ترند های روز

نوجوانان در محرم چه بخوانند؟/دو داستان عاشورایی برای کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری «فارسیرو»، صحبت از حادثه دلخراش عاشورا برای نوجوانان امروزی کار ساده ای نیست و از هرکسی بر نمی آید. فاصله فرهنگی بین ما و فرزندانمان نسبت به نسل های گذشته بسیار بیشتر شده است. ما حتی از بیان مشکلات روزمره ناتوانیم. حال با این زبان چگونه می‌توان بلایی را که در آسمان و زمین رخ نداده توصیف کرد و احساسی را که از ارادت به اهل بیت (علیهم السلام) به وجود آمده است بیان کرد؟
«وای تشنگی…» نوشته سید مهدی شجاعی در اوج زیبایی و استحکام کلام پاسخی مناسب به این دغدغه است. پدر ادبیات دینی با تکیه بر فعالیت چهار دهه متنی نوشت که هیچ عامی نمی تواند آن را بدون عصبانیت تمام کند. تجارب درخشان آنها، هم برای تعالی در این ژانر ادبی و هم برای گستردگی مخاطب و قالب های مختلف این ژانر، اثری را خلق کرده که دل مخاطبان جوان را به حرکت درآورد، غبار از تاریخ فاجعه بزرگ کربلا بزداید. و او آنها را انجام می دهد. در ظهر عاشورای سال شصت و یک هجری قمری می پوشند.
حضرت سکینه (س) راوی داستان است. داستان با استفاده از معتبرترین متون شیعه از زبان آنها تبیین و توسعه می یابد و این دختر چهارده ساله که نقشی حاشیه ای در زیارتگاه های مشترک دارد به یکی از چهره های اصلی تبدیل می شود تا خواننده احساس نزدیکی کند. و درک فاجعه در اعماق روحت.
نثر محکم و هوشیار «وای از تشنگی…» همراه با تصویرسازی خلاقانه سید حسام طباطبایی فضایی بی نظیر را ایجاد کرده است. گویی کتاب قصد داشت خواننده را به فضایی تاثیرگذار از خوانش های سینمایی گذشته ببرد. با این تفاوت که هنرمند با استفاده از عناصر بصری قدیمی و تکنیک های آشنا مفاهیم جدیدی خلق می کند. او مفهوم قایق نجات امام حسین(ع) را ایده ای بصری از کتاب می کند، به طوری که در سرتاسر اثر، زمین را آب و آسمان را از خشکی می پوشاند. در کنار این ابتکار، عناصر باستانی مانند حضور فرشتگان، نوری که چهره معصومین حاضر در صحرای کربلا را نشان می دهد، لاله های روییده با خون خلقت شبیه ترین به پیامبر اکرم (ص) و سفیدپوستان کبوتر، جلوه نقاشی ها را دو چندان می کند.
طباطبایی اوج ماجرای عاشورا را با تصویر خسته و خون آلود ذی الجنه در آستانه خیمه اهل بیت به نمایش گذاشته است. با این تفاوت که در کار او برخلاف مینیاتور معروف استاد فرشچیان خبری از زن و کودک نیست و نجابت و تنهایی این موجود با وفا دلها را به تپش می اندازد.

فصل خوبی برای پیوستن

کتاب «فصل حسنه الاتحاد» که چاپ دوم آن هم اکنون در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، نگاهی اجمالی به زندگی مسلم بن عوسجه از یاران امام حسین (ع) است که در یاری مسلم تلاش کرده است. قیام ابن عقیل در کوفه اما شکست خورد و فریب جاسوسی به نام معقل که باعث شهادت مسلم شد، از کوفه گریخت و خود را به کربلا و سپاه امام رساند و سرانجام به خیل یاران شهیدش پیوست.
شجاعی در این کتاب از روش روایی نگارش ساده و بدون اشاره زیاد به جزئیات روایت تاریخی استفاده کرده است، گویی برای او به حیات کلام و حرکت تعریف شده اشاره می کند نه به جزئیات زندگی خود. همانطور که از نامی که وی برای کتاب خود برگزیده است مشخص است، این داستان حکایت ایمان و وفای به عهد با اهل بیت (ع) و تلاش برای کمک به آنان در هر موقعیت و ساختار زندگی است.
شجاعی با این مفهوم ذهن مخاطب را بدون توجه به پیچیدگی‌های روایت تاریخی زندگی مسلمانان به سمت بخش‌های ایثارگر و عاشقانه زندگی مسلمانان هدایت می‌کند و سعی می‌کند لحظات احساسی مانند نحوه استقبال امام از ایشان را خلق کند. . ، عمر سخنان اوست که خدمت می کند، خبر می دهد و ایمان می آورد. در دل و جان مخاطب بگذارد که فلسفه و قیام امام است.
این کتاب علاوه بر متن، با تصویرگری ویژه صدیقه احمدی همراه است. احمدی در این کتاب به عنوان یک مستند تاریخی به تصویرگری پرداخته است که به ارتباط مخاطب با متن داستانی کمک زیادی کرده است. او سعی کرده تصاویری را به این کتاب اضافه کند که متن داستان را به صورت کاملاً عینی بازسازی کند. نحوه بازنمایی این تصاویر به گونه ای است که ساختمان ها، افراد و موقعیت ها به طبیعی ترین شکل ممکن و با کمترین رجوع به تخیل در اذهان عمومی بازآفرینی می شوند و این رویداد نقش مهمی در اعتبار و تاثیرگذاری دارد. از این داستان

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا