ترند های روز

وجهه بین المللی ایران نباید خدشه دار شود/ رعایت استانداردهای بین المللی در معاشرت ادبی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، با تقسیم اقداماتی که برای برگزاری اولین بورسیه کتاب باید انجام شود (برنامه حمایتی وزارت فرهنگ یا نمایشگاه کتاب برای ناشران، نویسندگان، تصویرگران و غیره با هزینه در آن رویداد شرکت کنند. وی تصریح کرد: این اقدامات را می توان به دو بخش برنامه ریزی و اجرا تقسیم کرد. این بورسیه رویدادی خواهد بود که برای اولین بار در کشور برگزار می شود و ممکن است در عمل نقص هایی وجود داشته باشد.

مریم روانق، مدیر آژانس ادبی صبا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: اولین بورسیه تهران پیشتاز نشر کودک در ایران خواهد بود. برنامه ریزی به معنای تعیین زمان این رویداد نیست.

وی درباره برنامه ریزی هایی که برای انجام بورسیه باید انجام شود، توضیح داد: باید مشخص شود چه کسانی و از کجا به این رویداد می آیند. شرکت کنندگان در این رویداد باید اطلاعات دقیقی در مورد ناشران و آژانس های ادبی که از کشورهای دیگر در آن شرکت خواهند کرد، داشته باشند. چند سالی است که فلوشیپ شارجه در امارات برگزار می شود و ما انتظار نداریم در اولین قدم فلوشیپ تهران مانند شارجه باشد. اما بورس شارجه از اکتبر به شرکت کنندگان اطلاع می دهد که آیا در ماه نوامبر برگزار می شود یا خیر.

روناق با تاکید بر اینکه مشخصات و سایت بورسیه باید از یک ماه قبل در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد، افزود: به عنوان یک آژانس ادبی باید از قبل بدانم که با کدام ناشران و آژانس های ادبی مذاکره خواهم کرد تا برای آن آماده شوم. من آماده چاپ کاتالوگ هستم.

به گفته وی، تحریریه ها و مدیران آژانس های ادبی برای شرکت در بورسیه حداقل یک ماه زمان نیاز دارند.

پروتکل های بین المللی باید رعایت شود.

روناق درباره قسمت اجرایی بورسیه و اعتبارات بین المللی آن توضیح می دهد: پس از برنامه ریزی نوبت به اجرای بورسیه می رسد. در بخش اجرا باید بپذیریم که این رویداد دارای شخصیت بین المللی خواهد بود، بنابراین باید پروتکل های بین المللی رعایت شود. به عنوان مثال، مکان، چیدمان میز، ساختار و روند برگزاری مراسم باید به گونه ای باشد که وجهه بین المللی ایران آسیب نبیند. داشتن بورسیه با برگزاری کارگاهی که فعالان نشر از کشورهای مختلف در آن شرکت می کنند متفاوت است. علاوه بر این، افراد شرکت کننده در بورسیه از استانداردهای بین المللی آگاه هستند.

مدیر نمایندگی ادبی صبا با تاکید بر اهمیت آموزش قبل از شرکت در بورسیه گفت: افراد شرکت کننده در این رویداد از ناشران و آژانس های ادبی گرفته تا خبرنگاران باید اطلاعات اولیه در مورد آن داشته باشند و برای شرکت در آن آموزش ببینند. به این ترتیب نماینده قابل قبولی از ایران ارائه می شود، زیرا در این مورد همه مؤسسات انتشاراتی و مؤسسات ادبی «ایران» ارزیابی می شوند.

وی با تاکید بر اهمیت پوشش خبری اولین دوره فلوشیپ تهران گفت: تیم خبری پوشش دهنده این رویداد باید متشکل از افرادی باشد که بتوانند به زبان انگلیسی مصاحبه کنند، با مردم صحبت کنند و سوال بپرسند. تیم خبری همچنین باید از قبل بداند که کدام ناشران و آژانس ها در این کمک هزینه شرکت می کنند.

روناق درباره ساختار بورسیه توضیح داد: این ساختار به گونه ای است که تعداد قابل توجهی از سردبیران و مسئولان آژانس های ادبی در مدت زمان محدودی در این مراسم حضور می یابند و قرار است سردبیر و آژانس ادبی بتوانند از آن افراد نهایت استفاده را ببرند. بنابراین سردبیران، آژانس‌ها، نویسندگان و روزنامه‌نگاران باید قبل از برگزاری رویداد تا حد امکان اطلاعات داشته باشند تا بتوانند از آن حداکثر استفاده را ببرند.

۲۴۳۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا