ترند های روز

واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران به مرگ شاه/ موسوی گرمارودی: شاه سال هاست مرده است/ معین فر: شاید مرده است.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینساعت 9:45 یکشنبه 14 مرداد 1359 محمدرضا پهلوی پس از یک دوره طولانی بیماری در سن 60 سالگی در قاهره درگذشت. درست یک سال و نیم پس از خروج قطعی از کشور. 9 ماه قبل از آن، در 13 آبان 58، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، سفارت آمریکا در ایران را اشغال کرده و کارکنان آن را گروگان گرفته بودند، برای آزادی گروگان‌ها اعلام شد که گروگان‌ها به شرط آزاد می‌شوند. برای اینکه شاه به ایران تحویل داده شود. اما حالا که شاه رفته چه اتفاقی می افتد؟ خبرگزاری های خارجی از جمله فرانسه و رویترز می خواستند پاسخ این سوال را بدانند. از این رو به سراغ دانشجویان مستقر در سفارت و همچنین برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رفتند. واکنش‌ها، همانطور که کیهان روز بعد (15 مرداد 59) به نقل از خبرگزاری‌های خارجی گفت:

نظر خود را بعدا اعلام خواهیم کرد.

یکی از سخنگویان دانشجویان پیرو خط امام: جلسه ای برای بررسی اخبار رسیده تشکیل داده ایم و سپس نظرات خود را اعلام می کنیم.

به نظر ما شاه سالهاست که مرده است.

موسوی گرمارودی، مشاور رئیس جمهور: به نظر ما شاه مخلوع سال هاست که مرده است و مرگ او هیچ احساسی برای ما ندارد. مرگ شاه مخلوع تاثیری بر روابط ایران و آمریکا نخواهد داشت. در مورد گروگان های آمریکایی، این مجلس است که تصمیم می گیرد.

ما جسد شاه را نمی خواهیم، ​​ما خواهان بازگشت اموال خود هستیم.

موسوی خوئینی‌ها نماینده دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و نماینده مجلس: مرگ شاه تغییری در موضوع گروگان‌های آمریکایی ایجاد نمی‌کند و این افراد تنها در ازای استرداد اموال آزاد می‌شوند. غارت شده توسط شا. موضع ما در قبال گروگان گیری با مرگ شاه تغییر نمی کند. ما جنازه اش را نمی خواهیم، ​​حالا مال او را می خواهیم.

او ممکن است مرده باشد

علی اکبر معین فر وزیر نفت: ممکن است شاه مرده باشد و اگر چنین باشد به دست آمریکا کشته شده است.

ما خوشحال هستیم

علیرضا نوری، رئیس کل بانک مرکزی: از دریافت این خبر بسیار خرسندیم، اما اگر بتوانیم در دادگاه بین المللی آن را محاکمه کنیم، بهتر است. چنین محاکمه ای به ما این امکان را می دهد که تمام جنایات شاه مخلوع علیه مردم تهران را به جهانیان نشان دهیم. مقامات ایران تمام اقدامات لازم را در سطح بین المللی برای بازپس گیری دارایی های شاه و خانواده اش دنبال خواهند کرد و پرونده های آماده شده را در دادگاه های مختلف ارائه خواهند کرد.

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا