ترند های روز

بسیاری از کارگردانان تصور می کنند که رسالتشان در یک اثر مذهبی این است که مخاطب را به گریه بیاندازند. «سراب» به جای احساسات، به افکار مخاطب می پردازد.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، مجید امیری بازیگر نقش «بافنده» در نمایش «سراب» به کارگردانی و تهیه کنندگی سیدمحمدجواد طاهری، صاحب فعلی صحنه تالار وحدت درباره این نمایش گفت: «سراب» به بخشی از واقعه عاشورا مشغول است. زمانی که شمر به دلیل نسبت فامیلی با حضرت عباس به او پیشنهاد حمایت نامه دادند. در این نمایش نویسنده وارد ذهن حضرت عباس می شود و مخاطب را با شخصیت هایی که شخصیت تاریخی نیستند به تفکر وا می دارد.
وی ادامه داد: به نظرم این نمایش از هر گونه اتفاقی که مخاطب را به جای فکر کردن، احساساتی می کند دوری می کند و تفاوت مهم «سراب» با دیگر آثار مذهبی و آیینی در همین است. زیرا همه ایرانیان به دلیل ریشه دینی خود تنها با یک نوحه یا دعا می توانند وارد قلب و احساسات مردم شوند اما در این کار هدف و نیت اندیشیده شده بود.
این بازیگر بیان کرد: بسیاری از کارگران فکر می کنند که رسالتشان در یک نمایش مذهبی گریه کردن تماشاگر است، اما من معتقدم رسالت یک هنرمند تئاتر این است که تماشاگر را به فکر وادار کند، زیرا احساسات زودگذر است، اما یک لحظه تأمل می تواند باشد. تغییر در مسیر زندگی همانطور که همه دیدیم، برخی افراد در دهه اول محرم خوب می شوند و با تمام شدن آن به زندگی و اعمال گذشته خود باز می گردند.
بازیگر نمایش «سراب» درباره تفاوت این نمایش با دیگر نمایش هایی که به این سبک روی صحنه می روند، گفت: اگر دقت کنیم در نمایش های مذهبی بیشتر شخصیت ها سیاه و سفید هستند؛ اما در نمایش های مذهبی بیشتر شخصیت ها سیاه و سفید هستند. مثل بازیگران تعزیه. اما در این برنامه سعی می کنیم کمی انسانی تر به مردم نگاه کنیم. با کمی تامل متوجه می شویم که شخصیت ها حرف های منطقی می زنند، اما در آن شرایط، در ساعت 11 تا 12 ظهر عاشورا، با این همه حرف که شاید منطقی باشد، اما حضرت عباس تصمیمی می گیرد که او را هدایت می کند. aa رستگاری

امیری در ادامه درباره حضورش در این نمایش چه در نسخه 21 ساله و چه در نسخه فعلی گفت: این اثر 2 سال پیش، 21 سال پیش و در آن نسخه 21 سال پیش، من روی صحنه رفتم. نیز درگیر بود. در این کار نقش «ژوان» را بازی کردم که هم اکنون رحیم نوروزی کارگردانی آن را بر عهده دارد. زمانی که به من پیشنهاد حضور در این سریال داده شد، از محمدجواد طاهری خواستم که نقش شخصیت «بافنده» را بازی کند زیرا هنوز بازیگران این سریال کامل نشده بودند و به نظر من نویسنده با ظرافت خاصی بافنده را نوشته است و من همیشه متفاوتی دارم. علاقه در این کاراکتر داشتم وقتی کارگردان پیشنهاد من را پذیرفت و من با مطالعه اولیه به دلیل علاقه ای که به این شخصیت داشتم خیلی زود برگشتم، تقریباً 10 روز کمتر از سایر بازیگران تمرین کردم زیرا محمدجواد طاهری معتقد بود من برای نمایش آماده هستم. با شخصیت “بافنده” و ضروری است هیچ مطالعه دیگری وجود ندارد.
وی در خصوص ارتباطی که این روزها بین مخاطبان با نمایش برقرار کرده است، گفت: یکی از نکات مثبت این اثر ریتم خوب آن است و از آنجایی که روی صحنه هستم و برخی از دیالوگ هایم را جلوی تماشاگران بیان می کنم، انرژی می گیرد. احساس می کنم صاحب اتاق و تماشاگر هستم و می بینم که 40 دقیقه قبل از من همه چیز برای تماشاگر ملموس بود و صحنه و اتاق با تمرکز کامل به من سپرده می شود.
این بازیگر ادامه داد: به نظرم یکی از نقاط قوت کارگردانی این نمایش، ریتم خوب آن است، زیرا این نمایش برای اجرا در جعبه سیاه طراحی شده بود و محمدجواد طاهری ریسک بزرگی کرد و آن را به صحنه تالار آورد. او با موفقیت از این خطر خارج شد.
امیری در پایان گفت: علاقه شخصی من به محمدجواد طاهری و فضای کاری او عمر طولانی دارد و افتخار می کنم که اولین جایزه جشنواره فجر را با هدایت این هنرمند دریافت کردم. محمدجواد طاهری قبل از اینکه هنرمند باشد شخص بسیار شریفی است و امیدوارم این نمایش باعث شود هر سال حداقل یکی از کارهای او را روی صحنه تئاتر ببینیم.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا