ترند های روز

زخم کاری و انتقام به سبک مالک!

سریال پرطرفدار پلتفرم فیلمو که این روزها سری سوم آن به پایان می رسد، اقتباس از سری اول را در دستور کار خود قرار داده است. از کتاب بیست زخم محمود حسینی زاد تا آثار درخشان و تکرار نشدنی ریچارد سوم، مکبث و شاه لیر، این مضمون به یکی از مهم ترین نقاط قوت مجموعه پیش گفته تبدیل شده است.

زخم کاری: انتقام همانطور که از نامش پیداست بر اساس موضوع انتقام است و تم های دیگری مانند عشق به عنوان یک موضوع فرعی در کنار آن داستان را شکل می دهد و جلو می برد. پس از ماجراهای پیچیده و خونین سری دوم، مالک به عنوان یک راننده تاکسی به زندگی عادی بازگشته است، اما در پشت صحنه به دنبال اجرای نقشه ای پیچیده برای نابودی مسعود طلوعی است. در دو سه قسمت اول، شخصیت های جدیدی معرفی می شوند و به موازات آن، تاکید بیشتری بر طلوعی به عنوان یک ضدقهرمان می شود. در عین حال زنان نقش پررنگ تری در پیشبرد داستان دارند و از طریق رابطه با مالک داستان می سازند. به عنوان مثال می توان به پانته آ، خواهرزاده ریزآبادی بزرگ اشاره کرد که در گذشته با مالک رابطه داشته و مرز باریک عشق و نفرت را طی می کند. او به عنوان یکی از وارثان ریزآبادی به خوبی در متن داستان قرار گرفته و مالک از او به عنوان یک قطعه در بازی پیچیده خود استفاده می کند.

سمیرا دیگر شخصیت زن کلیدی ژوگ کاری است که از یک سو به دنبال انتقام از طلوعی برای مرگ میثم است و از سوی دیگر می‌خواهد به مالک دست بزند. همه اینها به نوسانات خلقی شدید او اضافه شده است، سمیرا را به شخصیتی پیچیده و جذاب تبدیل می کند. سیما یکی از زنان کلیدی ژورکاری: انتقام است که می توان او را روی دیگر سکه مالک حساب کرد. آمیزه ای از خشم و نفرت از متلاشی شدن خانواده اش و همچنین عشق به مالک و پیوستن به او برای تصاحب هلدینگ و نابودی طلوعی. او مانند سمیرا یک شخصیت بسیار خاکستری است که بخش مهمی از بازی را دارد. این سه زن در پیشبرد داستان و خلق داستان هایی درباره قهرمان داستان نقش اساسی دارند. در سوی دیگر، دختران طلوعی قرار دارند که یکی از آنها حاصل ازدواج موقت او در جوانی بوده و داستانی با محوریت او ساخته می شود که با بدنه اصلی فیلمنامه پیوند خورده است.

تقابل مالک و مسعود طلوعی تقابل همیشگی قهرمان و ضدقهرمان است با این تفاوت که این بار قهرمان نسبت به سری قبل خاکستری به نظر می رسد. مالک از هیچ کاری برای انتقام و ریشه کن کردن طلوع دریغ نمی کند و در نقشه پیچیده خود کاملاً بی رحم است. از طرفی طلوعی سعی کرد مالک را دنبال کند اما در بازی موش و گربه که مالک آن بود گرفتار شد. البته گاهی هم ضربه می زند و حریف را می زند. نویسندگان فیلمنامه ژوگ کاری، نقاط عطف بسیاری را در قسمت‌های مختلف به صورت سریالی قرار داده‌اند تا به داستان تأثیر بگذارند و مخاطب را به سمت خود بکشانند. برای مثال می توان به قتل پسر یکی از دوستان قدیمی مالک به دست ماموران طلوعی اشاره کرد که نقش مهمی در انگیزه انتقام دارد. به همین ترتیب، پانته آ در استانبول با نقشه مالک کلاهش را برداشتند و به دلیل قتل عمد در یک حادثه رانندگی زندانی شد.

Kari Wound: Revenge از نظر کارگردانی مرتب به نظر می رسد و کاملاً مطابق با دو سری قبلی حرکت می کند. مهدویان در انتخاب بازیگران جدید بازیگرانی را از نسل جوان انتخاب کرده است که کارشان کاملا راضی کننده به نظر می رسد. اما بازیگران این سریال جواد عزتی، رعنا آزادی ور و کامبیز دیرباز هستند که به ملک، سمیرا و مسعود طلوعی جان دادند و از ارکان اصلی اثر به شمار می روند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا