ترند های روز

اجرای بخشی از میراث ملی موسیقی ایران/ ادای احترام به بزرگان موسیقی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، محمدرضا امیرقاسمی، نوازنده و آهنگساز برجسته پیانو، شب گذشته 20 آبان ماه، مجموعه ای از آثار استادان معاصر و قطعاتی از ساخته های خود را در موزه موسیقی ایران اجرا کرد و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری آنا، نکته حائز اهمیت این اجرا این بود که در سال های اخیر رسیتال های پیانو در ایران به سبک کلاسیک غربی برگزار می شد و هنرمندان نیز در این عرصه حضور فعال داشتند، اما در زمینه پیانو کلاسیک ایرانی این اتفاق افتاد. بسیار نادر برای اجرا با توجه به حضور بیش از 170 سال پیانو در موسیقی کلاسیک و دستگاهی ایران و حتی قبل از ورود ویولن، نسبتا کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اکنون شاهد موفقیت آن از سوی هنرمندانی چون محمدرضا امیرقاسمی هستیم. آنچه امشب تماشاگران شاهد آن بودند بخشی از میراث موسیقی ملی ایران بود که توسط پیانیست های ایرانی آهنگسازی و اجرا شد.

خود امیر قسمی معتقد است که دو تن از مهم ترین سرمایه های موسیقی ملی ایران، استادان «مرتضی محجوبی» و «جواد معروفی» که از بنیانگذاران موسیقی ملی ایران به شمار می روند و از جایگاه بالایی برخوردارند، از پیانیست های ایرانی بوده اند.

آثاری که به صورت پیانو اجرا می شوند احتمالاً دو سبک هستند: اول کارهایی که می توان در کوک بین المللی پیانو نواخت و دوم آثاری که در کوک ایرانی نواخته می شوند که در قسمت دوم بسیار کم استفاده می شود. امیر قسمی در این کنسرت سعی کرد این دغدغه و رویکرد هنری را در کنار دیگر آثارش در عرصه موسیقی به تصویر بکشد.

قسمت اول این اجرا به قطعاتی از آثار جواد معروفی اختصاص داشت البته آثاری قابل اجرا با کوک های بین المللی. بعدها شعری به آن اضافه شد و از برنامه گلها پخش شد.

مجموعه دیگر «رویای جوانی» است که در واقع شامل سه قطعه رویای جوانی، خداحافظی و فانتزی شماره دو، فانتزی و رویای جوانی است که توسط یک معلم معروف در دهه 40 و 50 نوشته شده و توسط خودشان اجرا و ضبط شده است.

یکی دیگر از قسمت های برنامه اجرای قطعه «عشاق جان» است که با آهنگی اصفهانی بر اساس خط استاد معروف پیانو آغاز می شود. مجموعه‌ای سال‌ها پس از درگذشت استاد در سال 1352 منتشر شد. همچنین بخش آواز بیات اصفهان، چهار مضارب و چند قطعه از آن مجموعه و ضربی بیداد و در نهایت یک تصنیف قدیمی اجرا شد.

قسمت دوم کنسرت با بخشی از ردیف اختصاصی مفخم الممالک که از پیانیست های دوره قاجار بودند آغاز شد. قسمت کوتاه ماهور توسط خود امیر قسمی بازنویسی و گویندگی شد و قطعه دیگری از مشیر همایون شهردار پیانیست و آهنگساز دوره قاجار به نام «اپرت مرد دانا» اجرا شد.

از سوی دیگر، با قطعه ای خارق العاده از اصفهان بر اساس نوشته های خودش، از یکی از بزرگ ترین پیانیست های ایرانی که جایش در ایران خالی است، اردشیر روحانی تجلیل شد. همچنین دو قطعه از استاد فقید همایون خرم که توسط محمدرضا امیر قسمی بازنویسی شده بود در مایه شور اجرا شد و در نهایت قطعه ای از خود محمدرضا امیر قسمی در ساز نوا که در سال 1401 نوشته شده بود اجرا شد. در پایان امیر قاسمی یکی از ساخته های خود به نام پایزی تهران را اجرا کرد.

بر اساس این گزارش، امیر قاسمی اولین رسیتال پیانو ایران را اسفندماه 87 در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد. پس از آن در گروه موزیکال خود به نام گروه برف که از سال 1392 فعال بوده و دارای بخش هایی است به جستجو و فرار پرداخت. تقدیم به پیانو ایرانی وی همچنین شب مرتضی محجوبی را در سی و نهمین جشنواره فجر برگزار کرد.

امیر قاسمی مدعی است هیچ یک از آثار مرتضی محجوبی را برای این کنسرت انتخاب نکرده است، زیرا کوک پیانوی موزه موسیقی در کوک بین المللی است و امکان اجرای آثار محجوبی وجود نداشت.

۲۴۴۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا