ترند های روز

این بازیگر افغان به دلیل ملیتش بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، چند روز پیش کارگردان نمایش «خشم» که روی صحنه کاخ هنر روی صحنه می رود ۲۵ دقیقه مانده به شروع اجرا در صفحه اینستاگرام خود از پیام کوتاه بازیگرش نوشت. . پیامی که سه بار متوالی تکرار شده است: حسین مرا برد… چهار راه ولیعصر… گواهی با من است.

به گزارش فرارو، این پیام توسط «علی اصغر حسینی» بازیگر افغان نوشته شده است. در دقایقی دلخراش پیش از اجرا، حسین پوریانی فر، کارگردان نمایش، سوار بر موتورسیکلت راهی محل بازداشت بازیگرش می شود: یک ون سفید با قفس آهنی.

ضمن بیان اینکه علی اصغر حسینی مدارک اقامتی دارد و بروشور نمایش را به ماموران می‌دهد، گفته می‌شود فردی که وارد این وانت شده است دیگر از آنجا خارج نمی‌شود و باید دو روز را در کمپ نزدیک ورامین بگذراند تا وضعیت شما بهبود یابد. . بررسی شد. آنچه کارگردان همچنان توضیح می دهد فایده ای ندارد و حتی راننده به او می گوید “چقدر بدشانس هستی که بازیگر تئاتر تو افغان است.” سرانجام پس از صحبت با مقامات ارشد و پس از یک ربع بحث، در آنچه کارگردان آن را معجزه تئاتر می نامد، بازیگر افغان را با بیست دقیقه تاخیر از وانت بیرون آورده و روی صحنه می برند. با این حال، همانطور که او توضیح داد، در تمام آن زمان‌های دیگر، نمایش برایش مهم نبود و او فقط می‌خواست به یک نفر کمک کند.

افغان هایی که معروف شدند

البته علی اصغر حسینی تنها بازیگر صحنه و سینمای افغانستان نیست. در سینمای ایران بازیگران سرشناسی اصالتا افغانستانی حضور دارند. فرشته حسینی یکی از آنهاست که تا به امروز در فیلم ها و سریال های زیادی بازی کرده است. او در ایران به دنیا آمد، اما پدر و مادرش اهل افغانستان هستند. حسینی از کودکی و به قول خودشان از 9 سالگی با شرکت در کلاس های محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور با تئاتر و بازیگری آشنا شد و اولین حضور سینمایی خود را در یک مستند تجربه کرد. فیلم برو، شکستن همزمان بیست استخوان، گروه دختران و سریال قورباغه و جنگل آسفالت از دیگر فعالیت های او در سینما است که مورد توجه او قرار گرفت.

مرتضی امینی تبار که به دلیل مصدومیت شغلی به مردم معرفی شد، پدر و مادری افغان دارد، هرچند خودش در ایران به دنیا آمده است. بازیگری را از هفده سالگی در قم با اجرای تئاتر آغاز کرد. او قبل از اینکه با سریال ذوب کاری شناخته شود در چندین نمایش دانشجویی و غیر دانشجویی از جمله «راز بقا» به کارگردانی صالح علوی زاده، «بی مکان» به کارگردانی لیبت شعار، «چهلم» به کارگردانی امیر پیشوایی و «مشاهیر» حضور داشت. او به سرپرستی افشین واعظی اجرا داشت.

حضور افغان ها در سینما و تئاتر تنها به بازیگری خلاصه نمی شود. آنها خالق یکی از پربیننده ترین سریال های تلویزیونی شبکه دو بردار هستند. نوید و جمشید محمودی کارگردانان و تهیه کنندگان پوست شیر ​​افغانستان هستند که علاوه بر پوست شیر، سریال های داریوش را برای شبکه نمایش خانگی و همباز، دلدار، سایه بان و ستاره باران را برای تلویزیون ساخته اند. مردن در آب پاک، چندین متر مکعب عشق و شکستن بیست استخوان در یک لحظه از تجربیات او در سینماست.

این پرونده ها به ده ها نفر از عوامل فنی و پشت صحنه سریال می پیوندند که سلمان فارسی هم اکنون در حال تصویربرداری است.

افغان ها روی صحنه

در تئاتر اما این حضور بیشتر است. شما به راحتی می توانید در اینترنت فهرستی از اجراهایی را که بازیگران افغان در آن اجرا کرده اند پیدا کنید. نمایش هایی چون «هفت دقیقه» که در خرداد ۱۳۹۷ در تالار حافظ اجرا شد و هفت بازیگر زن افغانستانی روی صحنه رفتند. این برنامه در مورد کارگرانی بود که توسط کارفرمایانشان اجبار شده بودند. آرش عباسی کارگردان این برنامه می گوید: «این تبعیض باعث شد ذهن من بیشتر روی این کودکان متمرکز شود، زیرا آنها تبعیض را از نزدیک لمس کرده اند و بارها با کلمه افغان یا زبانشان تحقیر شده اند.

همچنین نمایش «هوندا، آدیداس» به کارگردانی اشکان درویشی که مهرماه گذشته در تماشاخانه شهرزاد اجرا شد و یک بازیگر افغان در آن حضور داشت. در یکی از اجراهای این نمایش بود که این بازیگر خسته از همه مشکلات گریه کرد و تماشاگران ایرانی دور او جمع شدند تا از او دلجویی کنند و از بازی او تعریف کنند.

نمایش خروس نوشته محمد رحمانیان که درباره یک خانواده افغان بود، علاوه بر اجرای رحمانیان در دهه 80، در سال 1396 نیز به کارگردانی پیمان خسی با حضور بازیگران افغانستانی اجرا شد. قاضی در گفت وگویی درباره تجربه همکاری با آنها گفت: به جرأت می توانم بگویم انجام این کار برایم واقعا لذت بخش بود، چرا که در مقابل آرام، منضبط و مشتاق یادگیری بازیگر بودم.

مشخص نیست که چه تعداد از این بازیگران اقامت قانونی داشته اند و موضوع این مقاله نیست. مهم این است که باید بپذیریم که آنها بخشی از عرصه سینما و تئاتر ایران هستند و باید شرایط بهتری برای فعالیت آنها فراهم شود نه اینکه 20 دقیقه قبل از اجرا از وانت پلیس خارج شوند.

۲۴۵۲۴۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا