ترند های روز

سینمای مستند بیش از سینمای داستانی در جشنواره های بین المللی پیروز می شود

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، فتح الله امیری داور بخش مسابقات کشوری هجدهمین جشنواره سینماحقیقت که اختتامیه آن 4 آذرماه در تالار وحدت برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: به نظر من ایرانی سینمای مستند سینمای زنده است زیرا این سینما در حال رشد است.» آثاری که امسال در جشنواره حضور داشتند نشان می دهد سینمای مستند ما در حال پیشرفت است.

امیری خاطرنشان کرد: سینمای مستند ایران هم از نظر فنی و هم از نظر ساختاری و محتوایی پیشرفت چشمگیری داشته است، زیرا فیلم ها عموماً به موضوعات روز می پردازند و از نظر ساختار و از طرفی دیگر آثاری به روز هستند. شرایط فنی در موضوعاتی مانند تجهیزات فیلمبرداری، تصحیح رنگ و نور، آهنگسازی و … این پیشرفت به چشم می خورد و به نظر من در هجدهمین دوره جشنواره سینما هکریت آثار مهمی داشتیم.

وی در خصوص تنوع مضامین در بین آثار درج شده در این دوره از جشنواره گفت: برای من بسیار جالب بود که در این جشنواره شاهد تنوع موضوعی زیادی در بین آثار بودیم. از جمله آثار جشنواره فیلم هایی با موضوعات محیطی، ورزشی، اجتماعی، سیاسی و… بود. این تنوع مضامین اتفاق جالبی برای جشنواره ای در بخش ملی است که البته کار داوری را سخت می کند زیرا تفاوت فیلم ها بسیار زیاد بود، اما این تنوع قطعا به جذابیت جشنواره کمک می کند و باعث رضایت می شود. و به لایه های بیشتری از مخاطبان فیلم خوش آمدید.

این کارگردان مستند درباره نقاط ضعف هجدهمین جشنواره فیلم حقیقت بیان کرد: علاوه بر این نکات مثبت به نظر من نبود سینمای مستقل یکی از نقاط ضعف جشنواره فیلم حقیقت بود. از طرفی کار مراکز صدا و سیمای استان ها بسیار ضعیف تر از حد معمول بود و فکر می کنم در نهایت دو فیلم از این مراکز در جشنواره حضور داشتند. در گذشته شاهد حضور ضعیف‌تر صدا و سیما بودیم. و فکر می کنم دلیل این امر باید بررسی شود.

وی افزود: سینمای مستقل در سال های گذشته حضور پر رنگ تری داشته است، اما امسال متاسفانه فیلم های مستقل در جشنواره به مراتب کمتر بود و این موضوعی است که باید بیشتر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، زیرا به نظر می رسد هزینه تولید فیلم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.” و کمتر فیلمساز مستقلی امکان تولید اثر را دارد. امروزه ساختن فیلم بسیار پرهزینه است و به نظرم دلیل اصلی تضعیف سینمای مستقل همین است و فکر می کنم اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، سینمای مستقل در سال های آینده ضعیف خواهد شد.

امیری تصریح کرد: یکی از نکات جالب، حضور بسیار خوب مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن در جشنواره سینما حقیقت است. من تا به حال با مرکز گسترش کار نکرده ام، اما امسال فیلم های کانون خوب زیادی در جشنواره حضور داشتند که نشان می دهد حمایت خوبی از فیلم مستند وجود دارد. منظور من از فیلم خوب، ترکیب مناسب محتوا، ساختار و کیفیت فنی است که بسیار خوشحالم که سطح آثار بالا بود.

و افزود: جشنواره های خارجی هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند اما به نظر من در بین آثار این دوره از سینما هقریت فیلم های متعددی وجود دارد که می توانند سال آینده حضور موفقی در جشنواره های خارجی داشته باشند. در مجموع فیلم های مستند ما در جشنواره های خارجی بسیار موفق تر از فیلم های داستانی بوده اند و اگرچه جوایزی مانند اسکار نگرفته اند و فضای رسانه ای چندانی برای این آثار وجود ندارد، اما حقیقت این است که فیلم های مستند در جشنواره های خارجی حضور داشته اند. حداقل در دهه گذشته، سینمای بین‌المللی قوی‌تر از سینمای داستانی بوده است و اگر تعداد جوایز این سینما را با سینمای داستانی مقایسه کنید، متوجه می‌شوید. من سال هاست که سینمای مستند ایران را تماشا می کنم و باید بگویم که این سینما به معنای واقعی یک سینمای زنده است.

کارگردان مستند «زندگی در رگ‌های سرد» خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم ماندگاری سینمای مستند خود را حفظ کنیم باید به بخش خصوصی و مستقل نیز توجه و حمایت کنیم. در شرایط کنونی سینمای مستقل نیاز به حمایت دارد و به نظر من تریبون ها می توانند نقش حمایتی برای سینمای مستند داشته باشند و در پخش بین المللی نیز باید به این سینما توجه شود. اگر چرخه اقتصادی سینمای مستند رونق پیدا کند قطعا تولیدات بخش مستقل افزایش می یابد و ممکن است این آثار در دوره های بعدی جشنواره در کنار دیگر آثار تولید شده توسط نهادهای مختلف حضور داشته باشند و به این ترتیب جشنواره لذت بیشتری خواهد برد. . رفاه و اعتبار

امیری درباره فیلم های سیاسی هجدهمین جشنواره فیلم حقیقت گفت: یکی از ویژگی های خوب این جشنواره وجود فیلم های سیاسی بود که به نظر می رسد کمی خطوط قرمز را جابجا کرده است و برای اولین بار شاهد فیلم هایی بودیم که نقد جدی داشتند. دولت و آنها را نمی توان اثرات خنثی در نظر گرفت. فیلم مستند سیاسی فیلمی است که ممکن است بخش خصوصی به تنهایی نتواند در آن شرکت کند و لازم است نهادهای سیاسی و امنیتی از این آثار حمایت کنند تا فیلمساز پشتوانه محکمی برای نقد داشته باشد و بعد از آن به دردسر نیفتد شغل

این کارگردان در پایان اظهارات خود تاکید کرد: ما در هیئت داوران تمام تلاش خود را کردیم تا حق هیچ فیلم و فیلمسازی ضایع نشود و باید بگویم که در ارزیابی آثار تداخلی صورت نگرفت و حتی در جلسه خلاصه هیئت منصفه هیچ کس به جز داوران حضور نداشت و تنها پس از آن. در پایان جلسه آقای حمیدی مقدم از هیئت داوران تشکر کرد و نقشی در انتخاب و قضاوت نداشت.

۲۴۴۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا