ترند های روز

محمدرضا نوروزپور کیست؟ – اخبار آنلاین

محمدرضا نوروزپور کار خود را از دهه 70 به عنوان روزنامه نگار در روزنامه ابرار آن زمان آغاز کرد و از آنجایی که با زبان انگلیسی آشنا بود و در گروه بین الملل به ترجمه آثار خود ادامه می داد، از اوایل دهه 80 به روزنامه جام جم پیوست در سال‌هایی که یونس شکرخواه جام جم آنلاین را راه‌اندازی کرد و اولین تجربه‌های روزنامه‌نگاری در بسترها و شبکه‌های اجتماعی به‌وجود آمد، نوروزپور یکی از اعضای تحریریه جام جم آنلاین و از اعضای مؤثر گروه دکتر یونس شکرخواه بود. در آن سال ها نوشتن اخبار نرم یا اخبار نرم در مقابل اخبار سخت در دستور کار مطبوعات قرار داشت و اساتید زنده یاد حسین قندی، یونس شکرخواه و مجید رضائیان آن را در جام جم و مطبوعات دنبال می کردند و گزارش هایی را ترجمه می کردند که می توانست چنین الگویی باشد. محمدرضا نوروزپور گزارشگری را به عهده گرفت.

او در همان سال ها با گروه حسین نظامی و یونس شکرخواه، زنده یاد علیرضا مقدسی و علیرضا معزی به روزنامه همشهری رفت و همشهری آنلاین باز هم محصول کار یونس شکرخواه بود که یکی از عوامل اصلی آن مجموعه بود. . توسط محمدرضا نوروزپور.

او همچنین مسئول دپارتمان های انگلیسی و زبان های خارجی این موسسات بود. به موازات کار، تحصیل در مقاطع بالاتر را ادامه داد و دکترای ارتباطات را گرفت.

ترجمه آثار در عرصه بین‌المللی و رسانه‌ای از جمله آثار نوروزپور است، از جمله کتاب‌های «حمله به عراق، آنچه رسانه‌ها به شما نگفته‌اند»، «اخبار نرم و اخبار سخت، روزنامه‌نگار پیشرفته»، «کیسینجر مذاکره» گر، «درس هایی از مذاکرات سطح بالا»، «رویای چینی برای ساختن جامعه انسانی با آینده مشترک»، «قدرت نرم چین»، «جنگ قابل اجتناب» و اخیرا کتاب «اقتصاد فرهنگ و هنر» را ترجمه کرده است.

در سوابق وی مسئولیت هایی به عنوان مدیر اجرایی خبرگزاری جمهوری اسلامی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و عضویت در هیئت تحریریه خبرگزاری فارسیرو دیده می شود. او همچنین یکی از اعضای برجسته شورای اطلاع رسانی دولت بود. در دولت روحانی و معاون سخنگوی دولت بود.

بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خردادماه ۱۳۹۸، سید عباس صالحی خطاب به «محمدرضا نوروزپور» اظهار داشت: با توجه به سوابق و تجربیات ارزشمند حضرتعالی در عرصه فرهنگ و رسانه و با با توجه به تصویب مجمع عمومی، به موجب این ابلاغ به سمت «مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی» منصوب می شوید سازمان، اقتدار و تأثیرگذاری خبر را می‌توان تقویت کرد، تصویری صحیح و امیدوارکننده از نظام اسلامی و دولت تدبیر و امید ارائه کرد و هم‌گرایی و انسجام اجتماعی را تحکیم بخشید و فرصت‌هایی برای دیپلماسی رسانه‌ای موفق ایجاد کرد مثبت باش.”

حالا پس از چند سال، صبح امروز محمدرضا نوروزپور در حکمی از سوی سید عباس صالحی; محمدرضا نوروزپور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان معاون مطبوعاتی این وزارتخانه انتخاب شد.

فرشاد مهدی پور پیش از نوروزپور سه سال به عنوان معاون مطبوعاتی فعالیت می کرد و چند روز پیش به سمت معاون فرهنگی و ارتباطات شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

سابقه فعالیت رسانه ای نوروزپور به دهه 70 برمی گردد و تجربه حضور و فعالیت در رسانه های مختلف را داشته است.

محمدرضا نوروزپور 51 ساله مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری و دکترای خود را در رشته روابط بین الملل اخذ کرد. از او به عنوان روزنامه نگار، مترجم و معلم و نوشته هایی مانند «اخبار نرم و خبر سخت، روزنامه نگاری پیشرفته»، «حمله به عراق، آنچه رسانه ها به شما نگفته اند»، «101 نکته ضروری برای یادگیری زبان انگلیسی»، «چینی» رویا؛ «درباره ساختن جامعه انسانی با آینده مشترک»، «کیسینجر مذاکره کننده»، «قدرت نرم چین»، «جنگ قابل اجتناب» منتشر شده است.

۲۴۵۲۴۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا