ترند های روز

واکنش دختر بیتا فرهی به افتتاح مجسمه مادرش

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، مهسا قریشی در پاسخ به سوال ایسنا در پی برخی واکنش ها در فضای مجازی در پی رونمایی از مجسمه مادرش (به عنوان اولین مجسمه یک بازیگر زن که در موزه فیلم قرار می گیرد) نوشت: این مجسمه در خاطره ای از خلاقیت های هنری مادرم…

چند روزی از پرواز همیشگی مادرم نگذشته بود. درد از دست دادن او شدید و باورنکردنی بود. کنار مرتضی و افروز (دوستان صمیمی مادرم) نشسته بودیم و داشتیم درباره او حرف می زدیم. همه ما از این حرکت ناگهانی ناراحت شدیم و نگران این بودیم که چگونه می توانیم یاد و خاطره بانوی بزرگ سینمای ایران را زنده نگه داریم.

مادر چند ماه قبل از رفتنش مجسمه آقای مرتضی سعیدی (مجسمه ساز) را دیده بود و به شوخی از او پرسید: نوبت من کی می شود که مجسمه بسازم؟ مرتضی در فکر این بود که به مناسبت تولدش تندیس کوچکی را به او هدیه دهد، اما متاسفانه سرنوشت این فرصت را به او نداد و با فوت مادرش فکر ساخت مجسمه او زنده شد.

آقای اسماعیلی (مدیر موزه فیلم) از این ایده استقبال کرد و تصمیم گرفت اولین مجسمه یک هنرمند را در موزه فیلم به نمایش بگذارد. ساخت تندیس با همکاری مرتضی سعیدی و افروز بوجاریا سه ماه پس از درگذشت مادر آغاز شد و توانستیم در روز چهارشنبه 3 مرداد ماه با حضور همکاران، دوستان و خانواده از این مجسمه رونمایی کنیم.

این مجسمه واکنش های متفاوتی را برانگیخت، برخی با دیدن آن حضور مادر را احساس کردند و قلبشان شروع به تپیدن کرد. برخی دیگر از ترس زنده کردنش به او نزدیک نشدند و برخی از تشبیه او انتقاد کردند و از چرایی خلقت او سؤال کردند.

اما آنچه برای من به عنوان بازماندگان این هنرمند ارزشمند است زنده نگه داشتن یاد اوست. مفهوم کلمه «تندیس» را باید درست فهمید. اهمیت مجسمه در شباهت آن نیست، بلکه در تصویر و نماد به جا مانده از هنرمند است.

اگر بخواهیم هدف از ساخت مجسمه را فقط به شباهت محدود کنیم، شاید امروزه موزه هایی مانند «مادام توسو» و «گرون» وجود نداشته باشند، زیرا در این موزه ها هنرمندان بیشتر روی نمادها کار کرده اند تا شبیه ها.

ما فرزندان هنرمندان مسئولیت بزرگی داریم. این وظیفه است که نام و یاد او را جاودانه نگه داریم و میراث او را با عشق و هنر به نسل های بعدی بسپاریم.

لازم به ذکر است که مراسم افتتاحیه مجسمه بیتا فرهی شب 3 مرداد در موزه سینما برگزار شد و پس از این برنامه و انتشار عکس های وی اگرچه با واکنش های مثبتی همراه بود اما برخی در فضای مجازی نیز انتقاداتی را به دنبال داشت. . فضا

مهسا قریشی در کنار مجسمه مادرش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا