ترند های روز

همه چیز درباره نماینده فلسطین در مراسم اسکار/واقعیت غزه را ببینید

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، «از زمین صفر» فیلمی گلچین محصول سال ۲۰۲۴ به کارگردانی ۲۲ کارگردان مختلف فلسطینی است. این فیلم شامل 22 فیلم کوتاه بین فیلم های مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی است که همگی به وضعیت کنونی مردم غزه در بحبوحه جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس می پردازد.

به گزارش مهر، داستان های ارائه شده در این مجموعه بیانگر انواع احساسات مختلف از انعطاف و تراژدی تا امید و جستجوی خوشبختی در مکان های بعید است.

گزارشی که به تازگی توسط مجله پزشکی «لانست» با مروری تلخ به جنگ رژیم صهیونیستی و غزه منتشر شده، نشان می دهد که تعداد کشته های فلسطینی بسیار بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می شد و 186 هزار نفر بر اثر حملات مستقیم جان خود را از دست دادند. و علل غیرمستقیم، مانند بیماری و گرسنگی از زمان شروع بمباران اسرائیل در 7 اکتبر.

از Ground Zero همچنین قصد دارد داستان هایی را که توسط خود مردم غزه گفته می شود نشان دهد.

«از زمین صفر» در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم امان در تاریخ 5 ژوئیه 2024 و سپس در هفتادمین جشنواره فیلم تائورمینا در اواسط ژوئیه امسال به نمایش درآمد. این فیلم اولین نمایش خود را در آمریکای شمالی در چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در تاریخ 9 سپتامبر 2024 در بخش مستند جشنواره خواهد داشت.

این فیلم که به عنوان نماینده فلسطین در رقابت های بخش بین المللی فیلم بلند اسکار 97 انتخاب شده است شامل این فیلم های کوتاه است:

«خارج از جعبه» به کارگردانی ندا ابوحسنه

«بهشت در جهنم» به کارگردانی کریم ساتوم

«افسون» به کارگردانی بشار البلیبیسی

«بیداری» به کارگردانی مهدی کریمه

«جد و ناتالی» به کارگردانی اوس البنا

«نه» به کارگردانی هانا اولیوا

«همه چیز خوب است» به کارگردانی نیدال دامو

«تاکسی وانیسا» به کارگردانی اعتماد ویشا

«24 ساعت» به کارگردانی آلا دامو

«سلفی» به کارگردانی ریما محمود

«بدون سیگنال» به کارگردانی محمد الشریف

«پوست نرم» به کارگردانی خامس مشروی

«فلاش بک» به کارگردانی اسلام الزاریعی

«قطعه قطعه» به کارگردانی باسیل المقوسی

«پیشنهاد» به کارگردانی مصطفی النبیح

«روز مدرسه» به کارگردانی احمد الدانوف

«فرح و مریم» به کارگردانی ویسام موسی

«سربر» به کارگردانی علا ایوب

«ماسترو» به کارگردانی تامر نجم

«بازیافت» به کارگردانی رباب خمیس

«اکو» به کارگردانی مصطفی کلاب

«متاسفم برای سینما» به کارگردانی احمد حسون

پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، راشد مشروی، کارگردان فلسطینی، صندوقی را برای سینما و فیلمسازان غزه ایجاد کرد تا از فیلمسازان جوان فلسطینی حمایت کند تا خود را بیان کنند و داستان خود را از طریق سینما روایت کنند. مشروی از مراحل تولید و پس از تولید این 22 فیلم کوتاه که در پایان سال 2023 در نقاط مختلف نوار غزه فیلمبرداری شد، حمایت کرد و با همکاری شرکت تولید فیلم فرانسوی «کورینی پروداکشن» و تهیه‌کننده لورا نیکولوف، این کار را انجام داد. بین تمام گروه های غزه، دریافت مواد و نظارت بر مراحل پس از تولید.

این فیلم قرار بود در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآید، اما به دلیل اینکه برگزارکنندگان اعلام کردند که می‌خواهند سیاست را از جشنواره دور نگه دارند، رد شد و در پاسخ، مشاهروی به نمایش فیلم در کن اعتراض کرد. از جشنواره فیلم کن

واقعیت کنونی غزه در 22 روایت

هر یک از این فیلم‌ها چشم‌اندازی جذاب از واقعیت کنونی غزه را ارائه می‌کنند و به افشای تراژدی‌های فلسطین ویران‌شده و اقداماتی که مردم برای زنده ماندن باید انجام دهند، کمک می‌کند.

در فیلم کوتاه «بهشت جهنم» به کارگردانی کریم ساتوم، مردی در یک کیسه بدن در غزه از خواب بیدار می شود. در ابتدا، او مطمئن نیست که چگونه در پلاستیک ضخیم که برای مردگان محصور شده بود، زیپ را باز می کند و از بسته خارج می شود و خود را در میان چادرهای پناهجویان رو به چشم انداز ویران می بیند. او شروع به راه رفتن می کند و سعی می کند آخرین روز خود را مرور کند. او به یاد می آورد که روی سیمان لخت دراز کشیده بود، می لرزید، سپس به سازمانی می رفت که مرده ها را رایگان می شست و دفن می کرد و درخواست کیسه ای برای جنازه می کرد. ابتدا درخواستش رد شد، اعتراض کرد و گفت: اگر شهید شوم، کیف پولی به من نمی دهی؟ خب حالا بذار ازش استفاده کنم بدین ترتیب کیسه به او داده شد; پلاستیک ضخیم که تنها راه حل آنها در برابر سرما بود، پیروزی کوچکی برای «بهشت جهنم».

در «متاسفم سینما»، احمد حسونا، فیلمساز کهنه کار غزه، نامه ای عذرخواهی از هنر ارائه می کند و می گوید که نمی تواند به کار ادامه دهد، زیرا باید بقای خانواده خود را تضمین کند. این فیلم هم ادای احترامی تکان دهنده به سینماست و هم بینشی تکان دهنده از زندگی یک خلاق در بحبوحه جنگ.

همه چیز درباره نماینده فلسطین در مراسم اسکار/واقعیت غزه را ببینید

مشروی گفت: احمد هرگز فرصتی برای نمایش فیلم هایش در جشنواره ها و حتی دیدن آنها در اکران بزرگ پیدا نکرد. وقتی در مورد این پروژه به او مراجعه کردم و به او گفتم تضمین می‌کنم که این پروژه در سراسر جهان نمایش داده می‌شود، او گفت که نمی‌خواهد این کار را انجام دهد زیرا برادرش را چند روز قبل از دست داده است. او همچنین در شمال غزه زندگی می کند، جایی که آمبولانس ها نمی توانند به آنجا برسند. تنها راه رساندن غذا و دارو به آنها از طریق هوایی است.

به این ترتیب مشروی به او پیشنهاد کرد که عدم تمایل خود را برای کار در پروژه ای از طریق فیلم نشان دهد.

«بازیافت» نشان می دهد که مردم چگونه باید با منابع کمیاب برخورد کنند. این فیلم به کارگردانی رباب خمیس حول محور مادری می‌چرخد که با سطل آب به فرزندانش آب می‌دهد، آنها را غسل می‌دهد، زمین را تمیز می‌کند و لباس‌هایشان را می‌شوید.

هانا اولیوا بر جنبه متفاوتی از زندگی در جنگ تاکید کرده است. من نمی‌خواستم داستان‌های ویرانی و تراژدی را دنبال کنم، بلکه می‌خواستم روی تمایل انسان به جستجوی نور در تاریک‌ترین شرایط تمرکز کنم. فیلم کوتاه او «نه» این کار را انجام می دهد. در این فیلم، گروهی از جوانان غزه با خواندن سرودهای مقاومت و امید، شادی را در منظره ای ویران پخش می کنند.

همه چیز درباره نماینده فلسطین در مراسم اسکار/واقعیت غزه را ببینید

به گفته مشروی، فیلمسازانی که در این پروژه حضور داشتند، تکنیک های سازگاری با شرایط را به یکدیگر آموزش دادند. در بیشتر فیلم ها می توانید صدای وحشتناک پهپادها و هواپیماها را در بالای سرشان بشنوید. برای صداپیشگی، او به سازندگان فیلم پیشنهاد کرد که سعی کنند تا جایی که ممکن است صدایی تمیز در خودروهایی با شیشه های بسته ایجاد کنند.

مشروحوی گفت: وقتی این موضوع را به یکی از فیلمسازان گفتم، راه حل مناسب تری به من پیشنهاد کرد. او پیشنهاد کرد که به داخل کمد رفته و آن را با یک فرش بپوشانید تا فضایی منزوی ایجاد شود. وقتی صدا را فرستاد، کیفیت استودیویی داشت و من این تکنیک را با دیگر فیلمسازان به اشتراک گذاشتم.

فیلم هایی که تکمیل نشدند نیز تکان دهنده هستند. مثلاً «تاکسی ونسا» اعتماد ویشا حول محور راننده تاکسی می چرخد ​​که با کاروان و قاطر در غزه مردم و کالاها را جابه جا می کند. در نیمه های فیلم، فیلم متوقف می شود و ویشا دوربین را روی خود می چرخاند و می گوید که نتوانسته پروژه را تمام کند زیرا در روز سوم فیلمبرداری فاجعه ای رخ داد که یکی از اعضای خانواده اش در حمله هوایی کشته شد.

مشروی گفت: هیچکس نمی تواند از او بخواهد فیلم را تکمیل کند. به او گفتیم فیلم را فراموش کند و مراقب خودش باشد. هفته‌ها بعد، تیم تصمیم گرفت فیلم را با بیانیه‌ای از ویشا تکمیل کند تا مشخص شود چه اتفاقی برای پروژه افتاده است و فیلم وارد تصویر شد.

مشروی افزود: متاسفانه چندین پروژه داشتیم که به نتیجه نرسیدیم. برخی از داستان‌ها ماندگار نشدند، زیرا فیلمساز، رایانه‌اش و هرچه داشت بمباران شدند. مثلاً فیلمی در مورد زنی بود که برای زایمان به بیمارستان می رود. اما جایی برای او در بیمارستان نیست. بیمارستان پر از مرگ است و جایی برای زندگی جدید نیست.

مشروی گفت: همه این داستان ها بخشی از واقعیت است.

این فیلم همچنین در هفدهمین جشنواره فیلم فلسطین تورنتو در تاریخ 28 سپتامبر 2024 به نمایش در خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا