دانستنی هاخدماتراهنماراهنمای خرید

آموزش تعمیر آبگرمکن دیواری در خانه

همانطور که می‌دانید آبگرمکن یکی از رایج‌ترین وسایل تامین آب گرم مصرفی در خانه هاست. در این دستگاه اجزا و قطعات مختلفی قرار گرفته که هرکدام در عملکرد درست آن تاثیر مسقیمی دارند. برخلاف تصور عموم تعمیر آبگرمکن دیواری اصلا کار سختی نیست. اما به این دلیل که برخی قطعات این دستگاه پیچیده هستند لازم است نکاتی را حین تعمیر آن رعایت کنید. از قطعاتی که پس از مدتی کارکرد دچار مشکل می‌شوند باید به لوله‌های مسی به کار رفته در آبگرمکن اشاره کنیم. اگر به دنبال رفع مشکل این لوله‌ها و تعمیر آبگرمکن خود هستید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

مشکلات رایج آبگرمکن دیواری

همانطور که ابتدای مقاله هم اشاره کردیم تعمیر آبگرمکن دیواری کار سختی نیست و برای انجام اینکار تنها لازم است چند مورد مهم را بررسی کنید. این وسایل پس از گذشت مدتی با مشکلاتی روبه‌ور می‌شوند. ممکن است در صورت رخ دادن این مشکلات مجبور شوید قطعه‌ای از آبگرمکن را تعویض کرده و جایگزین کنید. در ادامه شما را با رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن دیواری آشنا می‌کنیم.

 عدم جرقه زدن الکترود جرقه زن

در برخی آبگرمکن‌های بدون شمعک، گاهی اوقات به دلیل جدا شدن یا شل شدن اتصال وایر، کثیف بودن نوک الکترود جرقه‌زن یا وجود شکستگی در چینی الکترود، جرقه زن عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد. در صورت بروز این حالت لازم است جرقه زن را تمیز کرده و یا بخش معیوب را تعویض کنید.

 روشن نشدن شمعک

روشن نشدن شمعک می‌تواند از دلایل مختلفی نشات گرفته باشد. برای مثال ممکن است به دلیل بسته بودن شیر پروانه‌ای، گرفتگی صافی یا مجرای نازل این مشکل ایجاد شده باشد. برای رفع حالت اول تنها لازم است شیر را باز کنید. در صورت گرفتگی نیز باید به تمیز کردن صافی و مجرای نازل شمعک بپردازید.

 خاموش شدن شمعک

خاموش شدن شمعک آبگرمکن بیشتر به دلیل نقص در کارکرد ترموکوپل ایجاد می‌شود. به همین دلیل ابتدا باید به سراغ بررسی این قطعه از آبگرمکن رفته و در صورت اطمینان از نقص کارکرد، ترموکوپل را تعویض و جایگزین کنید. اما اگر ترموکوپل سالم بود باید شیر مغناطیسی را بررسی کنید؛ زیرا خراب بودن شیر مغناظیسی هم می‌تواند باعث خاموش شدن شمعک شود.

شعله کوتاه و زردرنگ شمعک

در وسایل گازسوز، شعله به طور معمول بلند و آبی رنگ است. اما اگر مشکلات مختلفی مثل گرفتگی صافی شمعک، مجرای نازل آن یا صافی مجرای هوا اتفاق افتاده باشد شعله کوتاه و زرد رنگ شود. برای رفع این موارد باید حتما از یک تعمیرکار آبگرمکن کمک بگیرید تا با تمیز کردن قطعات گفته شده به رفع این مشکل بپردازد.

روشن نشدن مشعل با وجود باز بودن شیر آب گرم

مشکل روشن نشدن مشعل می‌تواند از چند دلیل نشات گرفته باشد. این دلایل عبارت‌اند از: قطع بودن گاز ساختمان، گرفتگی صافی آب، گرفتگی شیپور رگولاتور و بسته بودن شیر ربع گرد گاز. در این شرایط، برای تعمیر آبگرمکن دیواری باید تمام مواردی که گفته شد را بررسی کنید.

 تاخیر در روشن شدن مشعل پس از باز کردن شیر آب گرم

مورد دیگری که اکثر دارندگان آبگرمکن دیواری با آن روبه‌رو می‌شوند تاخیر در روشن شدن مشعل است. این حالت در آبگرمکن می‌تواند به دلیل خرابی شیر احتراق آهسته، وجود رسوب روی سوپاپ آب یا نقص در کارکرد اورینگ سوپاپ اصلی گاز پیش آمده باشد. در این صورت لازم است برای تعمیر آبگرمکن دیواری، تمامی قطعات گفته شده را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

مشکلات رایج در تعمیر آبگرمکن

آبگرمکن‌ها از وسایل پرکاربرد در منزل هستند که روزانه کار می‌کنند و امکان دارد بعد از مدتی دچار نقص شده و به تعمیر نیاز پیدا ‌کنند. در این بخش قصد داریم درباره مشکلات رایج آبگرمکن دیواری و روش حل آنها صحبت کنیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

خراب شدن سنسور حرارتی آبگرمکن

سنسور حرارتی آبگرمکن موردی است که اکثر به دلیل ترک خوردن و یا کثیف شدن و تجمع گرد و غبار روی آن خراب می‌شود. از علائم خرابی سنسور باید به داغ شدن بیش از حد آب و یا دائما گرم و سرد آن اشاره کنیم. برای رفع این مشکل باید سنسور تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض شود.

علت گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی و روش های برطرف کردن آن چیست؟

خاموش شدن آبگرمکن

خاموش شدن آبگرمکن یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند در یک روز پرمشغله که خسته به خانه می‌آیید پیش بیاید. تصور کنید می‌خواهید با یک دوش آب گرم خستگی را از تن خود بیرون کنید اما آبگرمکن خاموش شده و روشن نمی‌شود! حالت‌های زیر رایج‌تری مواردی هستند که باعث خاموش شدن آبگرمکن دیواری می‌شوند:

  • خراب شدن واشر دیافراگم
  • افت فشار گاز یا آب ورودی
  • خراب شدن ترموکوپل
  • خراب شدن مشعل آبگرمکن
  • خراب شدن شمعک

سرد و گرم شدن مداوم آب

لازم است بدانید اگر آبگرمکن را به موقع سرویس نکنید توان شعله آن کم شده و این مشکل باعث سرد و گرم شدن آب می‌شود. مورد دیگری که می‌تواند باعث بروز این حالت شود جرم گرفتن لوله‌های مسی بکار رفته در آن است. در واقع این لوله‌ها در دراز مدت دچار رسوب می‌شوند و این رسوب می‌تواند دمای آب را تغییر داده و یا در حالت‌هایی باعث مسدود شدن مسیر ورود و خروج آب شود. اگر لوله مسی بکار رفته در این دستگاه از نوع باکیفیت باشد احتمال اینکه با چنین مشکلی روبه‌رو شود بسیار کم است. اگر به دنبال فروشگاه معتبری برای خرید لوله مسی هستید روی این متن کلیک کنید.

به جز موارد ذکر شده سرد و گرم شدن پی‌در‌پی آب می‌تواند به دلیل مشکلات زیر نیز به وجود آمده باشد:

  • نامناسب بودن لوله‌کشی ساختمان
  • کم بودن شعله آبگرمکن
  • گرم نشدن آب داخل مخزن
  • کافی نبودن فشار آب ورودی

برای حل این مشکل باید آبگرمکن را رسوب‌گیری کرده و مشعل آن را نیز تمیز کنید.

 تعمیر آبگرمکن درصورت نشت گاز

نشتی گاز آبگرمکن خطری بسیار جدی است و می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. توصیه می‌کنیم حتما برای حل این مشکل از یک تکنسین حرفه‌ای در زمینه تعمیر آبگرمکن کمک بگیرید زیرا چنین مواردی بسیار حساس هستند و می‌توانند ضررات جانی را به افراد وارد کنند. موارد زیر مهم‌ترین دلایل نشتی گاز آبگرمکن هستند:

  • پیچ هواگیری آبگرمکن شل شده است.
  • واشر هواگیری فرسوده است.
  • بدنه رگلاتور ترک خورده است.
  • اورینگ خراب است.
  • واشر شیرگاز آبگرمکن خراب است.
  • رابط شمعک سوراخ است.
  • مهره شمعک آبگرمکن شل است.
  • واشر خروجی رگلاتور به شمعک خراب است.

از آنجا که قطعات آبگرمکن دیواری باید باکیفیت باشند در تعمیر و تعویض آنها باید حساس باشید. لوله مسی یکی از مهم‌ترین اجزای بکار رفته در این دستگاه است و باید حتما آن را از مرکز معتبری تهیه کنید. فروشگاه بازاری یکی از فروشگاه‌هایی که در زمینه فروش لوازم یدکی فعالیت دارد و کیفیت بالایی را در محصولات خود ارائه کرده است. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید قطعات آبگرمکن دیواری حتما سری به این فروشگاه آنلاین بزنید.

در لوله کشی کولر گازی این نکات را حتماً رعایت کنید - مجله ونداد تجهیز

سخن پایانی

عیب‌یابی و تعمیر آبگرمکن دیواری کار چندان سختی نیست. اما اگر احساس کردید در انجام این کار مهارت کافی ندارید هرگز دست به تعمیر آن نزنید و از یک تکنسین متخصص در این حرفه کمک بگیرید. در این مقاله شما را با رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن دیواری و راه‌های رفع آنها آشنا کردیم. امیدواریم از مطالب این مقاله لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا