ترند های روز

اینستاگرام و فیسبوک محتوای مربوط به ترور رهبر حماس را سانسور می کنند

به گزارش فارسیرو، با انتشار این خبر شهید «اسماعیل هنیه» به ترند اول فضای مجازی تبدیل شد و در کانون توجه جهانیان قرار گرفت; موضوعی که در برخی شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و فیسبوک مورد پسند واقع نشد و روند حذف هرگونه محتوای مرتبط با رهبر حماس و مسدود شدن برخی صفحات آغاز شد.

روزنامه ایران نوشت: در پی واکنش کاربران فضای مجازی به خونخواهی مردمی رئیس دفتر سیاسی حماس، «انتقام سخت» در شبکه اجتماعی رواج پیدا کرد. عملا می توان گفت فضای مجازی به عرصه تبدیل شده است. برای مقابله با صهیونیست ها
یک سناریوی تکراری
اولین بار نیست که فیسبوک و اینستاگرام در اقدامی مغرضانه سناریوی سانسور برخی از نشریات را در مقاطع زمانی خاص اجرا می کنند. پیش از این در ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی شاهد حذف پست های حاوی عکس سردار دلها بودیم. این موضوع در سالگرد شهادتش تکرار شد و پست هایی با مضمون «از عکس تو هم می ترسند» نیز حذف شد. پس از شهادت اسماعیل هنیه در ایران، اینستاگرام و فیسبوک در اقدامی خصمانه، پست های حاوی نام و عکس این شهید را حذف کردند و این موضوع واکنش سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی را برانگیخت. حسین دلیریان در پاسخ به این سوال در صفحه شخصی خود در سکو با این شهید در اقدامی مغرضانه نوشت. .
از زمان آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر، حماس از فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک منع شده است، اما کاربران همچنان عکس ها و فیلم های مختلفی از ویرانی ها و کشتار غزه را زیر پرچم غزه منتشر می کنند. کاربران با حمایت از حماس از رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم کودک کش یاد می کنند که البته تاکنون بسیاری از این عکس ها به بهانه گسترش خشونت در این شبکه های اجتماعی حذف شده است.

خشم نخست وزیر مالزی از اقدامات فیسبوک
در حالی که پست های فیس بوک حاوی ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران حذف شد، یکی از پست های فیسبوکی «انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی نیز سانسور شد. نخست وزیر مالزی شرکت مادر «متا» را به ترسو متهم کرد. مالزی یکی از حامیان آرمان فلسطین است و انورابراهیم ویدئویی از تماس تلفنی خود با یکی از مقامات حماس برای ابراز همدردی با شهادت اسماعیل هنیه منتشر کرد که توسط فیس بوک حذف شد.
نخست وزیر مالزی در X به متا نوشت: این نمایش ترسو را متوقف کنید. لازم به ذکر است که پست اینستاگرامی انور ابراهیم مربوط به دیدار او با هیئت حماس به رهبری شهید اسماعیل هنیه در دوحه در اردیبهشت ماه نیز حذف شده است. دفتر نخست وزیری مالزی خواستار توضیح و عذرخواهی شد و اعلام کرد: اقدامات پلتفرم اینستاگرام را محکوم می کنیم. این اقدام نشان دهنده تبعیض علیه فلسطین و رهبران آن است.

راه حل جدید برای کاربران
حذف سریع محتوا توسط فیس بوک، همراه با پیام هایی مانند “ما پست شما را حذف کردیم”، خشم بسیاری از کاربران را برانگیخته است، به طوری که برخی از حساب ها حتی با محدودیت های موقتی برای چنین محتوایی روبرو هستند. بسیاری از کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام در مصر و سراسر جهان از شرکت مادر متا به دلیل محدود کردن و حذف پست‌های ابراز تاسف از ترور رهبر حماس انتقاد کردند و خاطرنشان کردند که این رفتار باعث تداوم تعصبات ضد فلسطینی و طرفداری از نسل‌کشی می‌شود. نوار غزه از آغاز آن؛ به عنوان مثال، احمد ایمن، یکی از کاربران فیس بوک، نوشت: “فیس بوک چندین پست من در سوگ رهبر حماس را حذف کرده و حساب کاربری من را محدود کرده است. اکنون از ارسال یا نظر دادن در گروه هایی که عضو آنها هستم منع شده ام. برخی از کاربران راه حل جدیدی را برای مقابله با سانسور شدید اینستاگرام و فیس بوک اتخاذ کرده اند تا از طریق الگوریتم های فیس بوک یا اینستاگرام شناسایی نشوند، پست های خود را با تفکیک حروف «اسماعیل» و «صهیونیست» منتشر می کنند. سانسور عمومی این پلتفرم ها

متا، همدست نسل کشی
از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در سال 2023، بسیاری از مردم به دیده بان حقوق بشر (HRW) گزارش داده اند که متا برای اولین بار از زمان پیوستن به این پلتفرم، حساب های کاربری آنها را به دلیل حمایت از حقوق فلسطینی ها محدود کرده است.
در گزارش یک سازمان غیردولتی مستقر در نیویورک آمده است: گاهی اوقات محتوای مسالمت آمیز مدافع حقوق بشر فلسطینی نیز در این تریبون ها حذف می شود و این به معنای تبعیض آشکار در رفتار تریبون های فرادسته است. . بسیاری از کاربران و گروه های حقوق بشری، مدیریت متا با محتوای فلسطینی-اسرائیلی در ماه های اخیر را تلاشی برای خاموش کردن صدای مدافعان فلسطینی و حقوق بشر فلسطینی می دانند. گزارشی از سوی انجمن ارتباطات پیشرو (APC)، یک شبکه بین‌المللی از سازمان‌های جامعه مدنی که در سال 1990 تأسیس شد، خاطرنشان کرد که حساب‌ها صرفاً برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد وضعیت وخیم غزه حذف می‌شوند. متا در ظلم و نسل کشی غیرقابل قبول مردم فلسطین شریک است و از آغاز جنگ غزه به طور فعال صداها و روایت های فلسطینی ها را خاموش و سانسور کرده است.

از حمله سایبری شدید تا واکنش ترکیه
به نظر می رسد پس از شهادت «اسماعیل هنیه» در تهران، فضای مجازی به میدانی مساعد برای مقابله با رژیم صهیونیستی تبدیل شده است تا جایی که رسانه های عبری از حمله سایبری شدید به فرودگاه بن گوریون تل آویو و این رژیم خبر دادند. وب سایت رسمی. در دسترس نبود و تعداد زیادی لغو پروازها در این فرودگاه گزارش شد. این حمله سایبری بزرگ و قدرتمند در کنار لغو بسیاری از پروازها به تل آویو و همچنین افزایش ترس مردم تل آویو از پاسخ ایران، اسرائیل را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
فضای مجازی اکنون به بستری برای رویارویی کاربران و مردم کشورهای مختلف با رژیم صهیونیستی و شبکه‌های اجتماعی آن تبدیل شده است، به گونه‌ای که برخی کشورها در واکنش به حذف نشریات مرتبط با شهید، این پلتفرم‌ها را مسدود کرده‌اند. اسماعیل هنیه.» این بار ترکیه پس از سانسور محتوای مربوط به قتل وحشیانه رئیس دفتر سیاسی حماس، اینستاگرام را مسدود کرد. پس از انتقاد فخرالدین آلتون، رئیس بخش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، فخرالدین آلتون، به دلیل «سانسور» محتوای مرتبط با حماس، اینستاگرام در ترکیه به دلیل «سانسور» محتوای مرتبط با حماس مسدود شد، بدون اینکه مشخص شود این ممنوعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. فخرالدین آلتون دلیل این تصمیم را مسدود شدن پست های ترحیم قتل اسماعیل هنیه عنوان کرد. او در X نوشت: ما به دفاع از آزادی بیان در برابر این پلتفرم‌ها که بارها نشان داده‌اند در خدمت سیستم جهانی استثمار و بی‌عدالتی هستند، ادامه خواهیم داد.

23302

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا