ترند های روز

انتقاد روزنامه ایثال طلب از انتصاب یک دیپلمات به رهبری خبرگزاری حکومتی/ در بین این همه خبرنگار ارزشمند به هیچ کدام اعتماد نکردید؟

به گزارش آنلاین روزنامه هم میهن، وی نوشت: اما انتصاب وی به عنوان مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نقطه منفی در کارنامه دولت و وزیر متفکر و فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی است. .

انتقاد از انتصاب جابری انصاری به هیچ وجه متوجه شخص وی نیست. او شخصیتی قوی، آگاه و توانا در عرصه دیپلماسی و در عین حال معتدل است. اما آیا فردی که دارای شخصیت معتدل و دارای تجربه و اعتبار در یک زمینه است می تواند در زمینه دیگری نیز موثر و موفق باشد؟

آیا توانایی مدیرکل جدید ایرنا در تحلیل مسائل منطقه دلیل موجهی برای انتخاب وی به عنوان رئیس مهم ترین رسانه دولتی و خبرگزاری رسمی کشور است؟ آیا امکان انتصاب معکوس وجود دارد و مثلاً خبرنگاری با توجه به موفقیت و توانایی در کار رسانه ای و اعتدال و تعادل شخصیتی می تواند به وزارت امور خارجه منصوب شود؟ اگر چنین اتفاقی در روند انتصاب وزیر امور خارجه رخ می داد، حس و احتمالاً واکنش بدنه دیپلماسی و کارشناسان سیاست خارجی به چنین انتصابی چه خواهد بود؟ جز اینکه آنها آن را توهین به حرفه و جامعه حرفه ای خود می دانستند؟

پس چگونه می توان انتظار داشت که انتصاب معکوس و انتصاب یک دیپلمات بدون سابقه رسانه ای جدی و روشن در راستای خبرگزاری رسمی کشور مورد استقبال جامعه خبرنگاران و اصحاب مطبوعات قرار گیرد؟ ?

این در حالی است که برخی از ویژگی های شخصیتی مدیرکل جدید ایرنا و سابقه مسئولیت وی در وزارت امور خارجه که عموماً با نوعی نگاه حرفه ای و محافظه کاری همراه است، با شرایط متشنج رهبری این رسانه سازگاری ندارد. که شجاعت و توسعه در کنار هوشمندی می خواهد (کافی است این انتصاب دولتی را با مدیر جدید شبکه خبر که دیروز نیز منصوب شده و از مسئولان ستاد سعید جلیلی بود مقایسه کنیم).

اما بحث اصلی نه از منظر سیاسی و تقابل دولت پزشکان با اپوزیسیون، بلکه از منظر رسانه های کشور است که سوال و انتقاد صریح را متوجه وزیر فرهنگ می کنند. از این منظر است که می توان پرسید: آیا واقعاً در کل جامعه رسانه ای کشور و در میان روزنامه نگاران، نویسندگان و مدیران مطبوعات حامی دولت چهاردهم، تنها یک نفر وجود دارد که تجربه، ظرفیت و توانایی را داشته باشد. صلاحیت انتصاب به رهبری ایرنا که وزیر محترم فرهنگ به معاونت سابق استیناف کرده است؟

آیا در مجموعه قدیمی و ریشه دار روزنامه خبری که توسط وزیر فرهنگ اداره می شد و بسیاری از روزنامه نگاران برجسته کشور در آن فعالیت دارند، حتی یک نفر هم نبود؟ فراتر از این، آیا نیروی توانمندی در داخل گروه ایرنا وجود نداشت که از اول انقلاب فعالیت می کند و حساسیت ها و مناسبات داخلی و خارجی کشور را درک کند و در سلسله مراتب بالا رفته و اکنون بتواند بر آن تکیه کند. سمت مدیریت خبرگزاری؟ اگر وزیر محترم در کل جامعه رسانه ای حتی یک نفر را برای مدیریت ایرنا نیافتند «وای بر ما» و اگر اصولاً جستجو نکرده باشند «وای بر شما».

این تمرکز بر انتصاب مدیرکل ایرنا زمانی ناامیدکننده‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم انتخاب وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم بر اساس ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌گیری متکی بر کمیته‌های تخصصی و در نهایت، فرآیند هیئت مدیره و مشاوره های لازم در سطح بالا از نتایج این مکانیسم تجربه محور مشخص شد. اتفاقاً هر چه این انتصابات تخصصی‌تر باشد و وزرا و مسئولان منصوب به بدنه تخصصی و متخصصان حوزه خود نزدیک‌تر باشند، چشم‌انداز موفقیت‌شان بیشتر و انتقادها و انتظارات واقعی‌تر خواهد بود.

در مورد مدیر کل ایرنا، علیرغم شخصیت وزن و ارزشی که دارد، نمی توان منکر آن شد. اما اصولاً از بدنه تخصصی رسانه کشور نمی آید و بعید است که اگر کمیته تخصصی مدیران رسانه های دولتی را به سبک انتخاب وزرا معرفی و پیشنهاد می کرد، آقای جابری انصاری در بین آنها قرار می گرفت. گزینه های در نظر گرفته شده توسط کمیته

سوال اینجاست که آیا رسانه و مدیریت رسانه غیرتخصصی است و انتصابات در این زمینه نیز باید بر اساس تجربه باشد یا مثل همیشه خبرنگاران باید مطالبات و انتظارات سایر اقشار و اقشار جامعه را دنبال کنند؟ جامعه و وقتی نوبت آنها برسد بازی بزرگان را خواهند دید؟

21302

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا