ترند های روز

پاسخ طالبان به مریل استریپ: ما به زنان احترام می گذاریم و آنها را با گربه ها مقایسه نمی کنیم

اظهارات مریل استریپ، هنرپیشه هالیوود، مبنی بر اینکه گربه ها و سنجاب ها آزادی بیشتری نسبت به زنان و دختران افغان دارند، واکنش شدید مقامات طالبان را برانگیخته است.

استریپ در نشستی در سازمان ملل از جهان خواست تا به حقوق زنان و دختران افغان توجه کند. او آنچه را که در رژیم طالبان برای زنان افغان اتفاق می‌افتد، «خفگی آرام نیمی از جمعیت» خواند.

او گفت: «امروز در کابل، یک گربه از یک زن آزادی بیشتری دارد. یک گربه می تواند دراز بکشد و خورشید را روی صورت خود احساس کند، یک سنجاب را در پارک دنبال کند. امروزه در افغانستان، سنجاب بیش از یک دختر حقوق دارد، زیرا طالبان پارک های عمومی را به روی زنان و دختران بسته اند. یک پرنده می تواند در کابل آواز بخواند، اما یک دختر و یک زن نمی توانند در جمع باشند. “این باورنکردنی است، سرکوب قوانین طبیعی.”

اما سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، ادعاهای مریل استریپ را بی اساس خواند و گفت که حقوق زنان در افغانستان بر اساس شریعت اسلامی تضمین شده است.

شاهین در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی افغانستان گفت: هیچ‌کس حقوقی را که اسلام به زنان داده منکر نیست و ما به زنان به‌طور کلی و به‌ویژه به‌عنوان مادر، خواهر و همسر احترام می‌گذاریم، اما آنها را با گربه‌ها مقایسه نمی‌کنیم، به همین دلیل است. اکنون هزاران زن در وزارت صحت عامه، معارف و داخله مصروف کار هستند و بسیاری از آنان در سکتور خصوصی و شرکت ها نیز به صورت خوداشتغالی مشغول هستند.”

نظرات استریپ روز دوشنبه بیان شد. یک ماه قبل، حکومت طالبان قانون جدید نهی از معروف و نهی از منکر را در یک مقدمه، چهار فصل و 35 ماده امضا کرده بود.

از جمله، این قوانین بیان می کنند که زنان دیگر نمی توانند در ملاء عام شنیده شوند و اجازه ندارند مستقیماً به مردانی که با آنها نسبت خونی یا ازدواجی ندارند نگاه کنند.

این اقدامات به یک سری محدودیت هایی می افزاید که طالبان از زمان بازگشت به قدرت در سه سال پیش بر زنان و دختران افغان اعمال کرده است.

زنان هنگام خروج از خانه باید صورت و بدن خود را کاملا بپوشانند. همچنین از حضور زنان و دختران در مدارس متوسطه، دانشگاه ها، پارک ها، سالن های ورزشی و باشگاه های ورزشی جلوگیری می شود.

مریل استریپ تصریح کرد که طالبان با بیش از 100 فرمانی که صادر کرده اند «عملاً نیمی از جمعیت کشور را زندانی کرده اند» و جامعه جهانی باید جلوی این روند را بگیرد.

در سال‌های قبل از به قدرت رسیدن طالبان، تعداد زیادی از زنان عضو پارلمان بودند و در مناصب عالی دولتی کار می‌کردند، به‌ویژه در دهه 1970، زنان توانستند به مشاغل زیادی دست یابند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که در این مراسم نیز حضور داشت، گفت که افغانستان بدون زنان تحصیل کرده و شاغل “هرگز جایگاه شایسته خود را در صحنه جهانی به دست نخواهد آورد.”

کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قوانین جدید را محکوم کرده اند، اما حکومت طالبان از این فرمان دفاع کرده و می گوید که این فرمان مطابق با قوانین شریعت اسلامی است.

دولت طالبان همچنین گفته است که در تلاش است تا سیستم آموزشی را به منظور «سازگاری بیشتر با شریعت اسلامی» تغییر دهد و بارها وعده داده است که زنان پس از حل شدن این مسائل در مدارس و دانشگاه‌ها مجددا پذیرش خواهند شد. با این حال، تا به امروز هیچ اقدامی انجام نشده است.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا