ترند های روز

صدای مردم غزه در جشنواره ونیز

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، در مراسم اختتامیه هشتادمین جشنواره فیلم ونیز، سینماگران و هنرمندان با ابراز همدردی و حمایت از مردم غزه و فلسطین، از این رویداد به عنوان بستری برای جلب توجه به بحران انسانی غزه استفاده کردند. و مصیبت مردم فلسطین گرفت.

ایسنا نوشت: سینماگران با بیان اینکه هنر و سینما می تواند صدای کسانی باشد که در شرایط سخت زندگی می کنند، بر اهمیت همبستگی جهانی تاکید کردند. برخی از آنها به تأثیر جنگ و خشونت بر زندگی روزمره مردم اشاره کرده و خواستار صلح و عدالت برای فلسطینیان شدند.

جشنواره ونیز نیز به عنوان فرصتی برای یادآوری تاریخ و فرهنگ غنی فلسطین و تاکید بر لزوم حفظ هویت فرهنگی این مردم ارائه شد. سازندگان فیلم با استفاده از این بستر از جامعه جهانی خواستند تا به وضعیت انسانی غزه توجه بیشتری داشته باشند و از حقوق بشر حمایت کنند.

سارا فریدلند، کارگردان آمریکایی که با فیلم «تماس آشنا» دو جایزه بهترین فیلم اول و بخش افق جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد، پس از دریافت این جایزه گفت: ما به عنوان یک هنرمند یهودی آمریکایی باید از این موضوع آگاه باشیم. این جایزه در عین حال، من درک می کنم که ما شاهد سیصد و سی و ششمین روز از نسل کشی اسرائیل در غزه و هفتاد و ششمین سال اشغال فلسطین هستیم. صحنه جهانی “من از مردم فلسطین در همبستگی و مبارزه آنها برای آزادی حمایت می کنم.”

همچنین کاتلین چالفانت که جایزه بهترین بازیگر زن در بخش افق ونیز را برای بازی در فیلم «تماس آشنا» دریافت کرد نیز ابراز امیدواری کرد که مردم پس از دریافت این جایزه در صلح، آزادی و عدالت زندگی کنند.

اسکندر کوپتی، فیلمساز فلسطینی و برنده جایزه فیلمنامه افوغاها برای فیلم «تعطیلات مبارک» پس از دریافت جایزه، با اشاره به اینکه عمیقاً تحت تأثیر دوران سخت 11 ماه گذشته است، تأکید کرد که انسانیت و اخلاق همه، علیرغم نسل کشی جاری در غزه، او در معرض محاکمه است.

اما حمایت از مردم فلسطین تنها به مراسم اختتامیه خلاصه نشد و پیش از این در روز افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز و در مراسم فرش قرمز کمدی-درام ایتالیایی «احساس بهتر»، بازیگر ایتالیایی لینو موزیلا تی شرت بر تن کرد. تی شرتی که روی آن نوشته شده بود «فلسطین را آزاد کن» و لورا مورانته، دیگر بازیگر این فیلم، یکی از طرفداران این فیلم را با دست نوشته ای حمل می کرد: «نسل کشی در غزه را متوقف کنید». بیش از 40000 نفر و بیش از 16000 کودک جان خود را از دست داده اند.

نئو سورا کارگردان آمریکایی نیز با کلاهی که روی سینه خود نوشته بود و روی آن نوشته شده بود «فلسطین آزاد» در فتوکال فیلم «پایان خوش» شرکت کرد.

صدای مردم غزه در جشنواره ونیز

آنا فوگلیتا هنرپیشه ایتالیایی در مراسم نمایش فیلم پدرو آلمودوار به نام «اتاق همسایه» در حالی که یک سنجاق قلبی شکل منقش به پرچم فلسطین داشت روی فرش قرمز رفت.

اما شاید قوی ترین پیام همبستگی با مردم فلسطین در جشنواره فیلم ونیز پنج شنبه گذشته توسط بازیگران و عوامل فیلم تونسی «آیچا» ارائه شد. مهدی برساوی کارگردان و فاطمه صفر بازیگر به همراه سایر عوامل فیلم بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «قتل‌کشی را متوقف کنید».

مقامات بهداشتی در غزه گفتند از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته بیش از 40000 فلسطینی جان خود را از دست داده اند، اما گزارش مجله پزشکی The Lancet که در ماه ژوئیه منتشر شد، نشان می دهد که تعداد قربانیان می تواند به 186000 برسد، به ویژه در صورت وجود بیماری. و گرسنگی

جشنواره فیلم ونیز در 28 آگوست با نامه سرگشاده بیش از 350 کارشناس صنعت افتتاح شد که از برگزارکنندگان جشنواره به دلیل گنجاندن دو فیلم اسرائیلی انتقاد کردند و گفتند که آنها در سرپوش گذاشتن بر جنایات اسرائیل علیه فلسطینی ها شریک هستند.

این نوع ابراز همدردی و حمایت در جشنواره های بین المللی نشان دهنده قدرت سینما به عنوان ابزاری برای تحولات اجتماعی و جلب توجه به مشکلات و بحران های انسانی است.

فابیو تستی بازیگر ایتالیایی نیز تابلویی به زبان ایتالیایی حمل می کرد که روی آن نوشته شده بود: «۱۶۵۰۰ کودک در غزه کشته شدند، کشتار را متوقف کنید».

24357

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا