ترند های روز

ماجرای اشتباه خواندن حبیب از آهنگ محمدعلی بهمنی!

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، محمدعلی بهمنی آهنگساز مشهوری که شب گذشته بر اثر بیماری درگذشت، چند سال پیش در گفت و گو با رضا نامجو در هفته نامه صدا، بهانه درگذشت حبیب را مطرح کرد، چرا که حبیب در خواندن یکی اشتباه کرده است. از ابیات آهنگ، نکته جالبی از خود به جای گذاشته است.

محمدعلی بهمنی می گوید: این بزرگوار را از قبل از انقلاب می شناختم، اما از زمانی که از ایران رفت هیچ ارتباطی با او نداشتم تا اینکه حبیب تصمیم گرفت آلبوم «کویر اعتقاد» را منتشر کند. همانطور که اشاره کردید من یک آهنگ در اختیار دارم. من آن را پخش کردم و حبیب یک بیت از آهنگ خرچنگ مرداب را اشتباه خواند و هم وزن و هم معنی را خراب کرد. این مرا ناراحت کرد. می خواستم به او زنگ بزنم و بگویم این اشتباه را اصلاح کند، اما در آن زمان به او دسترسی نداشتم و آهنگ از همه جا شنیده شد و با همین تعبیر به گوش مردم رسید. سوختن بود

وی ادامه می دهد: وقتی حبیب به ایران برگشت و به جشن «موسیقی ما» دعوت شد، دقایقی با او صحبت کردم و گفتم: «مربان چرا شعر را اینطور خواندی؟» گفت: اشکال دارد؟ گفتم عزیزم اذیتمون نکن این واضحه. گویا بعد از این همه سال نمی دانست که بیت مورد نظر را در این اثر اشتباه خوانده است.

بهمنی در توضیح اشتباه حبیب محبیان می گوید: بیت دوم بیت «من به کمالی که جز حق نیست» در واقع «کمال من کمال طلب» است، اما حبیب آن را «کمال» کامل نامیده است. یکی اضافه کرد این خیلی ناراحت کننده بود. در واقع من این آیه را اینگونه تفسیر کرده بودم: «کمال له من کمال» در حالی که همانطور که اشاره کردم با افزودن یک کلمه، هم وزن را خراب کرده بودم و هم با توقف روی کلمه «کمال» در ابتدای آن. بند، معنی عوض شده بود.
در جشنواره موسیقی ما حتی به حبیب گفتم نمی توانی عوضش کنی؟ او پاسخ داد: این آهنگ در خاطره ها مانده و قابل تغییر نیست. دیگر اصراری بر او نداشتم اما به هر حال سال ها از اجرای این اثر گذشته بود و امکان تغییر آنچه در حافظه مردم حک شده بود وجود نداشت، اما کار موسیقی حبیب را خیلی دوست داشتم.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا