ترند های روز

سخنگوی دولت: وزیر فرهنگ برای حل مشکل بازیگران ممنوع الکار تلاش می کند

مهسا بهادری: در جشن فرهنگی روز ملی سینما و در پی افزایش وفاق ملی دولت و هنرمندان، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم با حضور در جشن خانه سینما درباره اهمیت هنر و هنرمندان صحبت کرد. به این شخصیت سیاسی پرداخت که در ادامه خواهید خواند.

حضور چهره های سیاسی در رویدادهای فرهنگی افتخار بزرگی است. سال‌هاست که خانه سینما را به مناسبت روز ملی فیلم جشن می‌گیریم، اما حالا این مراسم به جشنی یک هفته‌ای تبدیل شده است. به نظر شما این اتفاق تا چه اندازه می تواند باعث تعامل بین سینما و مردم و همچنین جذب مردم به سینما فارغ از سیاسی بودن یا نبودن آن شود تا در بطن فرهنگ و سینما قرار بگیرند؟

واقعیت این است که بودن در میان افراد هنرمندی که از هنر نفس می کشند بسیار لذت بخش است. لذا خوشحالم که در جمع شما عزیزان هستم. در پاسخ به سوال شما باید بگویم که واقعیت این است که تعیین روز برای یک موضوع به نوعی آن را برجسته می کند و به قول غربی ها آن رویداد را برجسته می کند. وقتی موضوعی را برجسته می‌کنید، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، مانند زمانی که یک کلمه را در کتاب می‌نویسیم و آن را پررنگ می‌کنیم، این باعث می‌شود مردم بیشتر به آن توجه کنند. این روزها بالاست و این رویدادهای خاص ممکن است توجه بیشتری را به خود جلب کنند. ذهن علاقمندان به این رشته; هم افراد سیاسی و فرهنگی، هم دانشگاهیان و هم عموم مردم جذب این موضوع می شوند. بنابراین، من این تحول را کاملاً مثبت می بینم.

در دولت جدید ما از وحدت ملی زیاد شنیده ایم. اعضای دولت به ویژه رئیس جمهور بارها گفته اند که مایلند آشتی اتفاق بیفتد. به نظر شما بزرگداشت فرهنگی روز ملی فیلم و بزرگداشت آن به این شکل تا چه اندازه می تواند در راستای تحقق این هدف باشد؟

اساساً به نظر من سینما; به معنای توافق است. سینما یعنی سازگاری با افراد با سلایق متفاوت از یکدیگر. وقتی با هنرمندان برجسته اثری خلق می کنید که به خانه مردم می رسد، در حال ایجاد اجماع هستید. به هر حال، از اینجا اصل توافق ایجاد می شود. تمام تلاش ها برای به حداکثر رساندن هماهنگی است. حضور من در اینجا نیز نمادی از دولت است تا نشان دهم واقعاً علاقه مندیم هنرمندان را به عنوان ذخایر ارزشمند جامعه معرفی کنیم. دولتمردان بدون استراتژی هنری نمی توانند جایگاه خود را تقویت کنند. این هنر و هنرمند است که از جامعه سخاوتمند مراقبت می کند و البته دولت نیز وظیفه دارد آنچه را که شایسته هنرمندان است ارائه دهد، زیرا سینما فقط برای سینما نیست.

در این مدت و نکته ای که با تغییر دولت بسیار مطرح شد و اتفاقاً بحث اجماع را دنبال می کرد، نحوه رسیدگی به پرونده علنی هنرمندان و رفع محرومیت بازیگران بود. . طرح و برنامه ای که برای حل مشکل این هنرمندان مطرح شده است؟

اطلاع دارم که وزیر محترم مسائل را پیگیری می کنند.

صدر عاملی چند روز پیش گفت: اولین شرطی که با صالحی داشتیم رسیدگی به پرونده این هنرمندان بود.

بله، من هم می دانم که پیگیری می کنند. خود آقای صالحی هنرمند است و سال ها در این زمینه فعالیت داشته است. او فردی است که به دنبال حل مشکلات است.

حمایت مالی و فکری دولت از سینما همیشه در همه جای دنیا مطرح بوده اما با محدودیت هایی. به نظر شما مرز استاندارد حاکمیتی که فیلم و هنر باید در بر بگیرد کجاست و حکومت تا چه اندازه می تواند کمک کند؟

شکی نیست که موضوع سینما جزء میراث ملی یک کشور محسوب می شود، اما ترجیح می دهم آقای وزیر پاسخ دهند که حد استاندارد چقدر است. چون نمی توانم از طرف او چیزی بگویم، اما مطمئنم از تمام توان ممکن استفاده خواهد شد و می دانم که دیدگاه او تقویت سینماست.

از سال 1398 تا 1402 به دلیل اتفاقات پیش آمده جشن خانه سینما برگزار نشد. به نظر شما بازگشت این جشن می تواند باعث افزایش همدلی در بین اهالی سینما و همچنین بین دولت و اهالی سینما شود و می تواند تاثیرگذار باشد؟

من بسیار خوشبین هستم و معتقدم که قلب مردم مهر می گیرد. ما انسان ها می فهمیم که چه کسی و در کجا تلاش می کند مشکل را حل کند. آدم های هنرمندی که خیلی ظریف تر و حساس ترند و مسلما موضوع را بهتر و بهتر درک می کنند. من خوشبین هستم و معتقدم که شرایط بهتر خواهد شد.

جشنواره فیلم زمانی که برگزار می شد قاعدتا مختص 32 صنف و افراد خاص بود، امروز کمی کلی و عمومی شده است، چه تاثیری دارد؟

هنرمندان سرمایه مردم هستند و مردم دوست دارند بتوانند آنها را ببینند و این نکته بسیار مثبتی است. از هنرمندانی که برای کشور زحمت می کشند هم تشکر می کنم. امیدوارم به آنچه که لیاقتش را دارند برسند.

آیا برنامه ای برای شرکت در این رویدادها داشتید یا تا به حال به جز این رویداد در رویدادهای دیگری شرکت کرده اید؟

چون ژانر خود را اجتماعی می دانم و معتقدم اگر درست گوش نکنم نمی توانم درست انتقال دهم، چه از دولت به مردم و چه از مردم به دولت. لذا سعی می کنم تا حد امکان با دعوت نامه رسمی یا بدون دعوتنامه در این مراسم شرکت کنم. اگر بفهمم معمولا شرکت می کنم.

عکاس: فرناز عزیزی

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا