“بابایی قهرمان”؛ انیمیشنی که به شما روحیه می دهد.
صباغ ببایی شاید برای برخی از بزرگترها آشنا نباشد، اما اگر فیلم را با کودک تماشا کنید، متوجه می شوند که شخصیت ها آشنا به نظر می رسند. چرا که «بابایی قهرمان» در واقع نسخه سه بعدی سریالی است که بچه ها سال هاست آن را به صورت دوبعدی از تلویزیون تماشا می کنند. به همین دلیل بچه ها وقتی در صفحه بزرگ با این شخصیت روبرو می شوند و با شادی او را تماشا می کنند، بیشتر هیجان زده می شوند.
در «ببای قهرمان» چهره های شناخته شده و با تجربه در عرصه انیمیشن حضور دارند. حسین صفرزادگان به عنوان یکی از کارگردانان این اثر چند سال اخیر را به ارائه و تولید سریال کودک ببایی اختصاص داده است. مقداد آخان نیز مشغول پردازش داستان زندگی این شخصیت و دیگر شخصیت ها بوده است. میشم حسینی و مهدی مشکوری از دیگر نام های مطرح در تولید آثار کودک هستند که حاصل همکاری این دو، کار شایسته دیگری را رقم زده است.
خوبی «قهرمان بابایی» این است که همه مخاطبان را در نظر می گیرد. آنهایی که نسخه سریال را دیده اند و آنهایی که آن را ندیده اند. سپس فیلم با معرفی مجدد شخصیت ها و داستان جدیدی که قصد روایت آن را دارد آغاز می شود. شروع داستان در شهری می گذرد که شغل اصلی مردم آن پرورش کدو تنبل و حیوانات کوچک بامزه است که توسط یک بره کوچک هدایت می شود و رویای پرواز را در سر می پرورانند. مسیری که این حیوانات یا در اصطلاح انیمیشن «غیر پرندگان» در طول پرواز طی میکنند و اتفاقاتی که در طول این سفر درگیر آنها میشوند، جوهره داستان را تشکیل میدهد.
رنگ های جذاب، گرافیک چشم نواز، موسیقی ریتمیک و داستانی جذاب در کنار هم قرار می گیرند تا ساعت ها کودکان را سرگرم کنند. این فیلم همچنین قدرت کافی برای همراهی با والدین (که بیشتر کودکان را همراهی می کنند) دارد. این موضوع که سال ها مغفول مانده بود، مدتی در سینمای جهان مورد توجه قرار گرفت و به حدی شور و شوق والدین را برانگیخت که فیلمسازان انیمیشن ترغیب شدند که این نوع تولیدات (کارتون یا انیمیشن) را فقط برای بزرگسالان بسازند. در نظر گرفتن والدین به عنوان بخشی دیگر از مخاطبان یک انیمیشن کودک نکته ای بود که کمتر در ایران شاهد آن بودیم اما ساخت «بابایی قهرمان» نوید آغاز فصلی جدید را می دهد.
موسیقی «بابایی قهرمان» روایتی و متناسب با حال و هوای شخصیت است. اما اینکه در میان این همه موسیقی و آهنگ، بچه ها و والدین سینما با آهنگ بدون شعر «جان مریم چشمتو واکن» مرحوم محمد نوری بازیگر نقش جغد هیجان زده و دست می زنند، نشان از اهمیت و ضرورت دارد. . از ملودی های آشنا با حافظه جمعی استفاده کنید. از این نظر اقبال به مخاطب نشان می دهد که کودکان و البته بزرگسالان چقدر از شنیدن صداها و ملودی های قدیمی آنها در یک انیمه ملی و همراهی با آنها لذت می برند.
در مورد “قهرمان بابایی” نیز باید اضافه کنیم که اگرچه صدای خوانندگی همه شخصیت ها قابل درک است، اما درک دقیق و واضح صدای شخصیت خرگوش عمدتاً نامفهوم است زیرا اساساً صدای او متفاوت است و بهتر است این را اضافه کنیم. نکته چون آواز این شخصیت مورد توجه قرار گرفت.
از طرفی تشخیص نوع حیوانات در مورد برخی شخصیت ها مشکل است و تا آخر هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مبهم است; مثلاً شخصیت مادر پلیس قبل از معرفی در داستان گاو تبدیل به خوک می شود یا شناخت شخصیت داستان با سبیل بنفش که با لهجه صحبت می کند مشخص نیست یا خرگوش در داستان برای برخی از کودکان برای آنها شبیه یک سنجاب است. اینها نکاتی است که با توجه به گروه سنی مخاطب داستان باید با وسواس بیشتری مورد توجه تیم سازندگان قرار می گرفت.
از طرفی بسیار مهم است که فیلم تعریف روشنی از گروه سنی مخاطب داشته باشد. مثلاً بعضی از بچههای سینما کلماتی مثل «نابود کردن» یا «دیو» را نمیفهمیدند یا میپرسیدند چرا گاوها با لباس وارد دستشویی میشوند. اینها نکاتی است که فیلمسازان برای ادامه احتمالی «قهرمان بابایی» باید در نظر بگیرند.
تلاش سازندگان برای نمایش فرهنگ و عناصر ایرانی دور از ذهن نیست. به عنوان قسمت ابتدایی نمایش، هواپیماها رنگ های پرچم ایران را در آسمان به نمایش می گذارند یا زمانی که بوقلمون برای آرام کردن اعصابش گل گاوزبان سفارش می دهد. انبوه این عناصر بی شک حس غرور و لذت تماشای چنین اثری را برای عموم مردم ایران به همراه خواهد داشت.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که «بابایی قهرمان» ادامه منطقی مسیری است که در صنعت انیمیشن ایران آغاز شده است و میتوان امیدوار بود که محصولات باکیفیتتری تولید شود که مانند ببایی بتوان آن را در سراسر جهان عرضه کرد. جهان .
245245