ترند های روز

نامزد شکست خورده ریاست جمهوری که تقریباً به خاطر قتل متحمل انتقام می شد

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین به گزارش روزنامه سازندگی؛ جلال الدین فارسی، نامزد اول حزب جمهوری اسلامی در اولین انتخابات ریاست جمهوری و جدی ترین رقیب بنی صدر؛ او کسی بود که به دلیل اصالت غیرایرانی از انتخابات کنار گذاشته شد و کمتر از دو دهه پس از آن وقایع در جریان شکار کبک دست به قتل زد. ظاهراً او ابتدا به قصاص محکوم شده بود، در 7 مرداد 1351 حکم وی تعدیل و به دیه محکوم شد.

از سفرهای متوالی تا عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی

جلال الدین فارسی در سال 1312 به دنیا آمد. استاد مدرسه «کمال» و از شاگردان محمدتقی شریعتی که در سال 1339 مخفیانه به عراق رفت و از آنجا به لبنان و سپس سوریه رفت. او مخفیانه به ایران بازگشت اما دستگیر و زندانی شد. زمانی که از زندان آزاد شد با نهضت آزادی و مؤتلفه اسلامی همکاری کرد. اما او که پیشنهاد مبارزه مسلحانه را به نهضت آزادی ایران داده بود، در اواخر دهه 1940 مخفیانه به لبنان بازگشت تا در آموزش نیروهای مسلح و در جنگ های چریکی به آنها کمک کند. او بارها دستگیر و زندانی شد، اما پس از انقلاب بهمن ۵۷ به ایران بازگشت و به سرعت به عضویت سازمان انقلاب در شورای مرکزی جمهوری اسلامی درآمد و به عنوان نماینده استان خراسان به عضویت سازمان انقلاب اسلامی درآمد. یکی از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی برای بررسی و نهایی کردن پیش نویس قانون اساسی به همراه 71 نفر دیگر. این مجمع در 7 مرداد 58 با 75 نماینده و به ریاست حسینعلی منتظری تشکیل شد. انقلابی که پایه گذاری شد و دولت موقت به ریاست مهدی بازرگان در اعتراض به اشغال سفارت آمریکا توسط گروه های تندرو خیلی زودتر از حد انتظار استعفا داد و شورای انقلاب اولین دوره ریاست جمهوری را در دستور کار قرار داد. در دی ماه 1359 کاندیداهایی معرفی شدند و جلال الدین فارسی خود را جدی ترین نامزد حزب جمهوری اسلامی در رقابت با ابوالحسن بنی صدر اعلام کرد، اما او که پدرش سال ها قبل از هرات وارد ایران شده بود و در حقیقت چنین نبود. ایرانی الاصل اصالتاً نتوانست وارد عرصه انتخابات شود زیرا طبق قانون اساسی یکی از شروط کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری این است که نامزد «ایرانی الاصل» باشد. البته در دفاع از حضور فارسی در انتخابات گفته می شد که پدرش زمانی که هرات جزو ایران بود به آنجا مهاجرت کرد و سپس به ایران بازگشت. به هر حال این حرف ها جواب نداد و او از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شد، اما در دور دوم شورای اسلامی نماینده شد و بعدها با حکم موسس به عضویت ستاد اوایل انقلاب فرهنگی درآمد. انقلاب اسلامی است.

مسیر زندگی را تغییر دهید و از اعدام فرار کنید

مسیر زندگی فارسی در اوایل دهه 70 با شلیک سه گلوله از تفنگش تغییر کرد و اگرچه این قتل می توانست به زندگی او پایان دهد، اما در نهایت به پرداخت دیه محکوم شد. وی در طالقان هنگام شکار کبک با فردی به نام محمدرضا رضاخانی درگیر شد که ابتدا با اسلحه شکاری دوبار به پای وی شلیک کرد و در نهایت با گلوله سوم وی را کشت. فارسی می خواست فرار کند که برادر مقتول او را به زور سوار ماشین کرد و از او پرسید; چرا زدی و فرار کردی؟ جلال الدین فارسی می گوید به من فحش داد. پرونده قتل طالقان در کرج برای رسیدگی به تهران ارجاع می شود. متهم در اسفند 1350 با قرار وثیقه 8 میلیون تومانی از زندان آزاد شد و در خرداد 72 اولین جلسه محاکمه وی در حالی برگزار شد که مردم در ورودی کاخ تجمع کرده و خواستار قصاص شدند. فارسی در دادگاه مدعی شده بود مقتول با بیل به گونه ای به صورتش زده که از بینی اش خون می آید و با وجود اینکه هیچ علائم قابل مشاهده ای وجود ندارد، پزشکی قانونی کرج از وجود سه لخته کوچک در جلال الدین خبر داده است. سوراخ راست بینی فارسی. بدیهی است که می تواند به دلایل مختلفی مانند اختلال در مویرگ ها، دستکاری بینی، افزایش ناگهانی و شدید فشار خون و ضربه های جزئی و اصابت جسم سخت مانند دسته بیل ایجاد شود. . نمی تواند علت این نوع خونریزی باشد. وی پس از برگزاری چندین جلسه در نهایت از اتهام قتل عمد تبرئه و به قتل عمد و دیه محکوم شد. جلسات محاکمه جلال الدین فارسی در روزهای بعد ادامه داشت تا اینکه دادگاه یکصد و چهل و پنجم دادگاه ناحیه تهران رای خود را مبنی بر برائت جلال الدین فارسی از قتل عمد و محکومیت وی به قتل عمد و دیه اعلام کرد. روزنامه سلام در تاریخ 7 مرداد 1372 در خبری مبنی بر تغییر حکم جلال الدین فارسی نوشت که به گفته منابع خبرنگار این روزنامه، جلال الدین فارسی در تمرین بدوی حکم به قصاص محکوم شده است. فقط متن تایپ شده بود و قرار بود روز چهارشنبه اعلام شود، اما در همان روز چهارشنبه مشخص شد که حکم تغییر کرده و متهم به دیه محکوم شده است.

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا