دانستنی هاچه چیزیراهنما

برای مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل چه کارهایی انجام دهیم؟

یکی از دغدغه‌های مهم افرادی که یک یا چند فرد سالمند در خانواده آن‌ها حضور دارد، مراقبت و نگهداری از ایشان است. نگهداری و پرستاری از سالمندان یک امر تخصصی بوده و بر اساس شرایط فرد سالمند، می‌تواند به یک امر بسیار دشوار تبدیل شود. اگر شما قصد پرستاری از سالمند خود را دارید، باید این را بدانید که شما ملزم به رعایت اصول و نکات مهم جهت نگهداری از سالمندان در منزل هستید تا علاوه بر حفظ سلامت جسمانی ایشان، به سلامت روان آن‌ها نیز رسیدگی نمایید. بسیاری از افراد علاقه‌ای به بردن افراد سالمند حاضر در خانواده خود به خانه سالمندان را نداشته و وقت کافی برای مراقبت از ایشان را نیز ندارند. با توجه به این موضوع، بهترین کار در چنین شرایطی، استخدام یک پرستار ماهر و با تجربه جهت مراقبت از ایشان است. این مطلب برای آشنایی شما با اصول و نکات مهم جهت نگهداری از سالمندان در منزل و راه حل مناسب برای افرادی که شرایط مراقبت از سالمندان خود را ندارند، نوشته شده است. با مطالعه این متن می‌توانید اطلاعات لازم جهت پرستاری از سالمند خود بدست آورده و آگاهانه به انجام آن بپردازید.

اصول مهم نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل

افراد با وارد شدن به سن سالمندی، با مشکلات مختلفی از جمله بیماری‌های متنوع مواجه می‌شوند، در چنین شرایطی ممکن است انجام امور منزل و یا کارهای شخصی برای ایشام بسیار دشوار شود. به همین دلیل سالمندان ممکن است به مراقبت و نگهداری از سوی افراد خانواده خود نیازمند شوند. اگر شما جز افرادی هستید که وظیفه مراقبت از سالمندان عزیز خود را بر عهده دارید، باید بدانید که مراقبت و نگهداری از سالمندان، اصول و قوانین مشخصی داشته و نیازمند رعایت نکاتی است که می‌توانند این وظیفه را برای شما آسان نموده و موجب آسایش و راحتی سالمند شما می‌شود. از جمله اصول و نکاتی که باید هنگام مراقبت از سالمندان آن‌ها را رعایت نمایید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. برقراری ارتباط دلسوزانه و محترمانه با سالمند

به صورت منظم به سالمند خود سر زده و با ایشان ارتباط برقرار کنید تا بتواند به راحتی با شما درباره مشکلات و دغدغه‌های خود صحبت کرده و نگرانی‌های خود را برطرف نماید. علاوه بر این، برقراری ارتباط با سالمند موجب می‌شود که فرد احساس تنهایی نکرده و بداند که شما همیشه همراه او خواهید بود. بدین صورت کیفیت زندگی او افزایش یافته و شادتر خواهد بود.

2. کمک به سالمند در انجام فعالیت‌های روزانه

برخی از سالمندان ممکن است توانایی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه و شخصی خود نداشته باشند. این امور می‌توانند شامل تعویض لباس، رسیدگی به نظافت شخصی، استحمام کردن، تهیه غذا، تمیزکاری منزل و شستن ظرف‌ها باشند. اگر وظیفه نگهداری از سالمند خود را برعهده دارید، باید به تمامی این امور نیز رسیدگی نمایید.

3. تشویق سالمند به انجام فعالیت بدنی

انجام فعالیت‌های بدنی سبک و متناسب با شرایط جسمانی فرد سالمند در طول روز، می‌تواند به افزایش سلامتی ایشان کمک کند. انجام فعالیت‌های کششی و پیاده‌روی در فضای باز از تحلیل رفتن ماهیچه‌ها و توان بدنی ایشان جلوگیری کرده و موجب کاهش خستگی آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، می‌تواند بر روحیه و سلامت روانی فرد نیز تاثیر گذاشته و سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

4. جابجایی سالمند جهت جلوگیری از ابتلا به زخم بستر

در صورتی که سالمند شما تمام مدت به صورت خوابیده یا نشسته قرار داشته و توانایی لازم برای جابجا شدن یا راه رفتن را ندارد، باید حداقل هر 2 ساعت او را جابجا کرده و اجازه دهید خون در تمام نقاط بدن جریان پیدا کند. در غیر این صورت ممکن است سالمند شما به زخم بستر مبتلا شده و مشکلات جسمانی او شدیدتر شود. شما می‌توانید تنها با جابجا کردن بدن بیمار، از بروز مشکلات جدی جلوگیری نمایید.

5. توجه به نکات تغذیه‌ای سالمند

تغذیه سالمندان باید یکی از نکات مهمی است که باید هنگام نگهداری از ایشان به آن توجه ویژه داشته باشید. افزایش سن باعث می‌شود که محدودیت‌های بسیاری برای مصرف مواد غذایی مختلف و نحوه پخت آن‌ها ایجاد شده و باید مصرف مواد غذایی بسیاری را محدود کرد. به همین دلیل پختن غذای مخصوص سالمندان و رعایت محدودیت‌ها، اهمیت بسیاری داشته و باید توسط شما به خوبی انجام شود. از جمله نکاتی که باید هنگام پختن غذا برای سالمندان به آن‌ها توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف مواد غذایی با ارزش بالا همچون مواد دارای پروتئین، ویتامین، کلسیم و فیبر بالا

  • مصرف چربی‌های سالم و کاهش چربی‌های ناسالم

  • توجه به هیدراته بودن بدن سالمند با مصرف آب به میزان کافی

  • داشتن وعده‌های غذایی منظم

  • محدود کردن مصرف قند و شیرینی

  • عدم مصرف مواد غذایی فرآوری شده

  • مصرف مکمل‌های غذایی

  • مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان

  • عدم مصرف غذاهای آلرژی‌زا

  • توجه به علایق غذایی سالمند

6. مدیریت مصرف داروهای سالمند

بسیاری از سالمندان به دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف، نیازمند مصرف داروهای بسیار در زمان مشخص شده هستند. مصرف برخی از داروها با یکدیگر می‌تواند تداخل جدی و شدیدی ایجاد کرده و موجب تهدید جان فرد شود. همچنین اگر مصرف برخی داروها برای فرد عوارضی را به همراه دارد، باید این موضوع را با پزشک ایشان درمیان گذاشته و به جای آن‌ها داروهای بهتر و کم خطر‌تری را دریافت نمایید. مصرف داروها در زمان مشخص می‌تواند تاثیر مثبتی بر درمان یا کنترل بیماری فرد داشته باشد، به همین دلیل مدیریت مصرف داروهای فرد سالمند اهمیت زیادی دارد و می‌تواند سلامت فرد را تضمین نماید.

7. انجام چکاپ‌ها و آزمایشات لازم به صورت مداوم و در زمان مشخص

همانطور که گفتیم، بسیاری از افراد در دوران سالمندی به بیماری‌های مختلفی مبتلا بوده و در شرایط جسمی نسبتا ناپایداری قرار دارند. به همین دلیل باید به صورت مدام و به موقع آزمایشات لازم و چکاپ‌های خود را انجام داده و از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.

8. توجه به سلامت روان سالمند

سلامت روان سالمندان یکی از مواردی است که باید به صورت ویژه به آن توجه شود. به همین دلیل باید از روش‌های مختلف استفاده کنید تا آن‌ها را به داشتن فعالیت‌های ذهنی، برقراری ارتباط با افراد همسن و سال خود و بازگشت به اجتماعات کوچک تشویق نمایید. انجام این فعالیت‌ها به سالمند شما کمک می‌کند که سلامت روان آن‌ها بهبود پیدا کرده و از ابتلا به افسردگی، از دست دادن حافظه، آلزایمر، استرس و اضطراب پیشگیری شود.

9. فراهم کردن یک محیط امن و آرامش‌بخش برای سالمند

دوران سالمندی موجب کاهش توان و حوصله فرد می‌شود، به همین دلیل افراد سالمند در این دوران تصمیم می‌گیرند که زندگی خود را در منزل و در آرامش و آسایش بگذرانند. علاوه بر این، ممکن است که سالمند شما توانایی و تعادل لازم برای حرکت در منزل را نداشته باشد، به همین دلیل نیاز است که محیط منزل را برای ایشان ایمن نمایید. از قرار دادن وسایل دکوری و تزئینی در منزل، به ویژه در مسیر رفت و آمد خودداری کنید. به جای فرش‌ها و پارکت‌های لغزنده، از فرش‌های نرم، ساده و غیر لغزنده برای پوشاندن کف منزل استفاده نمایید. سیم‌های اضافی را جمع کرده و از سر راه بردارید. بهتر است برای جلوگیری از افتادن افراد سالمند در مکان‌هایی همچون آشپزخانه، دستشویی و حمام دستگیره نصب کنید تا بتوانند آن‌ها را گرفته و حرکت کنند.

10. توجه به اوقات فراغت سالمند و سرگرم کردن ایشان

افراد سالمند باید وقت خود را به خوشی و تفریح گذرانده و از زمان خالی خود به خوبی استفاده کنند تا احساس کلافگی، بی‌حوصلگی و خستگی به سراغ ایشان نیاید. علاوه بر این، سرگرم کردن افراد سالمند می‌تواند به بهبود روحیه ایشان کمک کرده و از میزان افسردگی و اضطراب آن‌ها بکاهد. برای این کار میتوانید ایشان را طی یک برنامه مشخص به گردش و هواخوری برده و یا با آن‌ها بازی‌هایی همچون شطرنج انجام دهید. همچنین می‌توانید با یکدیگر به فیلم دیدن یا کتاب خواندن بپردازید و سرگرمی‌های مورد علاقه ایشان را در کنار هم انجام دهید.

در صورت نداشتن شرایط لازم جهت مراقبت از سالمند خود، چه باید کرد؟

بسیاری از افراد به دلیل درگیری کاری و داشتن مشغله فراوان در زندگی شخصی خود، شرایط لازم برای نگهداری و مراقبت مداوم از سالمندان خود را ندارند. علاوه بر این، مراقبت از سالمندانی که شرایط جسمانی خوبی نداشته و یا به بیماری‌های سختی دچار هستند. این افراد نیازمند مراقبت و پرستاری از سوی افراد متخصص و ماهر هستند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، بتوانند از پس شرایط اضطراری برآیند و جان فرد را نجات دهند. با توجه به این موضوع، مرکز پرستاری چتر فیروزه‌ای خدمات استخدام پرستار سالمند در منزل را برای شما فراهم کرده است تا شما بتوانید با انتخاب یک پرستار متخصص و حرفه‌ای، مراقبت و نگهداری از سالمند خود را با خاطری آسوده و اطمینان از سلامت فرد به او بسپارید.

تلفن های تماس مرکز پرستاری چتر فیروزه ای:

09124691779

۰۲۶۳۲۲۸۱۹۴۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا