ترند های روز

جشن اولین بورسیه کتاب ایران تا پایان سال. هدف تشویق مردم به خرید آثار ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، یکی از اعضای شورای سیاسی جامعه اول ایران با بیان اینکه این رویداد ملی احتمالا در اواخر سال 1403 و قبل از عید نوروز برگزار می شود، گفت: گرچه محوریت این دوره از جامعه است. در زمینه آموزش در دوران کودکی تلاش خواهد شد تا به مردم دسترسی پیدا کند و آنها به خرید آثار ایرانی تشویق شوند.

فتح الله فروغی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا، با بیان این که فلوشیپ (برنامه حمایتی وزارت فرهنگ یا نمایشگاه کتاب برای ناشران، مولفان، تصویرگران و غیره برای شرکت در آن رویداد با هزینه مسئولان برای تبادل مالکیت معنوی است، اظهار داشت: حقوق) یک برنامه حمایتی در حوزه کتاب است و چنین برنامه هایی توسط کشورهای مختلف انجام می شود، گفت: متاسفانه تاکنون در ایران این اتفاق نیفتاده است و امیدواریم با توجه به اظهارات در اسرع وقت این اتفاق بیفتد. در شورای سیاسی می توانیم برای اولین بار در سال 1403 بورسیه ایران را جشن بگیریم، احتمالاً این رویداد قبل از عید نوروز رخ خواهد داد.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با تاکید بر قانونی بودن جشن بورسیه تصریح کرد: طبیعی است که اجرای چنین برنامه های مهمی که با هدف توسعه فرهنگ، کتاب و آثار از کشور مبدأ به کشورهای مقصد، قوانین و قوانینی دارد، یعنی در حقیقت نیاز به سیاست دارد. نهادها و مسئولان دولتی باید پاسخگوی این سیاست ها باشند. در کشور ما نهادی که سیاست گذاری می کند، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

عضو شورای سیاستگذاری اولین بورسیه ایران در خصوص اجرا، اصول و نحوه انجام آن اعلام کرد: برای اجرای بورسیه باید کار را به نهادهای درگیر در این موضوع واگذار کرد، یعنی نویسندگان و کسانی که در تولید کتاب مشارکت دارند که نویسنده، تصویرگر و ویراستار است و بسترهای تسهیل کننده آن یعنی واسطه های ادبی باید در عرصه اجرا مشارکت داشته باشند، زیرا چهار رکن که گفتم فعال و نزدیک به موضوع هستند. و بهتر از سایر کارشناسان می توانند در مورد این موضوع اظهار نظر کنند، پیچیدگی آن را درک کنند و راه حلی بیابند.

تمرکز اولین بورسیه بر کتاب کودک

فروغی با اشاره به «رویداد نشر تهران» که در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد و ارتباط آن با اولین بورسیه ایران، گفت: رویدادی را نه به معنای بورسیه، بلکه محدودتر از تهران شاهد بودیم. کتاب بین المللی نمایشگاه 1403. طبیعتاً با زمان اندکی که برای جشن گرفتن و تصمیم گیری داشتم، بهتر از این نمی شد. اما فکر می‌کنم جشن آن رویداد، تجربه‌ی اولیه‌ای برای یک رویداد جدی‌تر بود که می‌توانیم آن را «همراهی ایران» بنامیم. داشتن بورسیه به معنای واقعی الزاماتی دارد که مهمترین آن برنامه ریزی است.

این نویسنده ادامه داد: چه خوب که در شورای سیاسی قبلی و فعلی تلاش شد تا اولین بورسیه در حوزه کتاب کودک متمرکز شود. اعضای شورای سیاسی با تمرکز بر حوزه کتاب کودک موافقت کردند زیرا قابلیت های بالقوه ای در این حوزه از نظر محتوا و تصویر وجود دارد، طبیعی است که انگیزه بیشتری برای خریداران ایجاد کند، زیرا تجربه در این زمینه تلاشی برای ایجاد یک شغل بهتر وجود خواهد داشت.

وی انتخاب رشته کتاب کودک در اولین بورسیه را راهی برای رسیدن به هدف به صورت نسبی و کامل اعلام کرد و افزود: کتاب کودک ظرفیت دارد و می توانیم پس از مدتی برای سایر رشته ها اقداماتی انجام دهیم و زمینه برگزاری را فراهم کنیم. بورسیه برای سایر رشته ها نیز.

امکان برگزاری جلسه انجمن وجود ندارد.

فروغی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای اجرای این بورسیه ادامه داد: حفظ بورسیه خلق الساعه قابل اجرا نیست، البته طبیعی است که در سال های اولیه هر اتفاقی ممکن است ضعفی وجود داشته باشد اما به مرور زمان انباشت تجربیات می تواند آن را بهتر کند. همچنین بهره مندی از تجربیات کشورهایی که دارای فرهنگ های نزدیک به ما و همسو با فرهنگ ما هستند می تواند در این زمینه به ما کمک کند.

عضو شورای سیاستگذاری اولین بورسیه ایران به لزوم آمادگی برای شرکت در بورس اشاره کرد و افزود: عناصر شرکت کننده (نویسندگان، تصویرگران، ویراستاران و عوامل ادبی) باید خود را برای مذاکره آماده کنند، زیرا لازم است چگونه مذاکره کردن . برای یک گفتگوی ارزشمند، گفتگویی که می تواند ما را به سرنوشت خود ببرد. اما متاسفانه آموزش های لازم برای رسیدن به چنین اقدامی را نداشتیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان درباره تامین امکانات آموزشی توسط این انجمن توضیح داد: انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان اقداماتی را از سال گذشته انجام داده و کارگاه ها و میزگردهای برگزار کرده و خواهد شد. این روند را تا جایی ادامه دهید که این جریان توجه بیشتر به آنچه نمی دانیم و آنچه باید بدانیم و برای همنشینی خوب آماده باشیم.

انجام بورسیه در ایران یک اقدام ملی است

فروغی با اشاره به نقش طرح بلاعوض (طرح کمک بلاعوض برای حمایت از ترجمه و انتشار کتاب های ایرانی در بازارهای جهانی) در برگزاری این بورسیه گفت: طرح کمک هزینه باید در اینجا به خوبی بدرخشد، یکی از حمایت هایی که دولت ها انجام می دهند. برای توسعه فرهنگ خود در خارج از مرزها معتقدیم که این طرح های حمایتی در ایران به صورت یارانه انجام می شود، اما متاسفانه یارانه های ایران نتوانسته موفقیت لازم را کسب کند و ناشران خارجی را متقاعد کند اقداماتی را انجام دهند که بتواند گسترش یابد. فرهنگ ما در کشورهای دیگر .

این نویسنده با بیان اینکه گرانت هنوز تسهیلات لازم را انجام نداده است، ادامه داد: انجام اقدامات حمایتی دارای عوارض است و باید بر اساس نیازها و بحث هایی که پیش می آید، مشکلات برطرف شود. بنابراین اگر ناشری حق مالکیت معنوی کتاب ادبیات کودک و نوجوان ایران را بخرد، با هیچ مشکل و مشکلی مواجه نخواهد شد. بلکه گرانت او را تشویق کرد که بعد از کتاب اول به کتاب دوم علاقه نشان دهد و بعد از کتاب دوم در کتاب سوم، اکنون شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

عضو شورای سیاستگذاری اولین بورسیه ایران، بزرگداشت این رویداد فرهنگی را اقدامی ملی دانست و تصریح کرد: همه عوامل تاثیرگذار در تولید کتاب و نهادهای مدنی فعال در این زمینه باید در جشن بورسیه کمک کنند، زیرا این رویداد یک اقدام است. رویداد ملی اقدام ما فقط می توانیم به حمایت نهادهای دولتی امیدوار باشیم، اما باید خودمان این کار را انجام دهیم. این اقدام موجب رونق فرهنگ و ادب کشور و رونق اقتصاد تولیدکنندگان فرهنگی خواهد شد.

۲۴۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا