ترند های روز

در روز حمله متفقین به ایران در مجلس شورای ملی چه گذشت؟

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین، ساعت 4 بامداد روز دوشنبه 12 شهریور، ارتش شوروی از شمال و ارتش انگلیس از غرب و جنوب غرب به مرزهای ایران حمله کردند.

بعدازظهر همان روز مجلس شورای ملی به ریاست اسفندیاری جلسه فوق العاده ای تشکیل داد و رجبعلی منصور نخست وزیر وقت به نمایندگان توضیح داد. آنچه در زیر می خوانید خلاصه جلسه آن روز مجلس ایران به نقل از اطلاعات هفتگی 7 شهریور 1320 است:

آقای رئیس جمهور [اسفندیاری]: به خاطر آقایان قرار بود جلسه ما یکشنبه نهم شهریور برگزار شود، اما چون آقای نخست وزیر باید گزارشی را به مجلس شورای ملی می دادند، جلسه به صورت فوق العاده برگزار شد و دولت هم اکنون خواهد داشت. هیأت حاضر شده و بیانیه ها به مجلس ارائه خواهد شد.

آقای رئیس جمهور: نخست وزیر دستور دارد.

آقای نخست وزیر [رجبعلی منصور]: مطالبی که اکنون به اطلاع نمایندگان می رسد صرفا جهت اطلاع رسانی وقایع اخیر و رخ داده است. اگر نمایندگان نظری در این مورد دارند، لطفا آن را به جلسه بعدی موکول کنید.

پس از آغاز جنگ کنونی، طبق فرمان شاهنشاهی، حکومت شاهنشاهی با اعلام بی‌طرفی ایران، این سیاست را با تمام امکانات و نیروها دنبال کرد و در زمان مناسب و با رویه‌ای صریح و روشن اجرا کرد. . برای حفظ کشور از خطر جنگ واگیردار و حفظ حقوق مشروع همه کشورهایی که با ایران در ارتباط هستند، به ویژه کشورهای همسایه، زیرا در ایران از هیچ طرف خطری برای هیچ یک از آنها (عمومی) در نظر نگرفته است. . نمایندگان: درست است)

اما دولت انگلیس و پس از آن واقعه، دولت و دولت شوروی نسبت به وجود برخی آلمانی‌ها در ایران اظهار نگرانی کردند و در دو نوبت، در 28 ژوئیه و 25 اوت، بر اساس این اظهارات، نمایندگان آنها ارائه کردند. یادبودهایی که خواستار اخراج بخش بزرگی از آلمانی‌های مقیم ایران بودند. وی در پاسخ به این اظهارات، هم به صورت شفاهی و هم بر اساس یادداشت های 7 و 30 اوت، نسبت به نگرانی دولت ایران از رفتار همه خارجی ها و عدم امکان خطرات ناشی از تعداد محدودی از آلمانی ها، اطمینان کافی داد. درگیر فعالیت های خاصی در ایران و برای امنیت بیشتر دو دولت، اقدامات مقتضی برای کاهش تعداد آلمانی ها انجام شد و بارها در تهران، مسکو و لندن نزد مقامات ذیصلاح انگلیس و شوروی ذکر شد. دولت ها و آنچه می تواند تضمین شود. و تلاش شد تا نظریه او روشن شود.

متأسفانه با تمام تلاش هایی که دولت ایران برای حفظ امنیت و آسایش کشور و رفع نگرانی دو دولت همسایه خود انجام داد، به جای درک خوب و حل مسالمت آمیز موضوع، نتیجه این شد که نمایندگان شوروی و انگلیسی‌ها ساعت چهار صبح به خانه نخست‌وزیر رفتند، هر کدام یادداشتی نوشتند که بر اساس تکرار مطالب قبلی ارائه کردند و با تدابیر اطمینان‌بخش پاسخ دادند و در این یادداشت‌ها هشدار دادند. توسل به نیروی نظامی

و طبق گزارشات دریافتی مشخص شد که نیروهای نظامی این کشور همزمان با مذاکره نمایندگان در خانه نخست وزیری از مرزهای ایران عبور کردند، نیروی هوایی شوروی شهرهای باز و بی دفاع آذربایجان را بمباران کرد و نیروهای زیادی از جلفا اعزام شدند. به تبریز . در خوزستان نیروهای انگلیسی به بنادر شاهپور و خرمشهر حمله کردند و ناوهای ما را غافلگیر کردند و به آنها آسیب رساندند و نیروی هوایی انگلیس بر اهواز بمب انداخت. علاوه بر این، نیروهای انگلیسی با انبوه وسایل نقلیه موتوری از طریق قصر به سمت کرمانشاه پیشروی می کنند. شیرین.

در تمام نقاطی که متجاوزان با نیروهای ارتش شاهنشاهی برخورد می کردند، طبیعتاً درگیری وجود داشت.

دولت برای روشن شدن علت و هدف این حملات مذاکرات و اقدامات فوری انجام داده و منتظر نتیجه است که البته به شورای ملی احضار خواهد شد.

از آنجایی که در حال حاضر منتظر نتیجه مذاکرات هستیم، درخواست شد در این جلسه به جز استماع گزارش، بحثی صورت نگیرد، سپس به موقع به مجلس اطلاع خواهیم داد تا نتیجه مذاکرات را فراخوانی کرده و تصمیم گیری کنیم. .

دولت توصیه و تاکید را به مردم کشور ضروری می‌داند که در این زمان باید آرامش و خونسردی کامل را حفظ کرده و با آرامش رفتار کنند. حق با نمایندگان است

پایان جلسه

ساعت 3:35 بعد از ظهر مجلس به پایان رسید و جلسه بعدی به روز یکشنبه نهم شهریور موکول شد و ترتیب لوایح موجود مشخص شد.

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا