ترند های روز

مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ با حضور هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، بعدازظهر دوشنبه 28 شهریورماه جمعی از شخصیت ها و مدیران فرهنگی و هنری برای وداع با محمدمهدی اسماعیلی وزیر اسبق آموزش و پرورش و تقدیم رسمی عباس صالحی وارد تالار وحدت شدند.

ایسنا نوشت: این مراسم با حضور معاونان و مدیران سینمایی، فرهنگی و هنری زیر مجموعه های وزارت فرهنگ پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

نقش او را حسن سلطانی مجری قدیمی تلویزیون بازی می کرد.

در بخش اول این مراسم از محمدمهدی اسماعیلی وزیر اسبق فرهنگ برای ایراد سخنرانی دعوت شد.

اسماعیلی با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا از جمله شهدای سلامت و خدمت و قدردانی از حضور وزرای سابق و شخصیت های فرهنگ و هنر گفت: این جلسه تودیع و معارفه است اما در این حوزه وداع معنایی ندارد. ” ما این افتخار را داشتیم که زیر نظر رئیس جمهور شهید خدمت کنیم و به عنوان عضوی کوچک به اهالی فرهنگ هنری خدمت خواهیم کرد. در این سه سال تلاش کردیم بر اساس الزاماتی که در هر حوزه وجود داشت اقداماتی انجام دهیم، از جمله شورای عالی فضای مجازی که بخش بزرگی از فرهنگ است و باید نگاه فرهنگی حاکم باشد. به مدت سه سال سعی کردم شرایط را برآورده کنم.

وی خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور شهید من را به عنوان دبیر هماهنگی فرهنگی دولت منصوب کردند و فضای تکمیلی شکل گرفت.

وی بیان کرد: یکی دیگر از الزامات وزارت بودجه بود و شنیدیم که سنگ بنای این منطقه از ابتدا جوابگوی نیازهای آنها نبوده و این را در نظر گرفتیم و امروز بودجه ای که از آنها گرفتم و آنها تحویل 17 برابر شده است.

وی خطاب به عارف (معاون اول رئیس جمهور) گفت: مجموعه های فرهنگی و هنری راه اندازی کرده ایم که مشابه کشورهای همسایه نیست و از نظر امتیازات و امکانات برتر است.

وی در بخشی از سخنان خود به مکانی که قرار است برای جشن ها ساخته شود اشاره کرد و افزود: زمینی به مساحت 120 هزار مترمکعب آماده شده و متعهد هستیم در پنجاه و نهمین سالگرد آن را در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار دهیم. انقلاب .

اسماعیلی در ادامه با اشاره به مستندات موسیقی، تئاتر و سینما که اخیرا علیه اعتراضات فراوان ارائه شده است، خطاب به آیت الله محقق داماد گفت: طبق سند موسیقی اجراها تنها با تصمیم مدیران مربوطه برگزار می شود. همچنین امسال اولین جشنواره معماری فجر که به یک رویا تبدیل شده بود برگزار می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اقدامات دیگری که پیش از این بارها به آن اشاره کرده بود، حوادث سال 1401 در جامعه را تحت عنوان فتنه برشمرد و بار دیگر تاکید کرد: با همه اینها هیجان انگیزترین دوران فرهنگ و هنر من است. چپ پشت.

مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ با حضور هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگی برگزار شد

وی همچنین به دیگر حوزه های فعالیت وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: دفاع ما از پوشش و عفاف، دفاع از هویت است. ما باید قدرت را در محدوده اخلاقی جامعه نگه داریم و این مکان قدرت محل تجمع دشمنی است که سعی می کند در مسئله هویت دخالت کند.

اسماعیلی پس از دریافت اخطار کتبی به دلیل طولانی بودن سخنانش، سخنان خود را کوتاه کرد و مدعی شد که به سخنانش بی اعتنایی کرده است، رو به معاون اول رئیس جمهور کرد و بار دیگر به رئیس جمهور شهید اشاره کرد و گفت: در 10 سال گذشته با او بودم. . من آنجا بودم و واقعاً وزارت فرهنگ مهمترین وزارتخانه دولت است. امروز با همان دستی که وزارت را از دکتر صالحی گرفت به ایشان پس می دهم.

در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت چهاردهم ضمن خیرمقدم به حاضران، از دکتر محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور استقبال کرد و گفت:
داشتم به ایشان می گفتم بعد از یک دوره معاون اول کابینه یک شخصیت علمی و فرهنگی بود و این اتفاق بعد از دوره مرحوم حسن حبیبی افتاد و الان آقای عارف معاون اول کابینه است. با نگاه علمی و فرهنگی

وی با قدردانی از حضور وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عزیزانم این اعتماد را به من سپرده اند و از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و مدیران وزارت فرهنگ تشکر ویژه دارم. و ارشاد اسلامی و از آقای اسماعیلی که در دولت سیزدهم چراغی بودند تشکر می کنم.

مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ با حضور هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگی برگزار شد

صالحی افزود: من قصدی برای اعلام برنامه ندارم. درست است که در این جلسه بزرگان هنر صحبت کردند و من شنونده بودم، اما همین مدت کوتاهی که جلسه برگزار شد باعث شد که این جلسه به صورت یک طرفه برگزار شود، اما قول می دهم در یک دیدار صمیمانه هر دو آقای. رئیس جمهور و آقای عارف پای صحبت اهالی فرهنگ و هنر باشیم.

وی در ادامه سخنان خود دو ماموریت را به دولت چهاردهم محول کرد و توضیح داد: دولت چهاردهم دو ماموریت بزرگ دارد و اگر بتواند در این راستا گام های جدی بردارد به موفقیت نزدیک می شود. اولین ماموریت آن «ملی» است که راه حل آن اجماع است و بعدی مبارزه با انزوای ایران است که در سطح بین المللی مورد بحث است و وزارت فرهنگ و ارشاد می تواند در این مسیر پیشگام باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در گفتمان آشتی سه ضلع داریم. اول در داخل قوه مجریه. به این معنا که ابر مشکلات ما فرابخشی است. بنابراین ما نیازمند یک گفتمان همفکری در داخل کابینه هستیم.
ضلع دوم توافق دولت و حاکمیت است که آقای مزکیان تاکنون به خوبی آن را دنبال کرده است و این همکاری با دولت در مجلس و قوه قضائیه وجود دارد اما مهم ترین قسمت توافق طرف است. دولت ملت است و مسائل مهمی در این زمینه وجود دارد که وزارت فرهنگ با توجه به حوزه هایی که به آن می پردازد از جمله حوزه های فرهنگ و هنر، رسانه و دین می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند، زیرا بخش بزرگی از نخبگان کشور می توانند پلی بین دولت و ملت باشند و این آکشار مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد است. در یک رابطه خوب می توانند انسجام درونی با دولت و ملت ایجاد کنند.
وی در عین حال با تاکید بر اینکه نیازمند تلاش بیشتر در این بخش هستیم، ادامه داد: اگر می خواهیم نخبگان فرهنگی، هنری، رسانه ای و مذهبی این ارتباط را برقرار کنند باید به رویکردهایی توجه کنیم. اول حضور و مشارکت نخبگان در تصمیم گیری است و مشارکت انتخابی نیست بلکه فراگیر است که می تواند همفکری و همدلی ایجاد کند. رویکرد دوم تقویت اتحادیه های فرهنگ و هنر است که اینها هستند. آنها رقیب ما نیستند اما می توانند ما را همراهی کنند.

صالحی با تاکید بر تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر افزود: اگر این بخش درست نشود وضعیت بد هنرمندان وضعیت مردم را بدتر می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به عارف گفت: بخشی از بودجه فرهنگ، هنر و رسانه بسیار ناچیز است و باید اصلاح شود. در اقتصادهای بازار محور جهان، این سوال نیز مورد توجه است. در حال حاضر سرانه بودجه فرهنگی ما در ایران 16 دلار و در آمریکا بیش از 180 دلار است. این بدان معناست که دولت ها برای فرهنگ هزینه می کنند و حتی در اقتصادی ترین نظام های دنیا نیز مسئول فرهنگ هستند.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم اهالی فرهنگ در این ائتلاف ملی شرکت کنند، باید به کرامت انسانی آنها توجه کرد، برخورد با اهالی فرهنگ و هنر رابطه خاص خود را دارد. این عزیزان نباید احساس توهین کنند، چه رسد به اینکه تحقیر شوند.

مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ با حضور هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگی برگزار شد

وی با تاکید بر لزوم توجه به تحولات عمیقی که امروز رخ می دهد، خاطرنشان کرد: نمی توانیم آنچه را که در نظر داریم بدون توجه به مقتضیات زمان و تفاوت نسل ها اجرا کنیم.

وی با اشاره به پروژه ایران هراسی و تلاش دشمنان برای انزوای کشورمان، یکی از اولویت های این دولت را تلاش برای خروج از انزوا در سطح جهان دانست و تاکید کرد: ایران در دنیا به هنر، مینیاتور، شعر شناخته شده است. و ادبیات فرهنگ و هنر اسب های خروج ایران از انزوا هستند.
صالحی یادآور شد: سند چشم انداز نظام کشور را فراموش نکنیم که طبق آن تا سال 1404 قرار بود رتبه اول منطقه را داشته باشیم که بدون شک از بسیاری جهات مقام اول را به خود اختصاص دادیم. جمعیت هنرجویان در کشور ما افزایش یافته است. در عرصه فرهنگ و هنر، زنان ما جایگاه قابل توجهی پیدا کرده اند و انقلاب اسلامی این عرصه را به وجود آورده است، به طوری که امروزه تعداد راویان زن با مردان برابری می کند که این نشان دهنده گرایش به سمت جهش است. . اینها استعدادهای ما هستند که به ثمر نشسته اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت تاریخی و ظرفیت موجود، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه می توانند نقش موثری در مبارزه با ایران هراسی و خروج ایران از انزوا داشته باشند. از آنها در خارج از کشور غافل نشویم، زیرا می توانند گزینه بسیار خوبی باشند. پل ارتباطی بین فضای داخلی و خارجی

علی جنتی، میرسلیم، صفر هرندی، احمد مسجد جامعی، علی نصیریان، داریوش ارجمند، رسول صدر عاملی، محمدمهدی عسگرپور، امیر تاجیک، مجید قناد، اسماعیل خلج، سهیل محمودی و… از جمله هنرمندان و مدیران حاضر هستند.

24357

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا