ترند های روز

*سخنرانی وزیر جدید ارشاد و رکوردشکنی در آرای نمایندگان/ نگاهی کاملا متفاوت با وزیر دولت.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، سید عباس صالحی وزیر ارشاد که در جریان انتخاب وزرا با انتشار یادداشتی خطاب به کمیته فرهنگی شورای حکومتی از حضور در دولت عذرخواهی کرد و ترجیح داد در نهاد اطلاعات بماند. سرانجام با اصرار رئیس جمهور و توصیه رهبر انقلاب مسئولیت پذیرفت. قبول کرد و با رای اعتماد بالا به وزارت ارشاد بازگشت.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ در جلسه رای اعتماد خود با اشاره به نظریه وحدت ملی، «کاهش فزاینده و پرخطر سرمایه اجتماعی اعتماد به نظام حاکمیتی و دولت»، «شکاف های نسلی و جنسیتی». و … در کشور» و «فاصله بین گروه‌های اجتماعی مرجع و نفوذ» با ارکان حکومت و حاکمیت» را یکی از چالش‌های پیش روی نظام حکمرانی دانست و نقش وزارت ارشاد را برجسته کرد.

صالحی با بیان اینکه «تجدید، تحکیم و تکمیل روابط دولت و ملت در گرو شناخت تحولات اجتماعی است»، بر اساس داده‌های پژوهش اجتماعی، «عناصر ثابت هویت اجتماعی: دین و دینداری، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا»، تصریح کرد: قومیت، تنوع زبانی، همزیستی مذاهب و مذاهب» و با اشاره به «تحولات اجتماعی معاصر» در ایران، عبارتی طلایی بیان کرد: «با توجه به تغییرات یاد شده و موارد مشابه، روابط دولت و ملت نمی تواند باشد. مانند اوایل انقلاب یا حتی یک دهه پیش، نقش «فرهنگ، هنر و رسانه» به عنوان پیوند اجتماعی و طبیعتاً نقش فرهنگ و هنر اهمیت می یابد سکانداران این رشته اهمیتی دوچندان دارد.

وی در تدوین این مقدمه گفت: رویکردهای وزارت ارشاد برای تحقق «وحدت ملی» به شرح زیر است:
* برنامه ریزی و اقدامات فرهنگی باید مشارکتی باشد نه دستوری.
* احترام و حرمت ذی نفعان به ویژه نخبگان و بدنام باید رعایت شود.
* بازتعریف و رعایت حقوق فرهنگی شما باید یک دستور کار جدی باشد.
* نهادهای تجاری و مدنی مردمان فرهنگی و هنری نقش مهمی در میانجی گری این وحدت ملی دولت و ملت دارند و باید در جهت توسعه و تقویت آن تلاش کرد.

صالحی البته علاوه بر چالش‌های کلی بودجه‌ای و ساختاری، چالش‌های اجرایی و اجرایی را نیز تحلیل کرد و «نگرش حداکثری کسب‌وکار محور دولت و نهادهای فرهنگی موازی در تصمیم‌گیری و اجرا» را مانعی جدی بر سر راه نظام دانست. فعالیت‌های وزارت فرهنگ و هنر و چالش‌های فرهنگ و اقتصاد و همچنین به ارتباط فرهنگ و فناوری و فضای مجازی اشاره کرد.

سید عباس صالحی در پایان درباره رویکردهای خود در وزارت فرهنگ گفت:

برنامه مردمی سازی و عدالت فرهنگی
نوآوری فناورانه و تسهیل اقتصادی (با دو برنامه به کارگیری فناوری های نوین و ارتقای اقتصاد فرهنگی)
برنامه حفظ و تقویت اصالت و هویت ایرانی-اسلامی
وظایف بین بخشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به یاد بیاوریم: محمدمهدی اسماعیلی 3 سال پیش در دوم شهریور 1400 با مقدمه ای کلیشه ای گفت: امروز از تقابل فرهنگ هایی مانند مقابله فرهنگ جهاد با خدمت و خودخواهی، فرهنگ امید و سرزندگی در برابر الحاد و نیهیلیسم به عنوان نمونه آن همه مستضعفان جهان و شهدا و خانواده هایشان با این تقابل فرهنگی و تاریخی روبرو هستند، البته پیروزی از آن شاگردان و مستضعفان است.

رئیسی، وزیر فقید ارشاد، حوزه فرهنگ را عرصه تقابل و جنگ دانست و تاکید کرد: در نتیجه تقابل فرهنگ و تمدن در حوزه مدیریت فرهنگی، هنر، سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی است. و هنرهای تجسمی برای ما سنگرهای مهم راهبردی و مقدسی را تشکیل داده اند.

اسماعیلی تاکید کرد: برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ ناظر درمانده، ناخواسته و صرفا بی طرف و منفعل باشد، ما این رویکرد را قبول نداریم.

نکته تاسف بار اسماعیلی است که در جلسه رای اعتماد خود گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک وزارتخانه منفعل و ناکارآمد تبدیل شده است. از سوی دیگر، این وزارتخانه به حداقل کار تقلیل یافته و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است.» وزارت ارشاد با تصویب مقام معظم رهبری از روند تولید و نظارت بر شبکه تلویزیونی داخلی حذف شد. شورای انقلاب فرهنگی و خارج از چارچوب قانونگذاری مجلس.

در نطق اسماعیلی در مجلس که چارچوب رویکرد خود در حوزه فرهنگ را روشن کرد، به رویکردهای نظارتی و سلبی اشاره شد: «حوزه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه تنبلی و غفلت نیست» و «نیازمندیم». قدرت بیشتر در حوزه محتوا و نظارت». . همین امروز با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس، انتقادات و گلایه‌های زیادی نسبت به این دو موضوع داشتند که قطعاً به آنها توجه جدی خواهیم کرد.»

اسماعیلی در پاراگراف های پایانی سخنان خود به شورای فرهنگ عمومی، ساختار رسانه های کشور، جهت گیری یارانه ها در حوزه فرهنگ و اعلام گام دوم انقلاب اشاره کرد.

وزیر ارشاد دولت رئیسی گفت: تلاش خواهم کرد تا اعلامیه گام دوم انقلاب را نامه ای برای وجدان ملت ایران و راهبردی برای نهادینه شدن انقلاب و فرهنگ کشور باشد. نقشه راه تحقق آرمان‌های اسلامی، تکمیل طرح نظام‌سازی جامع و تمدن نوین اسلامی را سرلوحه برنامه‌ها قرار می‌دهم» باعث ایجاد شکاف جدی و عمیق بین هنرمندان و فرهنگیان و دولت آن مرحوم شد نمونه آن حضور کمرنگ هنرمندان در مراسم رسمی رئیس جمهور وقت بود.

نتیجه نطق سید عباس صالحی و رای اعتماد سید محمد مهدی اسماعیلی این بود که صالحی با 282 رای رکورد 30 سال اخیر را به دست آورد در حالی که اسماعیلی در سال 1400 با 77 رای مخالف تنها 181 رای موافق از مجلس کسب کرده بود. . البته 3 سال پیش شنیدم که سران با حضور اسماعیلی در وزارت ارشاد مخالفت کرده اند و با مشورت، تایید و حمایت برخی چهره ها بالاخره حضور وی در وزارت ارشاد را پذیرفتند.

دولت هاشمی رفسنجانی 1368
علی لاریجانی: ۲۱۹ رای

دولت هاشمی رفسنجانی، ۱۳۷۲
سید مصطفی میرسلیم: 178 رای

حکومت سید محمد خاتمی، ۱۳۷۶
سید عطاالله مهاجرانی: 144 رای

حکومت سید محمد خاتمی، 1380
مسجد سید احمد جامعی: 184 رای

دولت احمدی نژاد، ۱۳۸۷
سید محمد حسینی: 194 رای

دولت احمدی نژاد 1384
محمدحسین صفر هرندی: 181 رای

دولت حسن روحانی، 1392
علی جنتی: 234 رای

دولت حسن روحانی، 1395
سید رضا صالحی امیری: 180 رای

دولت حسن روحانی، 1396
سید عباس صالحی: 242 رای

دولت سید ابراهیم رئیسی، ۱۴۰۰
سید محمد مهدی اسماعیلی: 181 رای

نویسنده: سید صادق حسینی

منبع: عصر ایران

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا