ترند های روز

سینمای ایران در اسکار چه شد؟

ماهرخ عباسپور: پس از 10 روز بررسی و بررسی فیلم های واجد شرایط، هیات انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار، فیلم «در آقوس درم» به کارگردانی بابک خواجه پاشا را به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی کرد. 2025.

خانم ها نرگس آبیار، شبنم مقدمی و آقایان فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین العابدین 9 نفر از اعضای هیات انتخاب نماینده سینمای ایران هستند که برای حضور در آن حضور دارند. . آکادمی اسکار 97 تشکیل شد.

مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، فیلم «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و فیلم «در آغوش بگیر» به کارگردانی بابک خواجه پاشا سه نامزد نهایی این هیئت بودند.

در جلسه پایانی این هیئت، «شبنم مقدمی» به اتفاق آرا به عنوان سخنران انتخاب شد. سخنگوي هيئت مديره در خبر تكميلي اطلاعات تكميلي در اين خصوص اعلام خواهد كرد.

اگر به تاریخچه حضور سینمای ایران در اسکار برگردیم، متوجه می شویم که سینمای ایران تا اواسط دهه 90 همیشه جایی برای بیان و گفتن داشته است، حتی اگر دو اسکار اصغر فرهادی را کنار بگذاریم «جدایی عجیب از سیمین» و «فروشنده» متوجه می شویم که آثار معروفی به اسکار ارسال شده که در خور تحسین است. سینمای ایران پیش از این در سال ۲۰۱۸ برای فیلم کوتاه «دوره ختلم کلام» برنده اسکار شد.

کمی پیشتر به عقب برگردیم، فیلم «بچه های بهشت» ساخته مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران در اسکار سال 1377 حضور یافت و برای اولین بار در میان نامزدهای اسکار بهترین زبان غیرانگلیسی در سال 1999 قرار گرفت. .

مهم ترین موضوع سابقه حضور سینمای ایران در اسکار است که سال ها پیش و برای اولین بار در سال 56 وزارت فرهنگ و هنر فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی را کاندیدای اسکار کرد. سپس فیلم «باد صبا» ساخته آلبر لاموریس به عنوان نماینده ایران در سال 1957 به اسکار رفت.

پس از آن سینمای ایران 16 سال هیچ نماینده ای به اسکار ارائه نکرد تا اینکه در سال 1373 فیلم «زیر زاری زیتون» ساخته عباس کیارستمی عرضه شد و سپس در سال 1374 «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی در 1354. فیلم نامزد نشد، 76 گبه» محسن مخملباف، 77 «بچه های بهشت» مجید مجیدی (در نامزدها)، 78 «رنگ خدا» مجید مجیدی، 79 «زمانی برای مست اسب ها» ساخته بهمن قبادی، 80 “باران” مجید مجیدی، 81 “آواز پیرمرد 15 ساله” “دارم” از رسول صدر عاملی، 82 “نفس عمیق” پرویز شهبازی، 83 “لاکپشت ها نیز پرواز می کنند” از بهمن قبادی و 84 «خیلی دور، خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، 85 «کافه ترانزیت»، 86 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی پور و 87 «آواز گنجشک ها» مجید مجیدی، 1367 «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی. و 1368 «وداع با بغداد» مهدی نادری، «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی 1369، 1371 «گذشته» اصغر فرهادی، 1372 «امروز» رضا میرکریمی، سال 94، «محمد رسول الله مجیدی» ، سال 1374، «فروشنده» اصغر فرهادی، سال 1375، «خود» اثر نرگس آبیار، سال 1376، «بدون تاریخ، بدون امضا» اثر وحید جلیلوند، سال 1377، «در جستجوی فریده»، «خورشید» ساخته مجید مجیدی. 2099، «هرومان» اصغر فرهادی در سال 1400 و «جنگ جهانی سوم» هومان سیدی در سال 1401 به عنوان نمایندگان سینمای ایران نامزد اسکار شدند.

وقتی نام این سال ها را بررسی می کنیم به نام کارگردان های بزرگی برمی خوریم که امروزه نه تنها در جشنواره های خارجی دیده نمی شوند، بلکه در سینمای خودمان هم جایی ندارند و این یک فاجعه برای سینما محسوب می شود، سینمایی که فقط در ده روز گذشته او این فرصت را داشت که اثری را به اسکار ارائه کند.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا