ترند های روز

«پسر دلفین» در کانال 5 میلیون دلاری/ ژاپنی ها به سراغ داستان های آرش، امیرارسلان و… آمدند اما ما سودی نمی بریم/ «پسر دلفین 2» در دست تولید است.

محمد خیراندیش کارگردان انیمیشن «پسر دلفین» محصول شرکت اسکای فریم درباره وضعیت فعلی انیمیشن به فارسیرو توضیح داد: در سال های اخیر به این نکته اشاره کرده ام که تا زمانی که ما در حال رشد و جهش هستیم. از فرصت ها بهترین استفاده را بکنید.” و تحقق این رشد و جهش مستلزم توجه مسئولان به مقطع حساس کنونی است.

وی ادامه داد: با توجه به مابه التفاوت پولی، فرصت و تهدیدی پیش روی ماست. ما می توانیم به سرعت رشد کنیم یا عقب نشینی کنیم. می‌توانیم به صادرات انیمیشن فکر کنیم که به کمک تجربه انباشته متخصصانی که در داخل کشور داریم کاملاً امکان‌پذیر است یا متخصصان داخلی خوب و با دستمزد خوب در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم و بمانیم. با دستان خالی به این نکته توجه کنید؛ ژاپن توانسته است فرانسه را تحت تأثیر قرار دهد و از طرفی آمریکا نیز وجود دارد که حتی به چین نیز نفوذ کرده است. ما در موقعیت جغرافیایی خاص و دور از ژاپن و آمریکا قرار داریم و از طرفی حرف های زیادی برای گفتن داریم. در ژاپن با وجود داستان های فراوانی که دارند به «آرش»، «امیر ارسلان» و «افراسیاب» رسیده اند، اما ما که اهل ادبیات هستیم بهره کافی را نبرده ایم.
کارگردان «پسر دلفین» در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در مورد همین موضوع کسب درآمد که گفتم انیمیشن «پسر دلفین» در شبکه پنج میلیون دلار قیمت دارد که رقم بسیار خوبی است. مسئولان باید درک درستی از این رویداد داشته باشند و از این طریق بتوانیم داده ها و تجربیات خود را به کشورهای مختلف عرضه کنیم که ارزش افزوده ای برای ما به همراه خواهد داشت.

وی افزود: هنرمندان ما فقط خدمات ارائه می دهند. لازم به ذکر است که از دو جهت فرار مغزها را داریم. اول اینکه یک کارشناس به خارج از کشور برود و دیگری اینکه یک نیروی متخصص در خانه بنشیند و با قیمتی کمتر از ارزش واقعی با کشورهای دیگر همکاری کند.

خیراندیش درباره همکاری مستقیم و بدون واسطه با کشورهای خارجی توضیح داد: این همکاری به هر نحوی کمک اقتصادی می کند اما با این شرایط تحریم بانکی بیشتر به نفع ترکیه و عمان و بانک هایشان است. درست است که در شرایط فعلی به راحتی نمی توان پول و حقوق گرفت، اما ارز می آورد. اما با همه این تفاسیر به جای ارائه خدمات، خیلی بهتر خواهد بود که آی پی و محتوای خود را ارائه دهیم. هم از نظر اشاعه فرهنگی و هم از نظر سودآوری و ارزش افزوده بیشتر حائز اهمیت است.

خیراندیش درباره حضورهای بین المللی «پسر دلفین» گفت: این انیمیشن به زودی در آمریکا اکران می شود. علاوه بر این، فیلمو مجموعه «پسر دلفین» را منتشر کرده و علاوه بر پخش سراسری، آن را به کشورهای زیادی نیز فروخته ایم. اینجا خبر در دست ساخت «پسر دلفین ۲» با حضور سرمایه گذار خارجی را به شما بگویم.
این کارگردان ادامه داد: جاهای مختلف دیده ام که می گویند فلان فیلم پرفروش ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینما شده است اما این اشتباه است. پرفروش ترین فیلم «پسر دلفین» است. از ارزش دارایی فکری، اسباب بازی و کتاب و… آنها چشم پوشی کنیم، درآمدزایی داریم و داریم. کدام یک از این فیلم ها در خارج از ایران قابل فروش است؟

وی درباره کم توجهی به هنرمندان انیمیشن در جشنواره های کشوری توضیح داد: واقعا شرم آور و مایه تاسف است که چنین حرفی می زنم اما باید گفت تا بی تفاوتی تمام شود. من به عنوان داور در جشنواره انیمیشن شرکت کردم و واقعا زشت است که به هنرمند متخصصی که در رشته خود بسیار خوب است، جایزه چند میلیون تومانی بدهم. من هم به عنوان داور در جشنواره بازی حضور داشتم و در آنجا چند ده میلیون تومبا برای ساده ترین کارها آن هم در بیش از 20 زمینه اهدا کردند. در حالی که دوستان ما در زمینه انیمیشن از ژاپن گرفته تا انسی، فرانسه و آمریکا فعالیت داشته اند و جوایز زیادی کسب کرده اند، سال گذشته یک فینالیست اسکار و امسال 2 مسابقه انتخابی اسکار داشتیم و امیدوارم این انیمیشن کوتاه سال اسکار برو پیش هنرمندان کشورم.

محمد خیراندیش در پایان گفت: مرکز گسترش همیشه در زمینه انیمیشن حمایت داشته است، اما من می خواهم یک انتقادی را در اینجا بیان کنم و آن اینکه در جشنواره ای که برگزار می کند جایی برای انیمیشن وجود ندارد و این نیست. درست. معادل این جشنواره «Cinema Verity» در بمبئی هند است که تمرکز زیادی روی انیمیشن دارد. حیف است که از چنین چیزهایی محرومیم.
امیدوارم به جای فروش زمین و طلا و ماهی و… به جای بستن درها، ایده های خود را مطرح کنیم تا در ازای درآمد ارزی، چیزی، فرهنگ و تمدن ارزشمند خود را از دست ندهیم. ما هم گفته ایم و زنده نگه داشته ایم. در پایان امیدوارم دولت تمام تلاش خود را برای رفع و رفع تحریم ها و برقراری ارتباط بانکی انجام دهد تا هنرمندان ما بتوانند داستان های ایرانی را به سراسر جهان صادر کنند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا