ترند های روز

از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و وصف عشق به امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم محرک اصلی فیلمنامه «قیصر» است/ فرهنگ رضوی در هنر و ادبیات حضور دارد.

پریسا ساسانی: در سینما، فیلم هایی درباره امام رضا (ع) به شفاها، معجزات، زیارات و برکات آن حضرت می پردازد و جالب است بدانید که مسعود کیمیایی، فیلمساز مشهور سینمای ایران، از اولین کارگردانانی بود که به زیارت حرم مطهر رفت. امام رضا. با دوربین در فیلم قیصر (a) fue.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو؛ مسعود کیمیایی کارگردان سینمای ایران در شخصیت پردازی شخصیت «قیصر» با بازی بهروز وثوقی عشق امام رضا (ع) و در واقع اذن امام (ع) را بخشی از انگیزه های اصلی می داند. از فیلمنامه و قیصر نیز به قول خود به ننه مشهدی عمل می کند و به قول خود عمل می کند و با امام هشتم شیعیان نیز راز و نیاز دارد.

دوربین فیلم «قیصر» حضوری پررنگ در صحن حرم امام رضا (ع) است.

مسعود کیمیایی در سال 1392 در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دوربین این فیلم حضور پررنگی در صحن حرم امام رضا (ع) دارد و زائران را به نمایش می گذارد، اظهار داشت: این فیلم در صحن حرم امام رضا (ع) حضور پررنگی دارد.

توسل به امام رضا (ع) در فیلم دو چشم بی طرف و جنگ تحمیلی

«دو چشم باشد» به کارگردانی محسن مخملباف یکی از اولین فیلم های پس از انقلاب است که در سال 62 در دل جنگ تحمیلی با بازی محمد کاسبی و مجید مجیدی ساخته شد.

مشهدی ایمان نام فردی است که عاشق جبهه رفتن است و برای این کار سعی می کند دین خود را پیش از خانواده و آشنایان ادا کند. برای این کار بدهی هایش را تسویه کرد و ازدواج دخترش را تنظیم کرد و دختر بیمارش را برای مداوا به تهران برد. اما دامادش که به جبهه رفت شهید شد و پسرش مجروح شد و مجبور شد پیش خانواده بماند. اما عشق مشهدی به جنگ و دفاع از وطن باعث شد که به امام رضا (ع) پناه برد و شفای فرزند بیمارش را از امام طلب کند.

روایت زندگی احمدرضا درویش «کیمیا» در مشهد

از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و وصف عشق به امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم محرک اصلی فیلمنامه است.

و احمدرضا درویش از کارگردانان مطرح سینمای ایران نیز در فیلم «کیمیا» بخش‌هایی از داستان فیلمش درباره جنگ تحمیلی مشهد را دارد.

در آغاز جنگ تحمیلی، همسر رضا باردار می شود و باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. رضا او را به بیمارستانی در خوزستان می برد و اسیر می شود. همسر رضا در حین عمل جراحی فوت می کند و همسر جراح با اجرای به یاد ماندنی بیتا فرهی پسر رضا را در حالی که شهر زیر آتش و بمباران بود نجات می دهد و 9 سال پس از رهایی رضا از اسارت به دنبال پسرش می رود. کیمیا در «شکوه» مشهد و زندگی خوبی دارند. فیلم درویش در سال ۱۳۷۳ ساخته شد و به جز بیتا فرهی، خسرو شکیبایی و رضا کیانیان در این فیلم نقش آفرینی کردند.

«دسپاسیو» فیلمی با موضوع رفاه معنوی است

از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و وصف عشق به امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم محرک اصلی فیلمنامه است.

مازیار میری فیلم «آهسته آهسته» را در سال 1383 ساخت، در این فیلم محمود که همسرش بیماری عصبی دارد و از راه دور کار می کند، متوجه می شود که پری همسرش ناپدید شده است. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و پس از مدتی ردی از پری در مشهد پیدا می کند و او را می یابد و پس از سوال از همسرش متوجه می شود که در این مدت او در مشهد بوده و حالش بهتر شده است، در واقع لا معنویت وجود داشته است. این شهر مقدس به بهبود سلامت او کمک کرده است و شوهر پری، محمود، پس از اطلاع از عفت و پاکدامنی همسرش برای ادامه زندگی با همسرش به مشهد می رود.

در این فیلم محمدرضا فروتن، نیلوفر خوش خلق، مریم بوبانی و حسن پورشیرازی ایفای نقش می کنند.

روایت سه گانه از رسول صدر عاملی در حرم امام رضا (ع)

رسول صدر عاملی با آفرینش سه گانه «شب»، «هر شب تنهایی» و «در انتظار معجزه» داستان فیلم هایش را در شهر مشهد و حرم امام رضا (ع) روایت می کند که بیننده شاهد آن است. دگرگونی شخصیت های فیلم.

از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و وصف عشق به امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم محرک اصلی فیلمنامه است.

داستان فیلم «شب» در مشهد می گذرد و در قسمت هایی شخصیت های فیلم در حرم مطهر امام رضا (ع) حضور دارند و مخاطبان شاهد دگرگونی شخصیتی آن ها هستند. این فیلم داستان گروهبان جوانی است که در آستانه ازدواج با دختر مورد علاقه اش، مجبور می شود یک مجرم سابقه دار را به زندان بازگرداند، اما بارش سنگین برف انتقال او را با مشکل مواجه کرد و گروهبان چاره ای نداشت جز اینکه شب را سپری کردند تا صبح او را نزد یک زندانی در مشهد گذاشتند، همان شبی که گروهبان مسموم شد و توسط صاحب هتلی که در آن مستقر بودند. او را به بیمارستان می برند، مسافرخانه داری که مردی میانسال و پاک دل است به پیر جنایتکار بیشتر از پیرزنی مشتاق زیارت امام رضا(ع) اعتماد می کند; او را به پناهگاه می برند، اما پس از بازگشت متوجه می شوند که زندانی فرار کرده است. از شدت اندوه و ناامیدی وقتی متوجه می شوند به حرم امام رضا پناه می برند; زندانی نیز تحت تأثیر زیارت از فرار منصرف شد و برگشت. عزت الله نظامی، خسروشکیبایی و امین حیایی در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

صدر عاملی در قسمت دوم این سه گانه داستان عطیه با بازی لیلا حاتمی و همسرش با بازی حامد بهداد و روابط آنها را به تصویر می کشد. داستان در شهر مشهد و حرم امام رضا (ع) می گذرد و مخاطب در این فیلم نیز شاهد تحول شخصیتی و عقیدتی عطیه است.

«در انتظار معجزه» داستان امیر و مهرانه زن و شوهری است که به دلیل اختلاف نظر شدید، زندگی جهنمی را برای خود رقم زده اند و مجبور می شوند به همراه دخترشان حمید فرخ نژاد، پریوش تجاری و بیتا به مشهد بروند. فرهی عمل کرده است.

ماجرای زیارت یک خانواده به باکو برای امام رضا (ع)

«آسمان هشتم» به کارگردانی حسن نجفی داستان خانواده ای از باکو را روایت می کند که برای زیارت امام رضا به مشهد مقدس آمده اند و در بدو ورود با مشکل مواجه می شوند. در این فیلم محمد کاسبی یکی از خادمان امام رضا (ع) است که در لباس امام رضا (ع) بازی می کند. رحیم نوروزی، خالده قالیوا، زلفیه حسین اوا، قربان مصیم اوف و مهدی فقیه دیگر بازیگران این فیلم هستند.

از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و وصف عشق به امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم محرک اصلی فیلمنامه است.

زیارت طالبیده در «راهپیمایی»

یکی از جدیدترین فیلم ها «بی تاریخ» به کارگردانی بهروز شعیبی نام دارد. این فیلم درباره زیارتی است که بدون هشدار انجام می شود. در این فیلم الکس پسری اوتیستیک است که تغییر تدریجی او انگیزه ای برای سفر به شهر مشهد می شود. وقتی این پسر به مشهد می رسد تأثیر محیط معنوی در حالات و رفتار او به وضوح نمایان است به گونه ای که در آرامش آلمان احساس بی قراری می کند اما در شهر مشهد آرام می گیرد.

از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و وصف عشق به امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم محرک اصلی فیلمنامه است.

سینمای مستند و امام رضا (ع)

بحث حضور معنوی امام رضا (ع) تنها متوجه سینما و راویان نیست و سینمای مستند نیز از این حضور مستثنی نیست.

پرویز کیمیاوی مستندساز سرشناس سینمای ایران نیز با مستند «یا زمان آهو» یک روز کامل دوربین خود را در حرم امام رضا (ع) روشن نگه داشته و وقایع رضوی را ثبت می کند.

شرح محبت زائران به امامشان

این مستندساز معروف در مستند «یا زمان آهو» راز و نیاز و شرح عشق زائران به امام رضا (ع) را با زیارت یک روزه حرم بیان می کند. تمام لحظات فیلم. رابطه عاشقانه مردم با امام رضا را نشان می دهد) در داخل حرم صورت می گیرد.

نکته مهم در مورد این مستند این است که توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای اولین بار ورود حجره به حرم مصادف با بازدید یک هیئت سیاسی خارجی بوده و مسئولان به همین دلیل حرم را زیر آب برده اند. . . این خلوت فرصت مناسبی برای فیلمبرداری از آینه کاری ها و معماری حرم فراهم کرده است. فیلمساز به وضوح از این چیدمان در یک سکانس استفاده کرده است. اطراف حرم کاملا ساکت است. یک لحظه درها از چهارچوب به طرفین باز می شود و مردمی که بی صبرانه پشت درهای بسته منتظر بوده اند به سمت حرم هجوم می آورند و آن را در آغوش می گیرند یا ضامن آهو. شکل دایره ای دارد. فیلم با صدای زیبای عود چیها شروع می شود و با بازپخش این لحظه نماهایی از خدای امام رضا، زنی که شمع روشن می کند و چادر می بندد، بیمارانی که برای شفا می آیند و تنهایی زائران به پایان می رسد. آهنربای او در مستند “یا ضامن آهو” دیدنی و خاطره انگیز است.

از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و وصف عشق به امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم محرک اصلی فیلمنامه است.

کیمیاوی همچنین همزمان با مستند «یا ضامن آهو» 15 مستند درباره خراسان ساخته است. فیلم هایی که به مکان ها و مضامینی مانند مسجد گوهرشاد، بازارهای مشهد، فیروزه کاری، سنگ تراشی، پوستین دوزی و … می پردازند.

«رضایی رضاوان» روایتی از خدمت فداکارانه خادمان به زائران امام رضا (ع) است.

مجید محیدی همچنین مستند «رضایی رضوان» را ساخت که در چند قسمت از تلویزیون پخش شد. این فیلم روایتی ساده و دلنشین از جزییات زندگی خادمان حرم امام رضا (ع) است.

از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و شرح عشق به امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم محرک اصلی فیلمنامه است.

از جمله این خادمان اساتید دانشگاه، مهندسان و پزشکانی هستند که بدون چشم داشت و با افتخار به زائران پیامبر اکرم (ص) خدمت می کنند.

243

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا