از راز طول عمر شجریان تا کارنامه محسن چاوشی/خواننده ای که گفت من مزدور هستم! / طنین خلیج فارس در تهران
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، بزرگداشت هنر چیره دست شجریان در عرصه آواز موسیقی ایرانی نه تنها به تاریخ تولد و وفات وی بستگی دارد، بلکه قدر مقام او زمان نمی شناسد. از این رو هفته گذشته مراسم بزرگداشت شهریان توسط جمعی از شاگردان و دوستان وی به سرپرستی ایلیا محمدی نیا مدیر کارگاه آواز شجریان در خانه هنرمندان و چهره های سرشناس فرهنگ و هنر توسط استاد محمد برگزار شد. در این مراسم رضا شفیعی کدکنی، استاد عبدالمجید کاکایی، ابوالفضل جلیلی، سهیل محمودی، سید عباس سجادی، عبدالجبار کاکایی، مظفر شفیعی و بسیاری دیگر از چهره های فرهنگی و هنری حضور داشتند.
در سفرهای خارج از کشور کاست هایی به شجریان می داد و می گفت از رادیو پخش کنید.
یکی از جذابیت های این مراسم شرح خاطرات سینمایی و موسیقایی ابوالفضل جلیلی بود که مورد تشویق قرار گرفت.
گفت: وقتی کوچک بودم به چیزهایی علاقه داشتم که اصلاً نمی دانستم چیست و هر چه می گفتم مادرم می گفت گناه است که تو را به جهنم می برند و می سوزانند. آن روزها آجیل خوارانی بودند که با قاشق به آنها صدای سنتور می دادند. یک بار قاشقی در دستم بود و آن را زدم و مادرم به من گفت: نه، می گیرندت و می سوزانند.
مادرم یک کمد داشت که در آن یک چمدان خیلی بزرگ با لباس عروسش داشت و وقتی آنها در خانه نبودند، چمدان را باز می کردم، وسایل را بیرون می آوردم، می رفتم داخل، در را می بستم و شروع به خواندن می کردم. نمی دانم چه می خواندم، ای کاش دوربینی برای فیلمبرداری داشتم. در حالی که داشتم می خواندم احساس می کردم با آن چمدان دارم پرواز می کنم و تصاویری را دیدم که بعداً در سوئیس هنگام فرود هواپیما گفتم: «همه چیز را دیده ام.
در نوجوانی با یکی از دوستانم که همسایه ما بود به اهواز رفتیم. در آنجا، بعد از یک مهمانی، با دانشجویی صحبت کردم که از من خواست در مورد خودم به او بگویم. بعد از من پرسید چه کسی را در موسیقی دوست دارم و من به او گفتم که شاید ایرج را نمی شناسم. گفت چرا ایرج؟ گفتم: چون حس خاصی دارد و ساده است. به من گفت: کمی بخوان. منم خوندم گفت: در ترانه به دنبال چه هستی؟ گفتم نمیدانم دنبال کشف و شهود هستم اینهایی که می شنوم ساده هستند، من یک چیز سخت می خواهم. یک کاست به من داد و گفت: این کاست «فنجان را پر کن» با صدای «سیاوش» گفتم: «برو گوش کن».
روز بعد که به کاست گوش کردم احساس کردم حالم عوض شده و تا غروب صد بار گوش کردم. هر بار که سعی می کردم مثل او آواز بخوانم، صدایم شبیه زوزه بود. شب که آن دانش آموز را دیدم به او گفتم خواندن این اثر خیلی سخت است و نمی توانم. گفت اگر علاقه داری این را گوش کن و بقیه را فراموش کن. اینجا بود که عاشق آقای شجریان شدم.
از آنجایی که فیلم هایم را توقیف کردند و اجازه نمایش ندادند، جایی نرفتم، اما چون می خواستم آقای شجریان را ببینم، به عروسی دعوت شدم که گفتند آقای شجریان آنجاست و رفتم. وقتی رفتم و آقای شجریان را دیدم نمی خواستم آنقدر که دوستش داشتم نگاهش کنم. به من گفت: بیا اینجا جلیلی، با فیلمی که مدام متوقف می شود، چه کار می کنی؟ خوشحالم که منو میشناسی گفتم کارهای شما را انجام می دهم. گفت: یعنی چی؟ گفتم: هر چه در هنر دارم از صدای توست و هر بار که کاری را شروع می کنم از اول تا آخر کارهایت را زمزمه می کنم. وقتی از من خواستند که در خارج از کشور مصاحبه کنم، به جای اینکه پول بگیرم، گفتم یک کاست به شما می دهم، این را در رادیو پخش کنید. با صدای استاد شجریان.
چاوشی ضبط کرد: «همین که مانده بود».
محسن چاوشی که تیرماه امسال با انتشار قطعه «تکیه کوچیک» در مدت 5 روز رکورددار بود، حالا با انتشار قطعه ای دیگر تحولات جدیدی را در زمینه جذب مخاطب رقم زده است.
به گزارش ایسنا، «همین مانده بود» عنوان قطعه جدیدی است که چندی پیش با صدای این خواننده پاپ منتشر شد و خیلی زود مورد توجه طرفدارانش قرار گرفت.
علاوه بر صفحات غیر رسمی در دنیای مجازی، صفحه رسمی این خواننده در آپارات نیز این قطعه را منتشر کرد که در همان روزهای اول توانست به رکورد بیش از 100 هزار بازدید برسد.
این قطعه با شعری از امید روزبه، ملودی محسن چاوشی و تنظیم فرشاد حسامی منتشر شده است.
طبق آمار ثبت شده، مقاله «تکیه کوچیک» نیز پس از ۷۲ ساعت انتشار از ۱۰۰ هزار بازدید گذشت.
وطن ما خط قرمز ماست، ما برای جغرافیای ایران زندگی می کنیم.
گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان با حضور رامبد جوان برگزار شد. او در ابتدای برنامه قطعه ای را برای همیشه خلیج فارس اجرا کرد و از حاضران در برج میلاد گلایه کرد: متأسفانه در روزگاری زندگی می کنیم که اگر هنرمندی از «وطن» و عشقش به وطن بگوید، به او می گویند. “مزدور”. این ضعف فرهنگی را باید ضعف مدیریت فرهنگی این کشور با این سابقه و این پیشینه دانست. من مزدوری هستم که امروز می خواهم برای کشورم آواز بخوانم و ساز بزنم. وطن خط قرمز ماست و در این روزهای ملتهب متاسفم که حتی هنرمندان تاثیرگذار هم می ترسند برای شهادت سربازان بی ادعای ارتش ناله کنند. جناب مدیر عامل اصلی این دوقطبی تاسف بار شما هستید. ما برای خلیج فارس، برای جزایر ایرانی و جغرافیای این کشور میمیریم.
بازنمایی آثاری از حسین علیزاده و حسن کسایی توسط جمعی از جوانان
گروه موسیقی «کلون زمان» به سرپرستی حمید قنبری آثار حسین علیزاده و حسن کسایی را در دو قسمت موسیقی گروهی و دوتایی زهی و موسیقی در تالار رودکی اجرا کردند.
در قسمت اول، قطعه «سلام» از حسن کسایی و قطعه 7 بار از حسین علیزاده با تنظیمی متفاوت اجرا شد و قسمت دوم کنسرت به همنوازی تار و طبل با حضور مجید اختصاص داشت. . مولانیا و حمید قنبری.
رویکرد جدید ارکستر سمفونیک به اجرای «راهپیمایی ایرانی»
ارکستر سمفونیک تهران در نظر دارد با رویکردی جدید به سرپرستی مازیار یونسی در ۲۴ آبان اجرا کند.
برای این اجرا قطعاتی از “راهپیمایی ایرانی” اثر یوهان اشتراوس آهنگساز آلمانی، “سمفونی شماره 4” از آهنگساز ایتالیایی فلیکس مندلسون، قطعات 1، 2 و 4 “دریاچه قو” اثر پیوتر ایلیچ آهنگساز روسی اجرا شد. چایکوفسکی، اپرای «بارکارول» اثر ژان ژاکوب اوفنباخ، آهنگساز فرانسوی و «پایکوبی» اثر حسین علیزاده در نظر گرفته شده است.
۲۴۳۵۷