حمیدرضا نوربخش: موسیقی در ایران جایگاه ثابتی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، امروز 21 آذرماه نشست خبری نهمین جشنواره رقابتی «پیانو کلارا» با حضور حمیدرضا نوربخش (مدیر کل خانه موسیقی) و کلارا بوکوچاوا (نوازنده و مدرس پیانو) در خانه موسیقی برگزار شد. ).
به گزارش ایسنا، نوربخش در ابتدای این نشست گفت: جشنواره پیانو کلارا به نام سرکار خانم کلارا بوکوچاوا پیانیست ارزنده و با استعداد و مدرس برجسته این رشته از کشور گرجستان نامگذاری شده است. او چندین سال هموطن ما بوده و در مدت حضورش در ایران تاثیر زیادی داشته است. از اقصی نقاط کشور به ویژه در میان کودکان چهره های شاخصی در این جشنواره شناسایی شده اند که همچنان در حال فعالیت و تبلیغ هستند.
وی ادامه داد: هشتمین دوره این جشنواره سال گذشته با همکاری خانه موسیقی برگزار شد که در دوره های قبل دستگاه های دیگری با آن همکاری داشتند. آزمون های این جشنواره در دو روز پنج شنبه 30 و 7 آذرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود تا مردم بتوانند به راحتی در جشنواره حضور پیدا کنند. مراسم اختتامیه در 28 دسامبر برگزار می شود.
نوربخش تصریح کرد: داوطلبان برای ثبت نام باید به سایت خانه موسیقی که هم اکنون باز است مراجعه کنند. افراد می توانند با انتخاب گروه سنی خود در پنج گروه سنی ثبت نام کنند. تا قبل از 30 آذر، نتایج به قبول شدگان آزمون اعلام خواهد شد. در هر رده سنی سه برنده داریم و جوایز آن سه، پنج و 10 میلیون تومان است. ما 15 نفر برگزیده خواهیم داشت و برگزیدگان از حمایت خانه موسیقی برخوردار خواهند بود که شامل عضویت در خانه موسیقی تا معرفی ارکسترهای مختلف می شود. هر چیزی که در دست ماست سعی می کنیم انجامش دهیم و آن را رها نکنیم. به هر حال مشکل جشنواره ها این است که انتخاب می شوند و معلوم نیست چه خواهند کرد. مثلاً جشنواره موسیقی جوان سال ها استعدادهای خوبی را به نمایش گذاشت، اما معلوم نیست الان این استعدادها کجا هستند!
وی افزود: زمانی که دبیر جشنواره موسیقی فجر بودم گفتم دلیلی برای رقابت مردم در این جشنواره وجود ندارد. چون در نهایت رها شدند، هرچند من خودم در مقاطعی داور این مسابقات بودم و امروز از سرنوشت آن گروه های برگزیده اطلاعی نداریم. به همین دلیل سعی می کنیم این افراد را رها نکنیم.
این خواننده و مدرس موسیقی در ادامه این نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: موسیقی در ایران وضعیت ثابتی ندارد و متاسفانه در این زمینه مظلوم واقع شده است. در این سال ها به عنوان انجمن و موسسه خانه های موسیقی پیگیری ها، جلسات، تعامل و برنامه ریزی های خود را انجام داده ایم تا بتوانیم برای بهبود شرایط کارهایی انجام دهیم. به این ترتیب زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد عرصه موسیقی شود، می تواند امید خود را نشان دهد. همچنین در این حوزه شاهد تدوین سندی موسیقایی هستیم که ممکن است در برگیرنده سرمایه های ارزشمندی باشد که علیرغم همه انتقاداتی که به آن داریم، گام هایی را برای پذیرش هنر موسیقی نشان می دهد. روندی که حتی وزارت آموزش و پرورش را ملزم به رعایت نکاتی در خصوص آموزش شنوایی می کند که می تواند ابعاد مختلفی را در بر گیرد. البته در این زمینه شاهد ناهنجاری هایی هستیم که همچنان هنر موسیقی را به چالش می کشد.
بوکوچاوا پس از سخنان روشنگرانه گفت: عنوان جشنواره به خاطر من نامگذاری نشد و این یک تصادف بود. چون جشنواره ای به همین نام در بلژیک پیدا کردم که هر سال برگزار می شود. امیدوارم سازهای دیگری هم به این جشنواره اضافه شود. ابتدا این جشنواره را برای شاگردانم برگزار کردم اما بعد بزرگتر شد و از سراسر ایران در آن شرکت می کنند. هنرمندان بین 3 تا 24 سال می توانند در جشنواره شرکت کنند. ما فکر می کنیم که بهتر است در این رویداد بیش از 24 سال سن نداشته باشید. کل مسابقات طبق استاندارد بین المللی انجام می شود. به گونه ای که باید قطعه ای از آهنگسازان باروک، سونات کلاسیک موتسارت، هایدن و بتهوون و قطعه ای از دوره رمانتیک را تفسیر کنند.
وی درباره حمایت از برگزیدگان جشنواره نیز گفت: هر سال بچه ها را برای اجرا با ارکستر سمفونیک به گرجستان می برم. اما اگر آنها را به گرجستان نبرم و بتوانند اینجا اجرا کنند، بسیار خوشحال خواهم شد. بچه های ایرانی خیلی باهوش هستند اما برای درست کار کردن به یک معلم خیلی سخت گیر نیاز دارند. در گرجستان 16 سال درس خواندیم تا بتوانیم در موسیقی به جایگاهی برسیم، اما در ایران اینطور نیست. ما آنجا مدرسه خصوصی نداریم و هیچکس نمی تواند مدرسه خصوصی داشته باشد.
این هنرمند درباره هیئت داوران گفت: آقای تقی ضرابی استاد دانشگاه هنر، خانم جعفروا از باکو و من اعضای هیئت داوران این رویداد هستیم.
۲۴۴۵۷