ترند های روز

از ماجرای مراسم محرم در تلویزیون و سینما تا تحلیل بینش عاشورایی استاد حکیمی

مجله خیمه در یکصد و هفتادمین شماره خود در شهریور 1403 به بررسی 30 فیلم و سریال با موضوع محرم و عاشورا در چهار دهه اخیر پرداخته است.

در این بخش مروری بر فیلم ها و سریال های تلویزیونی با موضوع تاریخ عاشورا می باشد. مجموعه های تلویزیونی با محوریت تلفیق مسائل اجتماعی و عاشورا; فیلم‌هایی برگرفته از فرهنگ عاشورایی در خانواده‌های ایرانی و مسیحی و فیلم‌هایی در ژانر دفاع مقدس یا با موضوع آیین‌های عاشورایی وجود دارد.

خيمه حسيني از چگونگي اجراي فرهنگ و آيين هاي عزاداري محرم در استان هاي آذربايجان غربي مشاهده كرده است. در موضوعات این بخش، سنت‌های کهن و آیین‌های عزاداری در آذربایجان غربی؛ از سنت روسری «شخاسی واخسی» تا روسری «باش قره سی»؛ عزاداری حسینی در فرهنگ عامه مردم آذربایجان؛ عزاداری ادیان آسمانی ارومیه در محله و مسجد باستانی مهدی القدم و ارزش های فرهنگی در روایات عزاداری به روایت نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه اعتلای یافته است.

از دیگر عناوین این قسمت می توان به یاد و خاطره شهید مهدی باکری، پیشوای عتبات عالیات و تعزیه های ارومیه اشاره کرد. گفتگو با نویسنده پیشکسوت آذربایجان غربی درباره آثار عاشورایی او؛ انواع و دسته های عزاداری و زنجیر زنی در آذربایجان غربی; یادی از حاج علی اکبر بیضایی شاعر آیینی و پیشکسوت آذربایجان غربی و معرفی دو کتاب چاپ شده در آیین ها و سوگواری های استان است.

به یاد خیمه با گذری به اندیشه ها و آثار استاد حکیمی، کتابشناسی و بررسی آثار استاد حکیمی در رابطه با عاشورا; بررسی مبانی فکری علامه حکیمی در تحلیل عاشورا توسط دکتر محسن الویری; گفتگو با حجت الاسلام محمد عبداللهیان محقق و دوست صمیمی استاد; نگاه استاد حکیمی به عاشورا و نقد قدرت به روایت احمد مسجدجامعی و نحوه ارائه عاشورا از دیدگاه استاد حکیمی توسط محمد اسفندری و فاطمه دلاوری دو تن از پژوهشگران تعلیم و تربیت اسلامی مطرح شده است.

الگوی متفاوت عاشورا پژوهی استاد حکیمی در کتاب قیام جاویدان نوشته حجت الاسلام سید محمد آیسانی نژاد و همیشه اندیشیدن در پرتو مکتب خونین تشیع نوشته حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی از دیگر موضوعات است. در این بخش مطرح شده است.

مجله خیمه در بخش داستان نویسی این شماره، پنج مضمون عاشورایی در جستجوی چهره زنده یاد دکتر عماد افروغ؛ روایت 26 نوع نذر و نذر در خیمه محرم از نگاه وکیل; حکایت پیرزن و خانه اش، چگونه سرش را از دل آستان قدس بیرون کشید; بوریس لیبرنتز دوران و تاریخ حوزه های علمیه و میراث کتابخانه ابن طاووس را روایت کرده است.

در چهار رویداد خیمه با موضوع فرهنگی و اجتماعی ماه گذشته با موضوعات گزارشی از سی و نهمین شب شعر عاشورایی شیراز؛ استقبال مردم از انتشار کتاب تاریخ نجف از ابتدا تا کنون؛ بررسی حادثه چادری های گشت ارشاد با دو دختر و گزارش اجلاس بین المللی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا بررسی شد.

آستان خیمه پرونده ای درباره تجمع هزار ساله آستان قدس رضوی ارائه کرده و سردبیر این شماره محمدرضا زائری است، مدیرمسئول مجله «یک، دو، سه» خاطرات پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی است که به ما داده اند. دوران کودکی را به اهل بیت دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا