ترند های روز

اختلاط هنر و بانکداری با ارائه آلبوم شجریان “SHMS”

مراسم معرفی آلبوم «SHMS» به آهنگسازی کی خسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان بعدازظهر شنبه 24 شهریور با حضور محمدجواد ظریف و زهرا بهروز آذر به عنوان معاون رئیس جمهور و جمعی از هنرمندان عرصه های مختلف برگزار شد. . در تالار وحدت تهران

این آلبوم موسیقی با اشعاری از مولانا و حافظ و با همراهی گروه تنبور شمس و روایتی از حفظ ریشه های موسیقی شامل 9 قطعه است. «یارکان»، «امروز»، «تنبور تنها»، «آواز مست و خراب»، «مغان»، «مردان خدا»، «ای ماه»، «افسانه تنبور» و «افسانه دل».

حلقه اتصال؛ مدرنیزاسیون وفادار به اصل.

محسن سیفی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در ابتدای این مراسم که به سرپرستی آوا مشکاتیان (دختر زنده یاد پرویز مشکاتیان) برگزار شد، توضیح داد: بسیار خرسندیم که در آستانه هفتاد و سومین سالگرد تاسیس بانک صادرات بانک صادرات ایران می توانیم مسیر جدیدی را در عرصه فرهنگ و هنر باز کنیم.» تجربه امسال شاهد رکوردهای تاریخی در حوزه های مختلف بانکی بوده ایم که این تحرکات و سوابق تاریخی می تواند جایگاه بانک صادرات ایران را به بهترین جایگاه ها برساند. دیدگاه اصلی ما این است که با حفظ اصالت، طرز تفکر خود را از بانک سنتی به بانک مدرن تغییر دهیم.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

وی افزود: حلقه ارتباطی همکاری بانک صادرات ایران با همایون شجریان و استاد کیخسرو پورناظری حرکت به سمت نوسازی در عین وفاداری به اصل است و تصمیم داریم از طریق آلبوم «شمس» بستر جدیدی را راه اندازی کنیم که به گوش می رسد. در این پلت فرم خواهد بود. این یک گام نوسازی است که امروز با حضور استاد کیخسرو پورناظری و آقای همایون شجریان گامی اجرایی برداشته است. از این دو عزیز تشکر می کنم که پذیرفتند بانک صادرات ایران در کنارشان باشد و امیدوارم موضوع برگزاری کنسرت این آلبوم عملی شود و بانک صادرات ایران نیز در این راه هنرمندان را همراهی کند.

پخش نماهنگ «مردان خدا» از شناخته شده ترین آثار کی خسرو پورناظری با صدای همایون شجریان از دیگر بخش های این برنامه بود.

این قطعه یکی از ماندگارترین آثار موسیقی ایرانی است که سال ها پیش با صدای جلال الدین محمدیان تقدیم مردم شد.

جمع برای معنی دادن به کلمه اقتصاد هنر

یاسر مرادی، عضو هیأت مدیره بانک صادرات ایران پس از این بخش گفت: اینجا هستم تا به یک سوال پاسخ دهم. چرا بانک صادرات ایران و چرا از آلبوم «SHMS» حمایت می کنید؟ این آلبوم راهی برای حضور در دنیای تکنولوژی پیشرفته است که نتوانسته آنطور که باید روحیه مردم را بهبود بخشد. ما می‌خواهیم با حضور در این فناوری اجتناب‌ناپذیر، با ابزار فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، روحیه مردم را ارتقا دهیم، زیرا معتقدیم این معناگرایی است که می‌تواند روحیه مردم را بهبود بخشد.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

وی درباره فعالیت های بانک صادرات ایران در حوزه بانکداری الکترونیک توضیح داد و توضیح داد: به سراغ هنرمندان اصیلی رفتیم که توانستند بهترین اثر را برای هدف ما خلق کنند. امروز آمده ایم تا از طریق این آلبوم پلی بین اقتصاد، فرهنگ و هنر ایجاد کنیم. به این ترتیب مخاطبان می توانند از هفته آینده این آلبوم را به صورت کاملا رایگان از اپلیکیشن طراحی شده برای این منظور دانلود کنند.

اصلی ترین راه برای دیدن هستی گوش دادن است

رامین حیدری فاروقی کارگردان و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر نیز توصیه هایی در رابطه با رابطه فلسفه و هنر ارائه کرد و اظهار داشت: این اثری که می شنویم ما را شگفت زده می کند. کسانی که در این آلبوم حضور دارند از نسل فعلی صدا هستند که از آنجا بیرون می آید. متأسفانه شنوایی در انسان در حال فراموشی است در حالی که اصیل ترین شیوه دیدن، شنیدن است.

فاروقی ادامه داد: هستی شگفت انگیز است. طبیعت شگفت انگیز است. طلوع و غروب خورشید شگفت انگیز است، اما بشریت در غیرمنتظره ترین لحظات زندگی خود دریافت که انسانیت شگفت انگیزترین نقطه وجود است. زیرا توانسته است با آنچه هست و نیست یک جریان پیوسته هستی ایجاد کند. بین هنر و داستان، آنچه امروز در آستانه هستیم و آنچه از آن عبور خواهیم کرد، موسیقی است.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

سرزمین ما سرزمین شعر است.

این کارگردان و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر همچنین بیان کرد: قصه گفتیم، فلسفه ساختیم و به شعر بازگشتیم. سرزمین ما سرزمین شعر است. عجیب است که وقتی می‌خواهیم چیزی را بی‌درنگ بگیریم، می‌گوییم شعر است و وقتی می‌خواهیم بگوییم چیزی ناب و باشکوه و بی‌نظیر است، بگوییم شعر است و شعر ما را در آستانه‌ی آن قرار داده است. جایی که شمس و مولانا نمایشگاه آن است.

وی ادامه داد: فیلسوف مهم قرن بیستم می گوید «انسان کسی است که همیشه در میان سایر موجودات حضور دارد». شعر و موسیقی ما را به آنجا می برد و در میان انواع هنرها، موسیقی از آستانه عبور می کند و به جایی می رسد که آن نقطه در کنار ماست و شگفت انگیز است که از اصل بیرون می آید. اصل چیزی دست نیافتنی است. اصل آن این است که با گذشت زمان حیرت خود را از دست نمی دهد; به عنوان شاهدی بر این اثر که به آن گوش خواهیم داد و ما را شگفت زده خواهد کرد. همانطور که تداوم حضور یکی از علاقه مندان به این شگفتی این ارتباط و ارتباط را تا امروز برقرار کرده است. به نظر می رسد فردی از نسل فعلی از دور آمده است.

پس از سخنان حیدری فاروقی با استفاده از قطعات آلبوم «شمس» اجرایی برای حاضران اجرا شد.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

سحر فروزان سرپرست برنامه های همایون شجریان به مناسبت انتشار آلبوم «شمس» متنی از محمدرضا درویشی مدرس، پژوهشگر و آهنگساز موسیقی ایران را خواند.

ما وارث لحن و صدای مولانا هستیم.

کی خسرو پورنظیری پس از خواندن متن محمدرضا درویشی هنرمند موسیقی ایرانی و آهنگساز آلبوم «SHMS» گفت: از حضور در این مراسم خوشحالم و درد زیادی دارم. دانشمندان غربی با دستگاه هایی که اختراع کردند توانستند صداهای کیهان را ضبط کنند و شما می توانید به صورت آنلاین به آنها گوش دهید. این موسیقی مانند یک صدای تنش و تقریبا هماهنگ است و به گوش ما مانند یک آهنگ ساده است. آوازهای کردی بیات که می دانیم با بصیرت حضرت مولانا سروده و گفته شده است. ما وارثان این ملودی هستیم که مردمان قدیم و ماقبل تاریخ آن را به نوعی برای خورشید می خواندند و می خواندند و هنوز هم در کرمانشاه به نام «هورای» وجود دارد. حتی در منطقه اورامانات موسیقی به نام سیاه چمانه را می‌بینیم که مربوط به دوران کشاورزی انسان است. این صداها هنوز در کرمانشاه وجود دارد که امروز به ریتم می رسیم و بعد به سازهای بادی می رسیم که این موسیقی را به تنبور می برند.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

وی افزود: تنبور صدای زمینی مرموز است که قدمت چند هزار ساله دارد و به هم پیوسته و خوشبختانه در منطقه کرمانشاه قطع نشده است. موسیقی دستگاهی و امثال آن در دوران پس از اسلام متوقف شد تا اینکه در دوره تیموریان دوباره مورد استفاده قرار گرفت و افرادی مانند عبدالقادر مراغی در این موضوعات تحقیقات زیادی کردند. روندی که دوستان بزرگی چون محمدرضا درویشی آن را گردآوری کردند و همایون شجریان با بهترین کیفیت ممکن در آلبوم شوق نامه اجرا کرد. گروه «شمس» نیز مفتخر است که ساز تنبور را به صورت آبرومندانه ارائه می کند و آوازهای این گروه را می شناسید که سعی در حفظ این شأن داشتند. موسیقی گروه «شمس» موسیقی هنرمندانه ای است که سعی شده با آثار بزرگان از کیفیت قابل توجهی برخوردار باشد.

این مدرس موسیقی تصریح کرد: این موسیقی کجا باید شنید؟ چرا صدا و سیما از این نوع موسیقی حمایت نمی کند؟ چرا وزارت ارشاد برای صدور مجوز ترانه ها و برخی شعرها سخت گیری می کند؟ به هر حال ما گلایه های زیادی داریم اما سعی می کنیم کار را بر اساس حمایت مردم و حمایت آنها از موسیقی انجام دهیم. من در خانواده ای فرهنگی به دنیا آمدم و بزرگ شدم. با الگو گرفتن از پدرم، بی واسطه انسانی را برگزیدم و از آن زمان به بعد تنها به انجام کارهای فرهنگی متعهد شدم. من هم همین توصیه را به فرزندانم کردم و خوشبختانه فرزندانم تاکنون هیچ اثر سطح پایینی تولید نکرده اند زیرا سعی می کنیم ارتباط خود را با مردم و موسیقی اصیل حفظ کنیم.

برنامه ریزی برای برگزاری کنسرت در ایران

پورناظری در قسمت پایانی سخنان خود گفت: از همکاری با همایون شجریان بسیار مفتخرم و امیدوارم این هنرمند با اخلاق آثار بسیار ارزنده ای در این زمینه تولید کند.

6 سال برای یک آلبوم متفاوت

همایون شجریان پس از صحبت های پورناظری توضیح داد: شروع این آلبوم از شش سال پیش آغاز شد و بعد از کنسرت هایی که در این زمینه برگزار کردیم، کارهای فنی زیادی روی این آلبوم انجام شد. پس از طی مسیری که در حوزه فنی داشتیم به این فصل رسیدیم و امروز بسیار خوشحالم که بانک صادرات ایران با نگاهی صمیمانه در محل کار حاضر شد و عشق خود را به این پروژه اضافه کرد.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

وی افزود: استاد پورناظری در این قطعات فضایی ایجاد کردند که هر قطعه با دیگری متفاوت است و این یکی از بهترین کارهایی بود که در زمینه آلبوم داشتم و امیدوارم بتوانم نقش کوچکی در این آلبوم داشته باشم. برای کنسرت های داخل ایران در سال آینده قصد داریم مجموعه ای از کنسرت ها را آغاز کنیم و بانک صادرات ایران نیز در این زمینه همراه ما خواهد بود.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

پس از صحبت های همایون شجریان، بخشی از آثار تولید شده در آلبوم «شمس» با اجرای کی خسرو پورنظری و خوانندگی همایون شجریان در معرض دید عموم قرار گرفت.

پیوند و حمایت یک بنگاه اقتصادی از هنر موسیقی.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر و معاون پارلمانی دولت اصلاحات نیز در مقاله ای درباره آلبوم «SHMS» از اتصال و حمایت بنگاه اقتصادی بزرگی مانند بانک صادرات ایران به هنر موسیقی استقبال کرد. و آن را قابل تقدیر دانست. وی همچنین جوانی و فرهنگ مدیر عامل بانک صادرات ایران را نقطه قوت توصیف کرد.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

لازم به ذکر است در این مراسم جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، اقتصاد، سیاسی و ورزشی از جمله محمدجواد ظریف (معاون راهبردی رئیس جمهور)، زهرا بهروز آذر (معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور) حضور داشتند. ، علی ربیعی (سیاستمدار)، محمدعلی ابطحی (سیاستمدار)، سهراب پورناظری (آهنگساز)، فرهاد فخرالدینی (رهبر ارکستر)، آرش گوران (رهبر ارکستر)، بهنام ابوالقاسم (آهنگساز)، آزاد میرزاپور (نوازنده تار)، همایون نصیری (نوازنده سازهای کوبه ای). داوود گنجه ای (نوازنده ویولن)، محمدعلی مراتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، رویا نونهالی (بازیگر)، رامین حیدری فاروقی (کارگردان)، حمید استیلی (پیشکسوت فوتبال)، بهداد سلیمی (وزنه بردار)، بهرام دبیری (نقاش) )، عادل فردوسی پور، منصور باجیان; مدیران عامل بانک ها و سفرای کشورهای سوئیس، اتریش و عربستان سعودی حضور داشتند.

ترکیب هنر و بانکداری با ارائه آلبوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا