ترند های روز

هنرمندی که از بوم هایش دست نکشید/هنرمندی زاده از نسل نقاشان دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، نقاشی جنگ تاثیر بسزایی در شکل گیری گرایش های هنری بعدی داشت. اغلب هنرمندان نسبت به وقایع زندگی خود منفعل نیستند و در پاسخ به این شرایط کنش های جدیدی خلق می کنند و با بازنمایی و تظاهر، فرزندان زمانه خود می شوند.

به گزارش ایرنا، هنرمندان تجسمی ایران در دوران دفاع مقدس تلاش کردند مفاهیمی چون رشادت، فداکاری، خشم، ایثار و میهن پرستی را با زبان هنر در آثار خود متبلور کنند.

شهید و شهادت با توجه به جایگاه تاریخی خود در کشور اسلامی ایران، توانست خیلی سریع با جامعه معاصر خود ارتباط برقرار کند و عموم مردم با مراجعه به آثار تاریخی و فرهنگی، امروز و سرنوشت خود را در این آثار هنری بیابند. .

جنگ در ادبیات محاوره ای نیز جای خود را به دفاع مقدس داد و دفاع از میهن و آرمان ها توانست ابژه های نقاشی هنرمندان را به موضوعاتی مقدس تبدیل کند.

قهرمانانی که روزگاری در تابلوهای کافه های ایران در کوچه و بازار و حالا در جایگاه امامان شهید شیعیان حضور داشتند، فرزندان ایران بودند که قهرمان نقاشی نقاشان شدند.

هنرمندی که از بوم هایش دست نکشید/هنرمندی زاده از نسل نقاشان دفاع مقدس

بر اساس نظام نشانه‌شناختی که ریشه در نمادها و اسطوره‌های تاریخی دارد و یکی از مهم‌ترین عناصر بصری تکرارشونده در نقاشی‌های قهوه بود، راه را برای بوم‌های نقاشان دفاع مقدس هموار کردند.
لاله، کبوتر، معراج، اسب و پرچم سبز می توانند در این آثار به نمادهایی تبدیل شوند که معنای شهادت را در تاریخ تشیع با شهدای وطن پیوند می زند.

پس از انقلاب نقاشان نوظهور ظهور کردند و حبیب الله صادق از پیشتازان نقاشی، گرافیک و کاریکاتور نمونه بارز این حرکت است.

هنرمندی که از بوم هایش دست نکشید/هنرمندی زاده از نسل نقاشان دفاع مقدس

اعلام حضور این جریان را باید در 30 فروردین 1358 یعنی روز گشایش نمایشگاهی در حسینیه ارشاد تهران دانست که آثاری از حبیب الله صادقی، کاظم چلیپا، مرتضی حیدری، حسین خسروجردی. و ناصر پلنگی به نمایش گذاشته شد و هانیبال خاص، حسین صدری و محمدعلی رجبی نیز هر کدام با یک اثر در این نمایشگاه حضور داشتند.

نقاشی دفاع مقدس در ادامه نقاشی انقلاب که حاصل جریان سیاسی بود که تحت عنوان نهضت عدالت خواهی توسط جمعی از هنرمندان جوان برای همراهی با انقلاب شکل گرفت، نضج یافت و سپس به پایان رسید. اوج آرمان خود در دفاع مقدس.

اگرچه بسیاری از نقاشان آن نسل تغییر مسیر دادند و تسلیم شرایط بازار شدند، اما صادقی یکی از هنرمندانی بود که تا پایان عمر آرمان خود را حفظ کرد و می دانست چگونه نگاه خود را به بازار هنر تحمیل کند و شاهد حضور موفقی بود. از آثار او در حراج های هنری متعدد.

خود او درباره فعالیت های خود در دوران انقلاب می گوید: ما با وجود جوانی دوران غیرت دینی و نگاه متفاوتی را پشت سر گذاشته بودیم و سعی کردیم انقلاب را از مبدأ اندیشه دینی بازنمایی کنیم.

هنرمندی که از بوم هایش دست نکشید/هنرمندی زاده از نسل نقاشان دفاع مقدس

او با این تفکر آثاری خلق کرد که قهرمانان و قهرمانان دینی و کسانی را که در راه دین از خود گذشتند، به تصویر می‌کشید.

صادقی در ابتدای جنگ به عنوان طراح و گرافیست در واحد تبلیغات و انتشارات سپاه مشغول به کار شد. مجموعه‌ای که او در سال‌های حضور در واحد تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خلق کرد، شامل تعداد زیادی پوستر است که تعدادی از آن‌ها در بیش از 500 هزار چاپ در سراسر کشور توزیع شد. در سال های جنگ، طراح و کاریکاتوریست مجله «پیام الخبال» بود.

در همان زمان در روزنامه به کاریکاتوریست مشغول شد و علیرغم مسئولیت های دولتی و مدیریتی سال ها به این فعالیت ادامه داد، زیرا معتقد بود کار مطبوعاتی به عنوان یک رسانه و رسالت تاریخی یک فعالیت خطیر است.

طرح ها و کاریکاتورهای صادقی از جمله آثاری است که روزهای خوش و بد، درگیری های سیاسی داخلی، روابط خارجی و بین المللی را منعکس می کند و می تواند سندی برای بازخوانی روزهای انقلاب و جنگ برای نسل های آینده باشد. صادقی در این خصوص می گوید: «روزها نقاشی می کشیدم و شب ها به رادیوهای خارجی گوش می دادم تا ببینم در مورد ایران چه مواضعی اتخاذ شده است و به این ترتیب موضوع کارتون روز بعد و طراحی من می شود. بدست آید. از ضرب المثل ها و سخنان ایرانی، عرفان و شعر ایرانی، تاریخ و حکمت ایرانی و نمادهای عرفانی کار کرد و بسیار بهره برد.

هنرمندی که از بوم هایش دست نکشید/هنرمندی زاده از نسل نقاشان دفاع مقدس

این هنرمند در بیشتر آثار خود سعی در ساده‌سازی عناصر بصری خود و استفاده از نوعی تصویرسازی شامل پیام‌ها و یادآوری‌های اجتماعی دارد که به نکات ظریف اجتماعی و سیاسی در لحظات حساس تاریخی اشاره می‌کند. صادقی یکی از منتقدترین هنرمندان انقلاب بود. منتقدی که آنچه را که می‌دید خلاف قانون و شایستگی می‌دید، روی پرده‌هایش نقاشی می‌کرد، مانند تابلوی «هرگز نباید» یا «غریبه».

صادقی با هشت مجموعه طرح و کاریکاتور از جمله «مرگ بر آمریکا»، «نه شرقی نه غربی»، «منظره ای دیگر» یکی از فعال ترین طراحان و نقاشان دوران پس از انقلاب است و چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده است. . برخی از نقاشی‌های او که به صورت پوستر منتشر شده‌اند، از جمله «محرم»، «حمله طبس»، «علم بی عامل»، «هابیل و قابیل»، «رمی جمرات»، «پرکنان مولا» و «دفن دل‌ها» هستند. . آنها دیدگاه جدیدی در زمینه نقاشی پیرامون مسائل انسانی هستند. همچنین فهرست بلندبالایی از آثار تصویری وی با موضوع دفاع مقدس وجود دارد که شامل تابلوهای «شهادت»، «غریبه»، «تابستان 64»، «هرگز موبد»، سه اثر با عنوان «مادران شهدا»، آه، من چقدر بی رنگ و بی نشانم. “، “خداحافظ” و “شهید باکری” آخرین اثر استاد، تابلویی به مساحت 100 متر مربع است که موضوع آن تاریخ انسان در جهان هستی است و از این رو به موضوع آمریکا، داعش، جنگ عراق علیه ایران پرداخته است. و … تابلویی که قرار بود در منزل رهبری رونمایی شود که به دلیل سفر ناگهانی ایشان نیمه کاره رها شد.

حبیب الله صادقی در سال 1336 در تهران به دنیا آمد و در 14 مرداد 1401 بر اثر عارضه قلبی درگذشت. صادقی فارغ التحصیل لیسانس نقاشی از دانشگاه تهران و فوق لیسانس نقاشی و دکتری پژوهش هنری از دانشگاه تربیت مدرس است. وی عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شهید بود. تدریس در دانشگاه های شهید، الزهرا و تربیت مدرس، علاوه بر همکاری با نشریات مختلف از جمله روزنامه های خبری، ادبیستان و اهل قلم به عنوان طراح، گرافیست و کاریکاتوریست بخشی از فعالیت های وی در عرصه علمی و فرهنگی است. کشور . مدیر موزه هنرهای معاصر تهران؛ عضویت در شورای عالی تمبر، شورای فرهنگ عمومی، شورای مجسمه سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ داور و دبیر جشنواره ها و رویدادهای هنری مختلف به عنوان داور دو بخش پوستر جشنواره جهانی فجر و دبیر اولین دوسالانه نقاشی و گرافیک جهان اسلام؛ شرکت در نمایشگاه های گروهی داخلی و خارجی و برپایی نمایشگاه های انفرادی داخلی و خارجی از جمله فعالیت های حبیب الله صادقی است.

24357

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا