ترند های روز

زمانی که خوانندگان قبل از انقلاب قاچاق مواد مخدر بازیگران را پشت سر گذاشتند

ماهرخ عباسپور: پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران «فسیل» بود که در سال 1402 اکران شد. این فیلم از اوایل سال 1402 اکران خود را آغاز کرد و اتفاقاً با فروش 73 میلیاردی حدود یک میلیون و 700 هزار تماشاگر را به سینما جذب کرد. از سوی دیگر پرفروش ترین فیلم تابستان امسال «تگزاس 3» بود که در مجموع 135 میلیارد پلان فروخت و 2.5 میلیون تماشاگر را به سینما کشاند. لازم به ذکر است تهیه کننده هر دو فیلم سید ابراهیم عامریان است.

برای بررسی میزان فروش فیلم در تابستان 1403 باید به جزئیات بیشتری پرداخت.

سینمای ایران در تابستان 1403 با اکران 37 فیلم و پشت سر گذاشتن محرم و صفر فروش 400 میلیارد تومبی و 7 میلیون و 230 هزار تماشاگر را به ثبت رساند. و این در حالی است که در تابستان 1402 با اکران تنها 31 فیلم و فروش 185 میلیاردی، 4 میلیون و 500 هزار تماشاگر به سینما رفتند. اما مجموع فروش گیشه بهار سال گذشته به 500 میلیارد تومان رسید که باعث شد کارگردانان سینما به رشد فیلم «مست عشق» به کارگردانی جواد عزتی با دو میلیون و 200 هزار تماشاگر پی ببرند. به کارگردانی حسن فتحی با 1 میلیون و 800 هزار تماشاگر و «تگزاس 3» به کارگردانی مسعود اطیابی با یک میلیون و 600 هزار بیننده و سهم 15. بقیه فیلم در مقایسه با این سه فیلم بسیار ناچیز است.

برای بررسی دقیق تر آمار، سال 1403 را با سال 1402 مقایسه می کنیم. از اول فروردین 1402 تا 31 خرداد، 6 میلیون و 200 هزار نفر به سینما رفتند که مجموعه ای بالغ بر 270 میلیارد تومبا و 170 هزار تماشاگر را نشان می دهد و فروش آن 180 میلیارد تومان بوده است. .

سینما از اول فروردین 1403 تا 10 خرداد نسبت به سال گذشته با 4 میلیارد و 900 میلیون تومان فروش و بیش از 8 میلیون تماشاگر رشد آماری داشته است. اما برای بررسی اینکه آیا این ارقام حکایت از رشد سینما دارند یا تنها برخی از ارقام هستند، با رضا درسکار، کارشناس و منتقد سینما گفت وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

آیا این ارقام و تفاوت نسبت به سال گذشته و اینکه کل گیشه در دست سه فیلم بود نشان از رونق و پیشرفت سینما دارد؟

برخی از کارگردانان سینما ادعا می کنند که در زمان ما رونق بوده است. اما در پاسخ به آنها و کاملا علمی می توان گفت که اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است. اولین نکته برای رد این فرضیه; مشکل افت گسترده فیلمسازی و از بین رفتن قافیه در یک سری فیلم های بی کیفیت و بی کیفیت به نام فیلم های طنز است که مایه شرمساری هنر سینما هستند.

همین امر ساده ترویج تولید گسترده این نوع فیلم های تخیلی و مثلاً کمدی باعث تخریب سیستم تولید شده است. هیچ تهیه کننده یا مدیر فیلمبرداری دیگر نمی تواند یا نمی خواهد به ژانرهای واقعی فیلم بپردازد. این یک فاجعه ملی است که بعداً تأثیرات خود را خواهد داشت. آیا شما به این یک فاجعه نمی گویید؟

چون این فقط یک مثال کوچک است و نشان می دهد که ساخت یک فیلم چقدر پرهزینه و سخت شده و هزینه ساخت فیلم به طور نجومی افزایش یافته است. به این نتیجه رسیدیم که هیچ رگولاتوری و مدیریتی وجود نداشت که دستمزد کمدین ها تا این حد افزایش پیدا کرده باشد!

نتیجه این اتفاق، خروج بدنه سینمایی از چرخه تولید و فقیر شدن نظام فرهنگی است. وقتی یک عنصر از یک فیلم 35 میلیارد برداشت دریافت می کند، آن فیلم چقدر باید بفروشد تا رقم تولید را جبران کند؟ به دیگرانی که این پول را نمی دهند.

البته سینمای ایران در تابستان نیز تا حدودی فروش مشابهی را تجربه کرد و باعث شد تا 100 میلیارد تومان اختلاف قیمت نسبت به بهار ایجاد شود که می توان گفت تعطیلات محرم و صفر تاثیری نداشت.

با این حال بد نیست نگاهی به میزان فروش فیلم های سینمایی در تابستان 1403 بیندازیم.

در این مدت فیلم «تگزاس 3» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی با 2 میلیون و 500 هزار تماشاگر 135 میلیارد تومان، «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی با یک میلیون و 400 هزار تماشاگر فروش 76 میلیارد تومانی داشته است. 3 آگوست را تجربه کرد.

«خجالت نکش 2» به کارگردانی رضا مقصودی در 90 روز 60 میلیارد تومان فروش داشته و 1.1 میلیون بیننده داشته است.

«قیف» محسن امیریوسوفی نیز از ۲۴ شهریور اکران خود را آغاز کرد، اما با جذب ۳۰۰ هزار تماشاگر سینما، حدود ۱۷ میلیارد تومب فروخت.

«مست عشق» حسن فتحی ۲۶۷ هزار تماشاگر را به سینما جذب کرد و ۱۶ میلیارد تومان فروخت.

ششمین فیلم پرمخاطب گیشه تابستانی که اکران خود را از 30 تیرماه آغاز کرد، کاری از پور امیری و حسین دوماری است که با نزدیک به 200 هزار تماشاگر، 12 میلیارد تومان سود برای گیشه سینما به همراه داشته است.

«ملاقات با شعبده باز» ساخته حمید بهرامیان دیگر اثری است که 26 مرداد ماه اکران شد و 180 هزار تماشاگر را به سینما کشاند و 10 میلیارد و 500 میلیون تومان برای خزانه سینما جمع آوری کرد.

«مفت بار» ساخته عادل تبریزی است که 24 شهریور اکران شد، 188 هزار نفر این فیلم را تماشا کردند و 10 میلیارد تومان سود حاصل از فروش این فیلم بود.

فیلم «تمساح خونین» جواد عزتی، پیشتاز قدیمی باکس آفیس، با ۱۶۲ هزار بیننده در رتبه نهم و «سال گربه» مصطفی تقی زاده با ۱۲۸ هزار بیننده رتبه دهم را به خود اختصاص دادند.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا