ترند های روز

افزایش 159 درصدی قیمت کتاب / علاقه مند به تصویب اسناد ملی فرهنگی / وزیری که در دوران مدیریت خود کتاب نوشته و منتشر کرده است.

پریسا ساسانی: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود به تشریح مشکلات حوزه نشر با توجه به برنامه پیشنهادی خود در سه محور نشر، سرانه مطالعه در کشور و … پرداخت. نمایشگاه بین المللی کتاب به عنوان ویترین فرهنگ ایرانی.

از این حیث فقدان کنترل کیفی جدی و مستمر بر تولید و نشر کتاب و جریان ویراستاری کشور، پایین بودن نسبت کتابخانه های عمومی با جمعیت کشور، ضعف ارتباط سازمانی و همدلانه نویسندگان همسو شده است. با انقلاب، نبود بانک اطلاعاتی در حوزه اندیشه های ادبی، عدم شناخت دقیق و ارتباط صحیح مدیریت فرهنگی با نویسندگان، کمبود کادر متخصص و متخصص برای کتابفروشی ها و کتابخانه ها و بی توجهی به آموزش این پرسنل. عدم توجه کافی به ترجمه کتاب و صادرات آثار فاخر، گرانی خرید کتاب و عدم دسترسی آسان مردم به شبکه توزیع کتاب. کمبود فضای تبلیغاتی و اطلاع رسانی منسجم و سالم برای ارائه آثار خوب و فاخر وجود دارد. توجه به مکان هایی که می توان برای ترویج کتابخوانی و ایجاد کتابخانه هایی مانند مساجد سرمایه گذاری کرد، سطح مطالعه در کشور و کمبود کتاب در سبد حمایتی دولت، اینکه وزارت ارشاد عمدتاً ناشران را هدف قرار داده است. صدور مجوز برخی آثار غیراخلاقی و مشکلات مستمر برای کنترل جدی پالایش محصولات فرهنگی قابل عرضه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از مهمترین چالش های حوزه نشر است. اما آیا در زمان مدیریتش به اهدافی که در برنامه پیشنهادی برای خود در نظر گرفته بود دست یافت؟ رسیدی؟

قولی که به قولش عمل کرد.

یکی از چالش های همیشگی وزرای ارشاد در حوزه صنعت نشر به عنوان یکی از مهمترین صنایع فرهنگی کشور و رکن مستحکم مقوله فرهنگ، چاپ کتاب های منتشر شده در حوزه ترجمه و ترجمه است. نویسندگی که طبق بررسی سامانه کتابفروشی در دولت سیزدهم، یعنی از شهریور 1400 که محمدمهدی اسماعیلی عهده دار امور وزارت ارشاد شد؛ 323 هزار و 513 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد 233 هزار و 99 عنوان نویسنده و 90 هزار و 414 عنوان ترجمه و ناشران تهرانی 226 هزار و 203 عنوان کتاب و ناشران شهرستانی 97 هزار و 310 عنوان کتاب منتشر کرده اند که از این تعداد در سال 85 هزار و 900 عنوان چاپ اول به چاپ رسیده است. کتاب منتشر شده و 125423 کتاب تجدید چاپ شده. همچنین در دولت سیزدهم 105 میلیون و 204 هزار و 485 نسخه کتاب در حوزه کودکی و نوجوانی منتشر شد و میانگین در این حوزه 1700 نسخه بود. این در حالی است که ارزش کتاب های منتشر شده در این حوزه 59 میلیارد و 293 میلیون و 460 هزار و 271 ریال و میانگین قیمت کتاب ها به 56 هزار تومان رسیده است. در حالی که در شهریور 1400 با روی کار آمدن دولت سیزدهم، قیمت کتاب در این منطقه 33 هزار تومان بود و طبق آخرین آمار کتابفروشی، متوسط ​​قیمت کتاب کودک در تیرماه 1403 به 113 هزار تومان می رسید. در واقع با چنین افزایش قیمتی، وزیر دولت سیزدهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخلاف وعده خود نتوانست کاهش قیمت کتاب را کنترل کند و یا حداقل قیمت کتاب را تثبیت کند. رشد تورم البته افزایش یا کاهش قیمت کتاب در دو دهه اخیر پدیده ای نبوده که دولت ها بتوانند آن را کنترل یا تغییر دهند و دولت سیزدهم نیز نتوانست موضوع کاغذ را کنترل کند و بازار کاغذ را کنترل کند و نسبی ایجاد کند. ثبات در قیمت کاغذ با این تفاوت که وزرای وقت دولت های گذشته برای رای اعتماد مجلس وعده های محقق نشده ندادند.

قیمت کتاب در دولت سیزدهم 159 درصد افزایش یافته است

در حوزه ادبیات نیز با 56 هزار و 63 عنوان کتاب در رده بعدی پر عنوان ترین گروه های نشر قرار گرفت که از این تعداد 56 هزار عنوان کتاب در شاخه ادبیات، 39 هزار و 228 عنوان نویسنده و 16 هزار و 63 عنوان کتاب قرار گرفت. در رده بعدی پر تیتراژترین گروه های انتشاراتی. 835 عنوان ترجمه. 36652 عنوان چاپ اول و 19411 عنوان تجدید چاپ شده است. میانگین تعداد کتاب های ادبیات 913 و میانگین قیمت 88500 کتاب بوده است. در حوزه ادبیات میانگین قیمت در شهریور 1400 54 هزار تومان بود، امروز در تیرماه 1403 به 119 هزار تومان و میانگین تعداد کتاب ها به هزار و یک نسخه رسید. میانگین تعداد کتاب ها در شهریورماه که دولت سیزدهم روی کار آمد، 1.32 نسخه بوده است. ارزش کتاب های منتشر شده در این سه سال 306 میلیارد و 112 میلیون و 76 هزار و 640 ریال و میانگین قیمت کتاب ها 94 هزار تومان بوده است. البته متوسط ​​قیمت کتاب در شهریور 1400 به 62 هزار تومان و در این ماه به 163 هزار تومان رسیده است و بر اساس آماری که خبرگزاری تسنیم در تیرماه 1403 ارائه کرده است، قیمت کتاب از ابتدای سال 1392 تا کنون 159 درصد افزایش داشته است. دولت سیزدهم تا امروز است.

ممیزی 12 هزار عنوان کتاب در دولت سیزدهم

بر اساس آمار منتشر شده توسط محمدعلی مرادیان، مدیر گروه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شبکه 16.2 درصد آثار مشروط بوده و ممیزی شده است. با احتساب این مبحث از تمامی عناوین کتاب، حدود 37 هزار عنوان کتاب ممیزی شده است و 67 درصد از شرایط مندرج در فرم های اطلاع رسانی مربوط به حوزه های فرم کتاب مانند صفحه، فایل ناقص، پرونده نهایی نشده، عدم شناسنامه بوده است. ، مغایرت در اطلاعات ثبت نام و غیره و 33 درصد باقیمانده محتوا و نظارت بر اقتباس کتاب با اصلاحیه است که می تواند تفسیری دقیق از متن، غیر دقیق، مرتبط یا غیر مرتبط باشد. اگر این 33 درصد ممیزی محتوایی را روی 37000 عنوان کتاب ممیزی شده محاسبه کنیم، می توان گفت که تقریباً 12000 عنوان کتاب ممیزی شده است.

ضمانت اجرایی اسناد ملی مصوب دولت سیزدهم چیست؟

یکی از مصلحت های وزیر دولت سیزدهم ملی شدن مسائل فرهنگی در دوران مسئولیتش از جمله ملی شدن صنعت سینما، سند ملی موسیقی و تئاتر بود که صنعت نشر نیز از این قاعده مستثنی نبود. محمدمهدی اسماعیلی، ملی شدن صنعت نشر را یکی از مهم ترین برنامه های من از زمان واگذاری این وزارتخانه می داند. اما سوال اینجاست که ضمانت اجرای اسناد ملی که در دوران مسئولیت وی در دولت های آینده تصویب شده است چیست؟ اسماعیلی در پاسخ به این سوال: دولتی می تواند سر کار بیاید و نتواند سند را اجرا کند. مثل همه قوانین. مشکل سند نیست، مشکل اجراست. این سند در روز اول ابلاغ اعطا شد. وزارت کشور نیز این مصوبه را به استانداری ها ابلاغ کرد.

افزایش 159 درصدی قیمت کتاب / علاقه مند به تصویب اسناد ملی فرهنگی / وزیری که در دوران مدیریت خود کتاب نوشته و منتشر کرده است.

تأسیس شهر جهانی صنایع خلاق و فرهنگی

اسماعیلی در آخرین روزهای مدیریت خود در وزارت ارشاد اعلام کرد که برای اولین بار بیش از 12 روستای مهم در نقاط مختلف کشور برای تولید فرهنگ و اقتصاد هنر ایجاد شد که بخش مهمی از آن مربوط به صنایع مرتبط با حوزه کتاب و بیان داشت: در سالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحویل گرفت، تولید ملی کاغذ حدود 4 هزار تن بود که این رقم به 130 هزار تن رسید و در سال تحصیلی 1402- در 1403، 155 میلیون نسخه کتاب درسی روی کاغذ ایران منتشر شد.

پیشنهاد مطالعه کتاب های اسماعیلی «رضا نام به رضاخان» و «رضاخان به رضاشاه»

محمدمهدی اسماعیلی در مصاحبه‌های متعددی که با رسانه‌های مختلف داشته خود را کتاب‌خوان خوانده و در گفت‌وگو با ایسنا گفته است که عمدتاً کتاب‌های مرتبط با فرهنگ سیاسی و قهرمانان ملی را مطالعه می‌کند و کتاب خودم را با عنوان «اگر پهلوی ادامه داد» خواندم. . توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد و کتاب دیگری از او توسط شورای اسلامی منتشر شد که به تشکیل حکومت ملی می پردازد. پیشنهاد وزیر دولت سیزدهم نیز خواندن دو کتاب «رضا نام به رضاخان» و «رضاخان به رضاشاه» نوشته هدایت الله بهبودی است.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا