ترند های روز

پژمان جمشیدی; مرد میلیونر سینمای ایران

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، نام پژمان جمشیدی مترادف با موفقیت در گیشه است. مخاطب با شنیدن نام پژمان جمشیدی، تنها یک تصویر از او دارد: مردی که در کمدی های بلاک باستر و درام های اجتماعی با شیطنت های خود آنها را می خنداند، در چارچوب هنجارها احساسات لطیف آنها را برمی انگیزد.

به گزارش همشهری آنلاین، در مجموع تماشاگران سینما اهمیتی نمی دهند که سقف استعداد و توانایی های جمشیدی در مقایسه با بازیگران درجه یک سینمای ایران و جهان چندان بالا نباشد؛ اما در این میان، جمشیدی در این فیلم با همدیگر مواجه می شود. این واقعیت که او همچنان در فیلم ها و نقش های مشابه ظاهر می شود و مخاطبان همچنان مشتاقانه برای دیدن او بلیط می خرند، نشان دهنده محبوبیت زیاد او در بین سینمادوستان است.

او اکنون در سینمای ایران میلیاردر شده است. اولین فیلم جمشیدی به نام آتش بس 2 به کارگردانی تهمینه میلانی در سال 1392 اکران شد و یک دهه بعد در سال 1403 فیلم “تگزاس 3” ساخته مسعود اطیابی را اکران کرد که پرفروش ترین فیلم امسال و در حال حاضر سومین فیلم است. پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران، «هتل» مسعود اطیابی نیز متعلق به پژمان جمشیدی است. آمار و ارقام می گوید جمشیدی تنها در 10 سال گذشته رکوردی دست نیافتنی در سینمای تجاری به جای گذاشته است.

مجموعه ای با یک چهارم فیلم های پرفروش

جمشیدی در مدت 10 سال در 33 فیلم و 2 مستند حضور داشته است. اگر حضور پرافتخار او در «تمساح خونین» را در نظر نگیریم، از این 32 فیلم، 6 فیلم اکران نشده اند که در آینده مانند «صبحانه با زرافه ها» یا داستان اکران آن اکران خواهند شد. مثل «سیشلیک» پیچیده است. از 26 فیلم اکران شده جمشیدی، 7 فیلم او جزو 20 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران هستند، یعنی 26.92 درصد یا یک چهارم فیلم های جمشیدی جزو 20 فیلم پرفروش تاریخ هستند از سینمای ایران

کمدی جمشیدی.

از میان 26 فیلم اکران شده جمشیدی، 16 فیلم کمدی هستند. مجموع فروش کمدی های جمشیدی تقریباً 843 میلیارد و 500 میلیون تومان است. «هتل» با 277 میلیارد تومان پرفروش ترین کمدی کارنامه جمشیدی و «هفته ای یک بار انسان باش» با 1.5 میلیارد تومان کم فروش ترین کمدی اوست. این فیلم در ایام کرونا اکران شد و فروش کم آن به دلیل تعطیلی سینماها در آن دوره است.

البته کمدی «من دیوونه نیستم» که در سال 1396 اکران شد با 394 میلیون تومان کمترین فروش را در بین کمدی ها و حتی درام های جمشیدی دارد، اما از آنجایی که جمشیدی شخصیت اصلی این فیلم نیست، فیلم پایین است. فروش را نمی توان به او نسبت داد. در سال 1402 سه فیلم «هتل»، «هرت سیتی» و «ویلای ساحلی» جمشیدی اکران شد و در مجموع 419 میلیارد تومب فروخت. جالب اینجاست که کیفیت بازی جمشیدی حتی در «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری با دیگر کمدی هایش تفاوتی ندارد و همان سبکی را که در «هتل» و «شهر هرت» در «ویلای ساحلی» دارد، تکرار می کند. اما این موضوعی نیست که مخاطب عام را ناامید کرده باشد. اتفاقا سینمادوستان امیدوارند جمشیدی همان تصویر آشنا را همیشه برایشان تکرار کند.

درام جمشیدی

ده فیلم از 26 فیلم اکران شده جمشیدی کمدی نیستند که آن ها را درام معرفی کرده ایم. مجموع فروش طبل جمشیدی حدود 124 میلیارد تومان است. پرفروش ترین درام جمشیدی «بیبدن» است که امسال اکران شد و 46.5 میلیارد تومب در گیشه فروخت. «الافزار»، دومین درام موفق او در گیشه، کمی بیش از 22 میلیارد تومان فروخت. عنوان سومین درام پرفروش جمشیدی به دوزیست می رسد که 20 میلیارد تومان در گیشه فروخت.

کم فروش ترین درام های او «آذر» و «سوء تفاهم» هستند که به ترتیب یک میلیارد تومان و یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروختند. اما جمشیدی در هر دو فیلم نقش اول را بازی نمی کند. «یادگار زبون» که جدیدترین درام جمشیدی است، کمی بیش از 10 میلیارد در گیشه فروخته است و اگرچه بازی جمشیدی در این فیلم شباهت های زیادی با درام های پرفروش او مانند «بیبدن» و «الافزار» دارد، اما او این کار را نکرده است. آن را انجام داد. مورد استقبال قرار گرفته است. شاید اکران همزمان کمدی «تگزاس 3» جمشیدی که تاکنون 200 میلیارد پلان در گیشه فروخته است، از بی میلی اهالی سینما به درام «یادبود جنوب» او مصون نماند.

رقبای جمشیدی

اگر فقط فروش فیلم را در نظر بگیریم شاید رضا عطاران بتواند رقیب جدی جمشیدی باشد. عطاران کمدی های پرفروشی مانند «اینفرادی»، «ویلای ساحلی» و «هزارپا» دارد و این دومی یکی از 10 فیلم پرمخاطب پس از انقلاب است، اما اکران آخرین درام او، «روشن» که آخرین اکران شد. سال گذشته با استقبال سرد سینماروها مواجه شد و تنها 2 میلیارد و 346 میلیون تومان در گیشه فروخت.

در مورد عطاران شایان ذکر است که در سه سال اخیر که قیمت بلیت ها افزایش یافته، هیچ فیلمی از او اکران نشده است، بلکه جمشیدی در این سال ها مدام فیلم هایی در اکران داشته است. شاید اکران جدیدترین کمدی عطاران با عنوان «قیف» که قرار است ۲۴ شهریور امسال اکران شود، بتواند رقابت عطاران و جمشیدی را در گیشه داغ کند. البته به جز عطاران باید به رقیب جمشیدی بهرام افشاری نیز اشاره کرد که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران فسیل است و در فیلم «سال گربه» به ارزش 64 میلیارد تومان نیز بازی کرده است. و سگ بند به ارزش 42 میلیارد تومان. اکران کمدی «70C» با بازی افشاری و کارگردانی خودش و همچنین کمدی «مرد عینکی» با بازی افشاری کیفیت خود را در رقابت با جمشیدی نشان خواهد داد.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا