ترند های روز

بانوی انگلیسی محبوب گاندی: مهاتما آنقدر نخ عیسی نیست که قیطان مریم! / گاندی علاقه عجیبی به لطیف دارد

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایندر تابستان 1324، دو سال قبل از استقلال هند، «ژان لوک» گزارشگر یک مجله فرانسوی متوجه شد که یک زن جوان انگلیسی عاشق گاندی، رهبر 76 ساله جنبش استقلال هند شده است. او را تا حدی دوست داشت که او را می پرستید. این عشق که در نگاه این روزنامه نگار فرانسوی بیشتر یک افسانه و افسانه بود، او را به شک انداخت که کاسه ای زیر نیم کاسه نیست. ژان لوک سرانجام در سفری به هند موفق شد با خانم “سالید” صحبت کند. ترجمه مصاحبه منتشر شده در مجله «اطلاعات هفتگی» 30 شهریور 24 را در زیر می خوانید:

بهتر است ابتدا به اطلاع شما برسانم که معشوقه گاندی به قول خودش زن 40 ساله ای است اما چهره بشاش و چشمان بشاش و خندان او را حتی تا یک ماه نمی توانم بیش از 30 سال سن بدانم. او دختر یک نجیب زاده انگلیسی است و پدرش سر ادموند اسلید به عنوان دریاسالار در نیروی دریایی امپراتوری خدمت می کرد. بنابراین من قبلاً می دانستم که این خانم قبل از دیدن گاندی عاشق اخلاق و تأثیر شگفت انگیز گاندی شده بود و به همین دلیل پدر و مادرش و شهر زیبای لندن را ترک کرد و به هند سفر کرد و با لاغرها و سیاه پوستان بیعت کرد. دستان پیشوای هند کم کم به این عشق معنوی و شوخی پی بردند. دوشیزه سالید مرا با احترام و جذابیت پذیرفت و من هنوز قصدم را بیان نکرده بودم که زازان گفت:

اوه! میدونم چرا اومدی دیدنم حتماً می خواهید بپرسید آن سر تراشیده و گردن فرورفته و گوش های بزرگ و بینی کوچک و کج و چشمان کسل کننده و نیمه بسته که هرگز پشت عینک و دهان گشاد و لب های کلفت و کبود را رها نمی کنند چیست؟ بیش از یک یا دو دندان از دست رفته او هیچ دری در جلو ندارد و سینه سیاه پر از پشم و بازوهای لاغر و بدنی به وزن 45 کیلو در لباس و همه چیز با هم شخصیت گاندی را در جامعه هندی شکل می دهد، همانطور که او دزدی می کرد. قلبم و با چه جذابیتی باعث شد عاشقش بشم، نه؟ پس گوش کن تا تعریفم را از او کامل کنم.

در این صورت و بدن زشت، روحی بزرگ، مطمئن، بردبار و مهار یافته یافته ام که به نظر من در تمام اروپا و آمریکا بی نظیر است. من گاندی را به خاطر اخلاق سلطنتی، پاکی وجدان و عشق دیوانه‌وارش به کشور و ملتش می‌پرستم.

گاندی به نظر من بزرگترین انسانی است که از آغاز خلقت در جهان ظاهر شده است. رهبر هند کمال انسانیت را در علم، فضیلت و خرد می شناسد و هرگز قهرمانان جنگ و پادشاهان دارای گنج و سپاه را برجسته و منحصر به فرد نمی شناسد.

او اخیراً در مورد صلح عمومی و ممنوعیت دائمی جنگ با من صحبت کرد و معتقد بود: «اگر جهان امروز به جای سلاح‌های سنگین و مهمات زره‌زن، بمب‌های بزرگ و شکافت اتمی با عقل و عدالت عمومی محافظت می‌شد، بهتر بودیم. دور از بلای جنگ». ایمن بمان. عدالت و دانش نه تنها به نفاق و کینه بین ملت ها پایان می دهد و همگان را به یکدیگر نزدیک و مهربان می کند، بلکه با نیروی معجزه آسای خود بحران اقتصادی را آرام می کند و همه مشکلات و مصائب را از بین می برد. ملت‌های اروپایی اشتباه می‌کنند و مستقیماً از سرچشمه آب نمی‌گیرند و روی نهرها و رودخانه‌های کوچک متمرکز می‌شوند و از تلاش‌هایشان نتیجه‌ای نمی‌گیرند. جای تعجب است که حاکمان تمدن و توسعه جهانی در اجرای احکام انسانیت پاک استثنا قائل شده و از این موهبت آسمانی شریک نیستند. دیپلمات های خارج از کشور وقتی نام ملت و کشور را به زبان می آورند با اصراری سرسختانه و ظالمانه می خواهند این مفاهیم را فقط در غرب جهان مصداق ببینند و می خواهند شرق را از این عنوان محروم کنند. کشور و ملت…

در همین لحظه قندی قدری لحن خود را سخت تر کرد و به من گفت: نمی خواهم برای دنیای خونین امروز تهدید کنم و فال بد بیافرینم، اما اگر این خطاها از مغز بزرگان اروپا و از سنت ترجیح و ستایش پاک نشود. هنوز هم در حقوق بشر عام استوار است «پس شاید ملت های شرق ساکت ننشینند و روزی دست به کار شوند و همین بی تفاوتی و بی عدالتی را نسبت به غربی ها به کار گیرند».

در این لحظه میس اسلید با ظرافت زنانه خود لبخندی زد و گفت:

اگر حوصله ندارید دو کلمه در مورد اخلاق اجتماعی گاندی بگویم. بله، می توانم بگویم که «مهاتما» چندان «عیسی تار و پود مریم» نیست و نمی توان آن را به معنای کامل معنوی یک شخص شناخت. گاندی علاقه عجیبی به «جنس نرم تر» دارد. او زنان هندی را زیباتر و جذاب تر از تمام زنان جهان می داند. غذای گاندی عمدتاً میوه است، اما او چیزی جز شیر نمی نوشد.

در پیشوای هند چه می کنید؟

من دو سمت در خدمت این مرد دارم که هیچکدام کم اهمیت نیستند: من دبیر ویژه مهاتما هستم و همچنین گاوهای نقدی او را در مواقع خاصی پذیرایی می کنم.

آیا می توانید شبیه یک خانم مدرن به نظر برسید؟

نه، اینها لوکس ترین لباس های من هستند. کم کم با این وضعیت زندگی کرده ام و ناراضی نیستم زیرا همانطور که شنیده اید و شخصاً به شما اعتراف کرده ام من عاشق مهاتما هستم و کمال مطلوب من عشق و توجه اوست.

به هر حال، پیراهن خانم اسلید از پارچه ساده ای است که زنان فقیر هندی می پوشند.

آیا گاندی برای همیشه آزاد خواهد گشت؟

البته همیشه رایگان نیست. منظورم این است که طرفدارانش او را رها نمی کنند. به خصوص 30 جوان قوی و مسلح دور او را گرفته و از حوادث محافظت می کنند.

23259

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا