ترند های روز

حسین علیزاده: هر بار که استاد فخرالدینی را می بینم 60 سال محبت و عشق همراهم است.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، شنبه 7 مهرماه در مراسمی چهره های سرشناس موسیقی از جمله مینا پافه، فردین خلطبری، بهنام ابوالقاسم، سیامک جهانگیری، حسین بهروزی نیا، شهرام صارمی، حمید قنبری، فرهاد فخرالدینی، محمد سعید شریفیان، علی اکبر قربانی، پوریا اخواص، شروین مهاجر، نیلوفر محبی، اردشیر کامکار، زکریا یوسفی، احسان آبایی، علی اصغر عربشاهی، وحید تاج، سامان احتشامی، کیهان کلهر، همایون نصیری، پویا سرایی، علیرضا بابایی، علیرضا قربانی زا، امین غفاری، فراز همایی، مجید اخشابی باران نیکراه، میلاد کیایی، محسن رجب پور و… حضور داشتند.

در ادامه اجرای علیرضا قربانی در بزرگداشت فرهاد فخرالدینی یکی از بخش های این برنامه بود که قربانی در پایان اجرای خود گفت: اگر کاستی هایی در اجرا وجود داشت از آقای فخرالدینی عذرخواهی می کنم، چون ما انجام دادیم. فرصت های زیادی برای تمرین نداشتیم و آخرین اجرا بین من و استاد 25 سال پیش بود و هنوز هم عمر این استاد فرزانه را دراز کرده اند اکنون

چرا محمدرضا شجریان در موسیقی ایران اهمیت دارد؟

صحبت های بابک خزرایی در مورد اهمیت «محمدرضا شجریان» در موسیقی ایرانی، بخشی دیگر بود.

وی گفت: این نظریه در تاریخ هنری و اجتماعی وجود دارد که برخی از افراد خلاصه‌ای از تاریخ قبل از خود هستند که نمونه‌های آن در ادبیات شاعرانی مانند حافظ یا مولوی هستند. اگر جایگاه حافظ در ادبیات ایران بی نظیر است، تنها به این دلیل نیست که او را بهترین شاعر می دانند. بلکه این امتیاز بزرگ را دارد که شاعران پیش از خود را جمع بندی کند. به عنوان مثال در هنرستان های دیگر پل خواجو نماد معماری است که پایه های آن یادآور معماری هخامنشی است.

وی ادامه داد: اتفاقی که شاید به دلایل تاریخی برای شجریان افتاد این نیست که بگوییم او بهترین خواننده است به خاطر ویژگی های آوازی اش، اما در یک چیز شکی نیست و آن اینکه او مجموع خوانندگان قاجار است. تا کنون وقت خودت یعنی اجتماع در کار شما آن را خاص می کند. تبدیل به یک دایره المعارف شد و جای تعجبی ندارد که در تاریخ هنر ایران جایگاهی منحصر به فرد دارد. عجیب نیست که موسیقی ایرانی قبل و بعد از او تغییر کرده است و جوانان می خواهند از لحن او تقلید کنند، همان طور که شاعران می خواهند از حافظ تقلید کنند.

این هنرمند تصریح کرد: شجریان نقطه عطف و نتیجه گیری است. یکی از نکاتی که در تدریس و خوانندگی داشت این بود که سعی می کرد در همه برنامه هایش یک اثر جدید، دورهمی قرار دهد. این تحقیق و وسعت او را از خوانندگانی که پیش از او بودند متمایز کرده است. بسیاری از مدهای موسیقی ایرانی و پیشرفت آوازی آنها با شجریان است.

شجریان به طور غیرمستقیم تأثیر زیادی در آموزش آواز و همچنین توسعه دامنه آوازی داشته است که در صدها ساعت کار او دیده می شود.

ما از آن سقف نیفتیم!

و حسین علیزاده دقیقی در این برنامه به بیان مشکل پرداخت و در مورد اهمیت ارتباط معلم و دانش آموز توضیحاتی ارائه کرد.

گفت: 60 سال از شاگردی استاد فخرالدینی می گذرد و هنوز اتاق و ساعت کلاس را به یاد دارم. این به دنیای عجیبی تبدیل شده است که در آن همه چیز باید با ارتباطات از راه دور تنظیم شود. البته من چیزی را انکار نمی کنم و اینها پیشرفت های بشری در دنیا محسوب می شود، اما آیا تا به حال دقت کرده اید که هر چه بیشتر به پیشرفت های انسان تکیه کنید، جدایی انسان ها بیشتر می شود؟

علیزاده ادامه داد: هر بار که استاد فخرالدینی را می بینم 60 سال محبت و عشق همراهم می شود و حتی وقتی نام تک تک اساتیدم را به یاد می آورم بوی حضورشان در ذهنم تداعی می شود. از آخرین باری که ماه گذشته خواستم در مورد هوشنگ ظریف صحبت کنم زمان زیادی نمی گذرد و از آن متنفر بودم. ما واقعا خوشحال بودیم. گلخانه پاسیو بسیار زیبایی داشت و بچه هایی که در پاسیو بازی می کردند فکر می کردند ما در بهشت ​​هستیم و فرشته هایی که معلم ما هستند یکی یکی از در آن پاسیو وارد می شوند. من نمی توانم این را در هیچ کاربردی هضم کنم، البته اینها به خاطر زمان و شرایط خاصی است که در آن زندگی می کنیم.

این هنرمند تصریح کرد: هر چه قرار باشد بیشتر ارتباط برقرار کنیم، جنایاتمان بیشتر می شود؛ چون مدام به ما می گویند چگونه راه برویم، آلات موسیقی ننوازیم و غیره. وقتی خودم را با دانش‌آموزی مقایسه می‌کنم که با این شرایط به هنرستان می‌رود، فکر می‌کنم آنها به سمت حصار می‌روند، هرچند ما به بهشت ​​می‌رفتیم. من نمی خواهم با روزگاران خداحافظی کنم. چون همیشه باید به آینده نگاه کنیم. البته نگاه ما به آینده است و همه نوازندگان در این 45 سال با خون و دل خود موسیقی را حفظ کرده اند و کمترین سهم را ارگان هایی داشته اند که مدام به ما دیکته می کردند که موسیقی و هنرمندان چگونه باید باشند. در این میان کم نبودند کسانی که مستقل و با جان و دل به آموزش موسیقی پرداختند و به زندگی خود افتخار کردند.

زندگی فرهاد فخرالدینی سرشار از افتخار است

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: زندگی فرهاد فخرالدینی سرشار از عزت است، بدون وابستگی و نیاز به چیزی. این موسیقی و هنر است که کسی را به این سطح می رساند. ما دانش‌آموزانی بودیم که واقعاً معلم خود را درک می‌کردیم و آنچه را که از او آموختیم به دانش‌آموزانمان آموختیم. یعنی وقتی کسی معلم شما بود او تا آخر عمر معلم شماست. این نیست که وقتی ساز را یاد می گیری و حتی بهتر از معلمت می نوازی، برتری. اگر واقعاً دانش آموز نجیبی هستید، همیشه هر بار که استاد خود را می بینید کلاه خود را از سر برمی دارید و همیشه تحت تأثیر عظمت معلم خود قرار می گیرید. استاد فخرالدینی در قلب و روح من جایی دارد و می داند که چه ساز و چه در کجای موسیقی هستم، او را دوست دارم. اگر من گلی از این گلستان بزرگ باشم، معلمانم تنه اصلی آن بودند.

علیزاده ادامه داد: می گویند موسیقی ایرانی از سینه به سینه منتقل می شود اما در همه جای دنیا همین اتفاق می افتد که حضور استاد و احساس استاد تعیین کننده است. دانش آموز تا عاشق استادش نشود و معلمش را باور نداشته باشد نمی تواند هنرمند باشد و پیشرفت کند. چرا که باید یک مدل را به عنوان نماد هنر پیش روی خود ببیند تا مانند او در آن مسیر قدم بردارد. زمانی که در مراکز آموزشی بودیم، چیزی که حرف اول را می زد عشق بین دانش آموز و معلم بود. گاهی خود معلم ها هم نمی دانستند که چقدر آنها را دوست داریم. برای ما، زمانی که همه افراد دوست داشتنی در اطراف ما بودند، والدین دوم شدند. وقتی وارد هنرستان موسیقی شدم، دیدم که چند پدر و مادر دارم، همگی بسیار هنرمند. همانطور که آنها راه می رفتند، ما نگاه می کردیم تا ببینیم آیا چیزی در جای پای آنها باقی مانده است که بتوانیم برداریم.

احساسات را نمی توان از موسیقی حذف کرد.

این آهنگساز گفت: ما از غرب پیشرفته تر نیستیم و امروز همه چیز را از آنجا می آوریم. اتفاقا ما از امکاناتش خیلی خوب و مثبت استفاده می کنیم اما به هر حال نمی توان احساس را از موسیقی حذف کرد. این اپلیکیشن یک مکمل آموزشی برای افرادی است که دسترسی کامل ندارند و یا یک کمک آموزشی برای افراد محسوب می شود. اگر نام کیهان کلهر یا اردشیر کامکار را بشنوید، نفس و روح دارند و با دیدن آنها از نزدیک، حتی اگر هیچ سازی نزنند، حس دیگری دارند. اکنون در آموزش و پرورش این استدلال قوی تر است. همه دانش آموزان، صرف نظر از سنشان، وقتی در مقابل معلم قرار می گیرند، بچه می شوند. کودکی که به محبت نیاز دارد.

وی ادامه داد: باید مراقب باشیم در آن دام نیفتیم. متأسفانه سیستم آموزشی در این کشور دائماً رابطه معلم و دانش آموز را کمرنگ می کند. ارائه این درخواست یک گام مثبت است. چون خیلی ها دسترسی کافی برای یادگیری موسیقی ندارند، اما در نهایت مثل نوازنده ای هستند که در پرورشگاه بزرگ شده و نمی داند والدینش چه کسانی هستند؟ ما باید پدر و مادر موسیقی داشته باشیم. باید با پنجه آن معلم عشق را به دانش آموز منتقل کنیم. 15 ساله بودم که به جلیل شهناز نگاه کردم و حس عشق از او جاری شد. برای همین بعد از 60 سال هنوز آن تابلوها، غبار گچ و حال و هوای آنها برای من زنده است. خوشحالم که علیرغم تلاش برخی برای کشتن موسیقی در طول این سالها، موسیقی هنوز نفس می کشد.

پس از آن با حضور کیهان کلهر، حسین علیزاده و اردشیر کامکار فخرالدینی هدیه ای دریافت کرد.

میشم مروستی صاحب این اپلیکیشن آموزش موسیقی توضیح داد: ساخت این اپلیکیشن را از سال 1394 شروع کردیم، همیشه نگران این بودم که به نحوی به هنرجویان کمک کنم تا اینکه ایده این برنامه به ذهنم رسید. سعی می کنیم «لیمبا» را در تمام قسمت های موسیقی قرار دهیم و از بهترین اساتید کمک بگیریم. دلیل انتشار این برنامه به عنوان یک اپلیکیشن تلفن همراه این بود که تلفن همراه در دست همه است و به این ترتیب دسترسی افراد به آن آسان تر می شود.

۲۴۵۲۴۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا