ترند های روز

ایران خاطره ای جاودانه به نام فرهنگ در جهان دارد/ در روزهای تلخ سرزمینمان در انتظار آینده آلبوم آلات موسیقی ایرانی را منتشر کردیم.

به گزارش خبرنگار فارسیرو، نشست خبری معرفی سازهای موسیقی ایرانی به آهنگسازی حسین علیزاده با اشعاری از سیروس جمالی بعدازظهر 10 شهریور در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد..
حسین علیزاده آهنگساز موسیقی ایرانی درباره انتشار این آلبوم ارزشمند گفت: در طول ۴۵ سال گذشته هیچ اتفاقی در ایران نیفتاده که نشانی از فرهنگ و هویت ایران نداشته باشد؛ اما خوشحالم که پرچم ایران و هویت همواره به طرق مختلف و در دوره‌های زمانی مختلف مطرح بوده است.

علیزاده ادامه داد: وقتی صحبت از هویت، فرهنگ و هنر می شود، اغلب گفته می شود هنر جهانی؛ اما من معتقدم تا زمانی که هنر ریشه در زمین نداشته باشد، هنر جهانی معنایی نخواهد داشت. بنابراین در تولیدات هنری باید به ریشه رفت و ریشه به معنای تاریخ است. بنابراین فرهنگ ایرانی ممکن است ظرفیت جهانی داشته باشد که خوشبختانه در عرصه های مختلف این ظرفیت در حوزه فرهنگی به وجود آمده است.

این آهنگساز شهیر موسیقی ایرانی با بیان اینکه این تعامل دولت ها، فرهنگ و هنر است که ماندگار می شود، گفت: ادبیات ایران جایگاه ویژه ای در جهان دارد و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. اما این فرهنگ را نمی توان صرفا در شعر و ادبیات خلاصه کرد و به مولفه های دیگری مانند موسیقی توجه نکرد. هنر موسیقی یکی از ظرفیت های مهم تاریخی است که جایگاه ویژه ای در عرصه جهانی دارد.

وی ادامه داد: با این حال متأسفانه باید بگویم که دولت نه تنها درک درستی از هنر موسیقی ندارد؛ بلکه نگرش خصمانه ای نسبت به این هنر وجود دارد. در عین حال حاکمان با موسیقی کار می کنند و برای معرفی کشور نیازمند موسیقی در رفتار دیپلماتیک و بین المللی هستند. اما در تمام این سال ها از هر دری که رد می شدیم جواب درستی نمی گرفتیم. انگار داشتیم با بچه حرف می زدیم. ما همیشه از زبان موسیقی که شاخه ای از فرهنگ کهن ایران است صحبت کرده ایم و وظیفه خود می دانم که در هنری که ریشه در تاریخ دارد و به آن تعلق دارم، تلاش کنم.
علیزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر قیمت بالای نسخه فیزیکی این آلبوم که بالغ بر 8 میلیون ها تومان عرضه می شود، تصریح کرد: متاسفانه شرایط اقتصادی کنونی نامتعادل است که نمی تواند وضعیت روشنی را برای یک ناشر موسیقی ایجاد کند. فکر می کنم با توجه به کارهایی که برای تهیه این آلبوم انجام شده، قیمت آلبوم گران نیست. ضمناً دوستان حامی ترتیبی داده اند که آلبوم در قالب نسخه دیجیتال با قیمت های جداگانه و بهتر در اختیار عموم قرار گیرد. البته قبل از واگذاری پروژه به اسپانسر خصوصی، پیشنهادهایی از بخش دولتی هم داشتم. اما هرگز این کار را که به اعتقاد من پرهزینه ترین پروژه موسیقی در حوزه موسیقی است که در بخش دولتی منتشر شده است، نپذیرفتم..

علی بستان مدیر تولید این پروژه نیز در جایی دیگر از این نشست گفت: میزان هزینه ای که برای تولید این آلبوم صرف شده اگر الان ساخته می شد آنقدر سرسام آور بود که توصیف آن سخت است. تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شرایط را به گونه ای طراحی کنیم که این اثر به معقول ترین شکل ممکن در معرض دید عموم قرار گیرد.

مجموعه «آلات موسیقی ایرانی» حاصل تلاش حسین علیزاده در زمینه موسیقی دستگاهی و آموزش آن از جمله 13 دستگاه و آواز موسیقی ایرانی در قالب. 17 سی دی و 13 نوت بوک ارائه شده است.

به گفته دست اندرکاران، پروژه آهنگسازی و آهنگسازی این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» منتشر شده بود، از ماه های پایانی سال آغاز شد. 1399 و از بحبوحه شیوع ویروس کرونا شروع شد و تا امروز به تعداد 43 نوازندگان و خوانندگان در اجرای سازها و آوازهای مختلف نقش داشته اند. در عین حال اشعار این مجموعه نیز توسط سیروس جمالی برای تسهیل یادگیری و حفظ گوشه ها سروده شده است، به طور خاص به گونه ای که نام هر گوشه در شعر درج شود. «دستگاه های موسیقی ایران» به آهنگسازی و نویسندگی حسین علیزاده تلاشی برای بقا و بسط ترانه هایی است که در طول تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. در این چارچوب حسین علیزاده آهنگساز، نویسنده و نوازنده تار و سه تار در این اثر با حفظ اصالت با رویکردی خلاقانه و پویا، الگوها و ملودی های موسیقی دستگاهی ایرانی را به گونه ای خلق و پرداخته است که می تواند جذاب باشد. و کاربردی برای تمامی علاقمندان به موسیقی ایرانی..

24357

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا