ترند های روز

جیمز ارل جونز، بازیگر سیاهپوست پیشگام «جنگ ستارگان» درگذشت

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، جیمز ارل جونز، بازیگر پرکار سینما، تلویزیون و تئاتر که صدای باریتون منحصربه‌فرد و پرطنین او، شخصیت شرور «جنگ ستارگان»، دارث ویدر بود، در خانه‌اش در نیویورک درگذشت. او 93 سال داشت.

جونز یکی از بازیگران سیاه‌پوست پیشگام نسل خود، نقش‌های نمادینی از جمله صدای شاه موفاسا را ​​در فیلم انیمیشن دیزنی به نام شیر شاه در سال 1994 بازی کرد.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، از میان بیش از ۸۰ نقش سینمایی از دیگر فیلم های شاخص او می توان به «دکتر استرنج عشق» استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۴ اشاره کرد که اولین فیلم بلند او نیز بود.

جونز که یک بازیگر صحنه نیز بود، نامزد چهار جایزه تونی شد که در سال 1969 برای بازی در نقش بوکسور جک جانسون در “امید سفید بزرگ” و در سال 1987 برای نقش اصلی تروی ماکسسون در درام “حصارها” آگوست ویلسون برنده شد. ” او جایزه پولیتزر را دریافت کرد.

او نقش جک جانسون را در نسخه سینمایی 1970 تکرار کرد و تنها نامزدی اسکار خود را به دست آورد.

او برای نقش مکمل در مینی سریال «موج گرما» و نقش اصلی سریال درام «آتش گابریل» درباره یک زندانی سابق که به ناحق زندانی شده بود، نامزد 8 جایزه Primetime Emmy شد و در سال 1991 دو بار این جایزه را دریافت کرد. . این اولین باری بود که یک بازیگر در همان سال 2 جایزه امی دریافت کرد.

جونز افتخارات مرکز کندی را در سال 2002، جایزه یک عمر دستاورد انجمن بازیگران سینما در سال 2009، جایزه افتخاری اسکار در سال 2011 و جایزه یک عمر دستاورد تونی را در سال 2017 دریافت کرد. او یکی از معدود بازیگرانی شد که 4 جایزه معتبر آمریکایی را دریافت کردند. یعنی EGOTO.

حضور جذاب و صدای غنی او را به بازیگر محبوب نقش های شکسپیر تبدیل کرد و نقش های بزرگی چون «مکبث» و «اتللو» را بازی کرد. جونز راوی چندین مستند از جمله «مالکوم ایکس» در سال 1972 و «دیس نیچر» در سال 2007 بود.

او در بیش از ۷۰ برنامه تلویزیونی از جمله بسیاری از فیلم‌ها و مینی سریال‌ها مانند «ریشه‌ها» و «قتل‌های کودکان آتلانتا» و نقش‌های مهمان در نمایش‌هایی مانند «سیمپسون‌ها»، «حصار حصار»، «قانون و نظم» بازی کرده بود. ، “فریزر” و “خانه”.

جونز برای معروف ترین نقش خود، صدای دارث ویدر در جنگ ستارگان: یک امید جدید، تنها 7000 دلار دریافت کرد و در سال 1983، جونز مترادف با یکی از به یاد ماندنی ترین و وحشتناک ترین شخصیت های شرور تاریخ شد. سینما او دوباره در سال 2005 در قسمت سوم: انتقام سیث و روگ وان: داستان جنگ ستارگان در سال 2005 صداپیشگی ویدر را بر عهده گرفت، اما برای فیلم اوبی وان کنوبی در سال 2022، لوکاس فیلم مجاز به استفاده از تصاویر آرشیو شده بود و از فناوری هوش مصنوعی برای بازسازی صدای ویدر استفاده کرد.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا