ترند های روز

“سنگ در جیب من” شنیده شد

به گزارش خبرگزاری «فارسیرو»، ادیمی نویسنده الجزایری ساکن فرانسه و در میان مهاجران آفریقایی زبانی دوستانه دارد و در تمام نوشته هایش به بیان ساختار فرهنگی و زیستی کشورش می پردازد. بیان روایت‌های زیبا و روان‌شناختی در داستان‌هایشان آن را به زبانی مشترک و جهانی برای مردم سرزمینشان تبدیل می‌کند.
ادیمی هم مانند دیگر نویسندگان آفریقایی قلم زیبا و جملات عمیقی دارد و راحت و صمیمی می نویسد، گویی مخاطب مقابلش نشسته و با او صحبت می کند. ادیمی در جغرافیایی بزرگ شد که در آن نسل کشی و تبعیض نژادی وجود داشت و در نتیجه تأثیر چنین مشکلاتی بر اکوسیستم کشورش در داستان های او منعکس می شود.
داستان این رمان روایتی از ترس و امید یک جوان مهاجر الجزایری ساکن فرانسه است. دختری که سعی می کند با رهایی از بافت سنتی فرهنگی و زیستی الجزایر دنیای جدیدی را برای خود بسازد، اما خانواده و تفکر زیستی سنتی اش او را رها نمی کنند و تنه اش را مانند ریشه درخت در آغوش می گیرند.

راوی داستان زن جوانی است که در آستانه 30 سالگی قرار دارد و چند سالی است که در فرانسه زندگی می کند. زندگی او زمانی با چالش جدی مواجه می شود که با تماس تلفنی مادرش از ازدواج خواهر 26 ساله اش خبر می دهد و این تماس نگرانی هایی را برای شخصیت داستان ایجاد می کند. او بین محیط فکری و شخصی خود و حقیقت زندگی در وطن خود دچار تعارض می شود و می پرسد که آیا زندگی خود را در مسیر درستی قرار داده است یا خیر؟

نویسنده کوشیده است نشان دهد که چگونه تفکر سنتی به ویژه در مورد ازدواج در جوامعی مانند الجزایر که ریشه در باورهای قومیتی مردم دارد، وضعیت شغلی، تحصیلی و استقلال دختر را به کلی نادیده می گیرد. خانواده راوی فقط نگران مجرد بودن دختر هستند و به او می گویند که اگر او تنها بماند و تنها بمیرد چه اتفاقی می افتد؟ از سوی دیگر ذهن دختر با دوگانگی حقیقت زندگی در دنیای مدرن و حقیقت زندگی در درون خود و انتخاب روش صحیح برای ساخت آن مواجه می شود و در نهایت این دوگانگی با طنز و تلخی به پایان می رسد. روایت در کتاب
گفتنی است نسخه فیزیکی این کتاب با ترجمه آذر نورانی از انتشارات نیستان هم اکنون در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا