ترند های روز

بازار گمانه زنی درباره معاونت هنری وزیر ارشاد ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای معاونت های قرآن و عترت، معاونت فرهنگی، رسانه و تبلیغات، امور هنری، حقوقی، امور مجلس و استان ها و معاونان توسعه است. مدیریت و منابع

به گزارش خبرگزاری مهر، به جرات می توان گفت زیرمجموعه مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری این وزارتخانه است که برنامه ریزی و سیاست گذاری برای ۳ حوزه تئاتر را بر عهده دارد. موسیقی و هنرهای تجسمی که نقش مهمی در عرصه فرهنگ و هنر کشور دارد.

در چارت سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این معاونت دارای دفتر هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی، اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر برنامه ریزی و آموزش هنری است.

همچنین برخی از اماکن مهم فرهنگی و هنری از جمله مجموعه تئاتر شهر، موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران نیز زیر نظر معاونت امور هنری در چارت سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند. .

برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نیز در طول سال بر عهده معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مهمترین این رویدادها تئاتر، موسیقی است. و هنرهای تجسمی دهه فجر. جشنواره های هنری برگزار می شود که همه ساله در بهمن ماه برگزار می شود.

با تغییر دولت و حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره تغییراتی در زیرمجموعه ها از جمله معاونت امور هنری این وزارتخانه ایجاد می شود و این تغییرات جهت حمایت و تدوین سیاست ها را مشخص می کند. در زمینه های زیر نظر این معاونت.

از این رو یکی از تصمیمات مهم این وزارتخانه، انتخاب معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، چرا که نبود دغدغه فرهنگی و هنری لازم و عدم آشنایی با این حوزه های هنری می تواند منجر به یک موضوع شود. مسیری سخت برای خانواده تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در راستای فعالیتشان.

تجربه در دوره های مختلف نشان داده است که عدم توجه فرهنگی و هنری و عدم شناخت حوزه های هنری از سوی معاونت هنری باعث انتخاب زیر مجموعه های این معاونت مانند مدیر کل هنرهای نمایشی، مدیر کل دفتر موسیقی و مدیر کل هنرهای تجسمی چالش برانگیز.

در برخی مواقع مدیران ارشدی مدیریت تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را بر عهده گرفته اند که اصلاً با این رشته ها آشنایی نداشتند، حتی هنرمندان فعال این حوزه ها را نمی شناختند و تنها از سوی چهره های شاخص هر یک از این رشته ها گفته می شد. آنها خانواده بودند. . مدیران علاقه‌مند و آشنا به این حوزه‌ها گاه انتخاب می‌شدند، اما عدم حمایت لازم از سوی معاونت امور هنری، مدیریت و فعالیت در حوزه‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را برای آنان دشوار می‌کرد.

با آغاز به کار دولت چهاردهم و انتخاب وزرای جدید، سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. چهره ای که پیش از این حضور در این وزارتخانه و در دولت دوازدهم را تجربه کرده بود.

در 10 مرداد 1403 سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت چهاردهم از نمایندگان شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت.

از زمان انتصاب صالحی به عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، گمانه زنی هایی مبنی بر تغییر چند معاون وزیر در این وزارتخانه از جمله معاونت امور هنری مطرح شده است.

طی دو ماه از حضور سید عباس صالحی، نام های متعددی به عنوان معاون جدید امور هنری مطرح شده است که با هر یک از این نام ها، تیم های مختلفی برای حضور در بخش های مختلف این معاونت آماده شده اند. از امور هنری هنری.

این گمانه زنی ها وضعیت معاونت هنری را نامشخص و بلاتکلیف کرده و برنامه ریزی ها و فعالیت ها با بلاتکلیفی انجام می شود.

مشخص نیست معاون فعلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمت خود باقی می ماند یا فردی جدید جایگزین وی می شود. در نتیجه، مدیران اجرایی تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نمی دانند چه مدت یا چگونه فعالیت خواهند کرد.

این در حالی است که تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی به جشنواره فجر خود نزدیک می شوند و زمان زیادی از برگزاری این 3 رویداد مهم هنری نمی گذرد.

شاید اگر تغییرات معاونت هنری در نیمه اول سال رخ می داد، نگرانی زمانی وجود نداشت، بلکه با توجه به تقویم رویدادهای نمایشی، موسیقی و تجسمی در نیمه دوم سال. . ، نگرانی های زیادی را برای فعالان این حوزه های هنری ایجاد خواهد کرد.

به این وضعیت، وضعیت ناپایدار بودجه وزارت ارشاد نیز اضافه شده است. با توجه به شرایطی که هیچ تغییری در معاونت ریاست جمهوری صورت نگرفته است، وضعیت تزریق بودجه در زیر مجموعه های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و همچنین رویدادهای مهم در هر یک از این حوزه ها با چالش مواجه خواهد شد.

نباید نادیده گرفت که انتخاب صحیح بر اساس شایسته سالاری ممکن است زمان بر باشد، اما در شرایط نامشخصی که عرصه های هنری و هنرمندان در آن زندگی می کنند، گذر زمان اوضاع را آشفته تر می کند.

پس از گذشت حدود دو ماه از حضور سید عباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازار سفته بازی همچنان در میان زیرمجموعه های معاونت هنری و همچنین اهالی هنر فعال است و حتی نامی هم مطرح می شود. ، پس از چند روز خط زده می شود و نام دیگری جایگزین آن می شود. درست است که چنین گمانه‌زنی‌هایی همیشه وجود داشته، در همه رده‌ها و وزارتخانه‌ها وجود داشته و خواهد بود، اما طولانی شدن یک انتخابات می‌تواند بستر و شرایط فعالیت را حتی برای یک گزینه مناسب به چالش بکشد.

باید دید سرانجام معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم به کجا می رسد و اگر تغییراتی در این معاونت ایجاد شود، برای بهبود شرایط هنرمندان و فعالیت های هنری چه زمانی و چگونه خواهد بود. آنها چالش جدیدی برای چالش های این جامعه نیستند.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا