اخلاقی جامعه از طریق بازسازی زندگی مشترک امکان پذیر است. دور کیم متفکر انسجام اجتماعی و همبستگی اجتماعی است. و همبستگی اجتماعی یعنی زندگی مشترک. این تجربه زندگی مشترک نیازمند جامعه است، زمانی که بتوان اخلاق اجتماعی را احیا کرد و این اخلاق اجتماعی را نمی توان احیا کرد مگر اینکه بتواند از دین به عنوان یک هسته سخت فرهنگی و یک هسته سخت اخلاقی تغذیه کند. این چیزی است که امروز در جامعه ما اتفاق نمی افتد.»

بیشتر بخوانید:
سارا شریعتی: ای کاش غیرتی را که زمانی برای حجاب به کار می بردید و زنان را برای فقر به کار می بردید.
اقتصاد در دست کسانی است که پاسخگوی نهادهای حاکمیتی نیستند / با آتش بازی می کنند، در شرایط عادی نیستیم / چرا از توسعه موفق دنیا درس نمی گیریم؟
استاد دانشگاه برکلی: کاهش قدرت اقتصادی و سیاسی مردم منجر به فاجعه خواهد شد

216216

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا