ترند های روز

برگزیدگان کتاب سال کودک و نوجوان را معرفی می کنیم

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان که چهارشنبه 26 مردادماه در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه نیازمند تلاش جهادی و ترویجی هستیم. غنی سازی زمینه تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان. وی گفت: بسیار خوشحالم که توانستیم یکی از برنامه های اعلام شده در حوزه کتاب را قبل از انجام ماموریت خود در وزارت فرهنگ اجرا کنیم. خاستگاه اصلی این جشنواره و انگیزه مهمی که ما را به تدارک چنین رویدادی سوق داد، فرمایشات رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال 1402 و تاکید ایشان بر شمول وزارت فرهنگ و مجموعه‌های فرهنگی بود. . با موضوع کتاب کودک

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به آمار فروش کتاب های کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب و افزایش گرایش مردم به این گروه های سنی، گفت: به دلایل زیادی رغبت چندانی برای تولید ادبیات وجود نداشت. بومی همانطور که باید باشد؛ مهم ترین قسمت برای رفع نیازهای این حوزه مربوط به ترجمه است، چه از نظر متنی، چه گرافیکی و چه از نظر نقاشی و بر این اساس نیازمند کارهای مهم، جهادی، ترویجی و آموزشی برای غنی سازی حوزه هستیم. مربوط به تولید کتاب های کودک و نوجوان.

وزیر ارشاد با بیان اینکه اقدامی که همکارانم از معاونت فرهنگی و خانه کتاب و ادب ایران در انجام آن اصرار داشتند جای تقدیر دارد، گفت: فکر نمی کنم به این مرحله می رسیدیم. با چنین سرعتی چون برگزاری چنین رویدادی تلاش زیادی می خواهد، اما دبیر محترم و هیات علمی جشنواره، سردبیران و سایر دوستان توانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا در این روز گرم تابستان که تهران تعطیل است و بیشتر از آنجایی که استان ها به دلیل گرما تعطیل هستند، این علاقه مندان می توانند در اتاق وحدت گرد هم آیند و روزی فراموش نشدنی را با کتاب کودک به یاد بیاورند.

وی با بیان اینکه هر چقدر در این زمینه هزینه کنیم، سرمایه گذاری بلندمدت است و چندین دهه از آن بهره خواهیم برد، افزود: خیلی اصرار داشتم که با بورس نویسان خوبمان کارهای مهمی انجام دهیم. یعنی یک نویسنده برجسته باید در خانه کتاب و وزارت فرهنگ حاضر شود، یک اثر را سفارش دهد، آن را پیش خرید کند و یک نویسنده متخصص می تواند با آرامش وقت خود را وقف تولید یک اثر فاخر کند. از آقای احمدوند و آقای رمضانی تقاضا دارم این کار را پیگیری کنند، با توجه ویژه باید به سرعت تولید ادبیات ممتاز در حوزه کودک و نوجوان را سامان دهیم.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: اخیراً تعداد کمی از کتابخانه‌ها باز می‌شوند مگر اینکه بخش ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان داشته باشند. ما این بستر را در اختیار داریم، باید تولید را فعال کنیم، در این جلسه ناشران با تجربه در حوزه کودکی و نوجوانی حضور دارند که در مقابل همه مشکلات از فرهنگ و ادب کشور دفاع می کنند. انشاالله این خشت اول منجر به ایجاد بنایی بلند در حیطه فعالیت های فرهنگی کشور شود.

علی رمضانی، مدیر اجرایی خانه کتاب و ادبیات ایران وی همچنین در سخنانی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم دغدغه دوران کودکی و نوجوانی وجود داشت و در آن زمینه آثاری مانند ایجاد بخش کودک و نوجوان دانشکده شعر و داستان با ویژه آنها نشست ها و نمایشگاه های تخصصی برگزار کرده اند و از نویسندگان و دیگر نویسندگان قدردانی کرده اند.

وی افزود: پس از جایزه جلال ادبیات داستانی و جایزه بین المللی شعر فجر، این سومین جایزه مستقل جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به آثار منتشر شده و مخاطبان این حوزه از نشر کتاب که از هر نظر در حال افزایش است، برگزاری چنین جشنواره هایی برای کمک به والدین ضروری بود. تقویت نویسندگی در حوزه نشر کودک و نوجوان نیز نیازمند برگزاری جشنواره ای از این دست است. صحبت از راه اندازی این جشنواره شد، موفقیت آمیز بود و بگذارید ادامه پیدا کند.

مدیر کل خانه کتاب و ادبیات ایران خاطرنشان کرد: هیئت علمی و داوران این جشنواره برگزیدگان را انتخاب کردند و جامعه کتاب کودک و نوجوان که گروهی از کتابخوانان نوجوان آموزش دیده هستند نیز جایزه این جشنواره را انتخاب می کنند. بخش مخاطب . تعدادی از این داوران جوان در این گروه حضور دارند و تعدادی نیز شاهد پخش زنده این مراسم هستند. بخش سوم به تجلیل از چهار چهره پرکار در حوزه نشریات کودک و نوجوان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص دارد که هر کدام به دلایلی انتخاب شده اند.

وی ادامه داد: جشنواره ملی و بین المللی کتاب کودک و نوجوان شامل بسته کامل تبلیغ و معرفی برگزیدگان، بخش دوره آموزشی قاصدک و بخش تحلیل آثار است.

مدیر اجرایی خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: علاوه بر همه اینها، برگزاری نشست ها و مشارکت مجموعه های دانشگاهی نیز از برنامه های این جشنواره بوده است. این جشنواره سعی دارد مجموعه ای کامل از دغدغه هایی را که صنعت نشر در آن دخیل است جمع آوری کند.

علی رمضانی همچنین با تشکر از دبیر، کادر آموزشی، داوران و معاون شعر و ادبیات داستانی به ویژه گروه کودک، اظهار داشت: از خداوند متعال خواستاریم که این راه را ادامه دهد و برای کودکان و نوجوانان جدی تر، توانمندتر به ثمر بنشیند. و موفق از قبل قرار داده

در ادامه مراسم بیانیه هیئت منصفه قرائت شد.. هیئت داوران در این بیانیه ضمن همدردی با کودکان غزه که این روزها نگرانی از جنگ، دود و آتش فرصت کمتری برای لذت بردن از مطالعه به آنها می دهد، اظهار داشت: برای آنها روزهای پیروزی و شادی آرزو می کنیم.

هیئت داوران همچنین نکاتی را برای ارتباط بیشتر این کتاب برای کودکان و نوجوانان با مخاطبان خود بیان کرد: «یکی، تصاویر روی جلد، عنوان، فونت و اندازه فونت، کیفیت چاپ و بسته بندی و البته قیمت کتاب برای ما بسیار مهم است.

دو داشتن فهرست، جداول راهنما و توجه به جزئیات مختلف نشان می دهد که اهمیت داشتن مخاطب کودک و نوجوان را در ذهن نویسندگان و ویراستاران جدی می گیریم.

سه. ما دوست داریم از کتاب لذت ببریم. اما ما همچنین میل به کشف، دانستن، درک و یادگیری داریم.

4 روایت و ژانر کتاب های ترجمه شده باعث ایجاد الگوهای تکراری در کتاب های کودک و نوجوان شده است، اگر گرایش های جدیدی در مفاهیم و ساختار وجود داشته باشد، بسیار بهتر است.

پنج با اینکه ما کتاب های ترجمه هم می خوانیم. اما ما همچنان برای کتاب هایی که با فرهنگ و اسطوره های ملی سروکار دارند ارزش قائل هستیم.

شش همراه با فانتزی، از داستان‌ها و شعرهای واقع‌گرایانه لذت می‌بریم که زندگی و رویدادهای واقعی را روایت می‌کنند.

از توجه شما بسیار سپاسگزارم و امیدوارم همه کودکان و نوجوانان ایرانی دسترسی بیشتری به کتاب و کتابخانه داشته باشند.»

برگزیدگان و برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان به شرح زیر معرفی شدند:

بخش عمومی

یک کار ستودنی

«دانشنامه قرآن کریم برای نوجوانان» نوشته مظفر سالاری، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

بخش تصویر

اثر برگزیده:

«پسر اقیانوس» اثر هاله قربانی، نشر افق، انتشارات کتاب فندق

آثار قابل تقدیر:

“عباس کیارستمی” از سریال “انسان های کوچک”; رویاهای بزرگ» از انتشارات قگاه و «پیچوله کوچوله» از انتشارات بهناشر (انتشارات آستان قدس رضوی) هر دو اثر اسماعیل چشمرخ.

بخش شعر

دو اثر مانند مشترک ترجیحی بود:

باران چه می نویسد نوشته خاتون حسنی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

«بهار برگشت از کوچ» نوشته بابک نیک طلب از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

کار قابل تقدیر:

«آسمان تمام نمی شود» نوشته منیره هاشمی از انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت

بخش داستان و رمان

دو اثر به طور مشترک انتخاب شدند:

«روز اول، آخرین روز» اثر معصومه میرابطالبی از انتشارات فرهنگ اسلامی
لباس زیر کوکام» نوشته فاطمه قدیدی از شرکت انتشارات بین المللی

کار قابل تقدیر:

«آتش در آشیانه اژدها» نوشته رویا منوچهری از انتشارات قدیانی

بخش داستان

اثر برگزیده:

مجموعه «یک پاورقی» امیرحسین زنجانبر و محمد دهریزی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
کار قابل تقدیر:

مجموعه «ماجراهای دختران» اثر کلر ژوبرت توسط انتشارات مهرک

ارزش ریالی جایزه این جشنواره معادل برندگان کتاب سال است. بر اساس آیین نامه جایزه برگزیدگان معادل کتاب سال است که امسال 300 میلیون تومان و برای کسانی که شایسته تقدیر هستند 100 میلیون تومان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا