ترند های روز

گره گشایی از کتابی درباره شخصیت غزل شاکری در سریال «خاتون»/آهنگ سرگشت فهیمه اکبر درباره این زن به ما چه می گوید؟

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، اگر از بینندگان سریال «خاتون» بودید که مردادماه 3 سال پیش از شبکه داخلی سیما پخش شد، حتماً شخصیت فهیمه اکبر با بازی غزل شاکری را به خاطر دارید. فهیمه اکبر یک شخصیت خیالی نبود. وی خواننده، نویسنده، فعال علمی و اجتماعی گیلانی بود که در ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ در سن ۹۱ سالگی در آمریکا درگذشت. به تازگی کتابی از او منتشر شده است که زندگی و روزگار او را به تفصیل تحلیل کرده و اطلاعات جالب و درجه یک از این هنرمند ارائه می دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، اولین چیزی که در مورد فهیمه اکبر به چشم می خورد این است که به اندازه هنرش و زحماتی که در عرصه هنر و نویسندگی انجام داده، شهرت او بیشتر نشده است. اگرچه در سریال نسبتاً پرمخاطب «خاتون» به شخصیت او پرداخته شد، اما هنوز هم نام، هنر و خدمات او برای بسیاری از مردم ناشناخته است. کتاب «سرود تاریخی؛ 91 سال زندگی بی‌حساب فهیمه اکبر با موسیقی و سیاست، از گیلان تا واشنگتن» نوشته معصومه جوادی نسب، پاسخی نسبتاً رضایت‌بخش به کنجکاوی کسانی است که می‌خواهند درباره این شخصیت بزرگ جهان بیشتر بدانند. تاریخ معاصر موسیقی ایران.

بذر این کتاب زمانی کاشته شد که نویسنده برای استفاده در مجموعه «خاتون»، تحقیق در مورد ترانه های فهیمه اکبر و گیلکی در دوران اشغال رشت در تابستان 1398 را به عهده گرفت. آگاهی نویسنده از گلی اکبر، پسر فهیمه، گام بعدی است که در تکمیل اطلاعات این کتاب مؤثر بوده است، زیرا دختر فهیمه اکبر، آرشیو مفصلی از دست نوشته ها و عکس های مادرش را در اختیار نویسنده قرار داده است ذکر شده است. در منابع دیگر قبل و برای شناخت. بیشتر وقت و زندگی این زن هنرمند و فعال ارزشمندی است.

فهیمه اکبر با نام اصلی فهیمه یمین اسفندیاری، موسیقی شناس، مردم شناس و پژوهشگر فرهنگ عامه بود که در 27 آذر 1296 به دنیا آمد و 91 سال عمر کرد. پدرش اسدالله یمین اسفندیاری از سیاستمداران مشهور دوران قاجار و پهلوی بود. پدربزرگش منشی دربار ناصری و از چهره های وزارت امور خارجه ناصرالدین شاه بود و همسرش محسن اکبر فرزند فتح الله اکبر (آخرین نخست وزیر قاجار) از مشاهیر گیلان بود. زمین داران که برای دو دوره به عضویت مجلس شورای ملی درآمدند. زمانی که روس ها در جنگ جهانی دوم به گیلان حمله کردند، فهیمه اکبر آهنگ های ماندگاری برای مردم و علیه اشغالگران خواند.

در دوران پهلوی دوم به عضویت جامعه راه نو درآمد و برای زنان تلاش های زیادی کرد. او نیز خود را وقف کار مردم شناسی کرد و به همراه دکتر احسان یارشاطر تلاش ها و پژوهش های بسیاری را به نفع فرهنگ عامه انجام داد. فهیمه اکبر این آهنگ را ساخته است. سانگ کتاب نوشت او نمایشگاه ملی برگزار کرد. برای علما و نیازمندان خانه و درمانگاه ساخت. او برای تحصیل هنر و خواندن به زندان زنان رفت. وی خانه خود در رشت را در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار داد تا به «موزه مردم شناسی» تبدیل شود.

پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا به تلاش های فرهنگی خود ادامه داد و در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی دوره های ایران شناسی داشت. او تنها آلبوم موسیقی خود را منتشر کرد و تا پایان عمر تلاش های فرهنگی زیادی کرد. اینها گوشه هایی از زندگی زن در اجتماع است. اما همیشه ناشناخته مانده و این ناشناخته ماندن دلایل اجتماعی و سیاسی خاصی دارد.

این کتاب تنها روایتی از زندگی هنری فهیمه نیست. بلکه پر از جزئیات مربوط به دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، عشق، ازدواج و ماجراهای فرزندانش است. برای آن دسته از خوانندگانی که علاقه مند به دانستن جزئیات زندگی شخصیت محوری کتاب هستند، این یک امتیاز مثبت است و برای کسانی که برخی از این جزئیات را غیر ضروری و بی اثر می دانند، کتاب حاوی اطلاعات زیادی از این دست است. اگر در هنگام خواندن کتاب به این نکته توجه داشته باشیم که اساس این کتاب در ابتدا تحقیق برای مجموعه‌ای بوده است که طبیعتاً نیازمند روایت‌های بصری است، می‌توان فهمید که چرا نویسنده جزئیاتی را ارائه می‌کند که ممکن است چندان مفید نباشد. خیلی دور رفت اما در این کتاب، از شاگردی فهیمه نزد مرتضی خان محجوبی گرفته تا اولین ترانه های او همزمان با تبعید رضاخان به جزیره موریس، تا ترانه های میهن پرستانه ای که در دوران اشغال رشت خواند و همچنین داستان او. زندگی خانوادگی، مشکلات مالی شوهر و داستان تولد و رشد و تکامل فرزندان و ازدواج او و نیز اقدامات فرهنگی و مردم‌شناختی او به نثری آسان‌خوان پرداخته شده است.

گره گشایی کتابی از شخصیت غزل شاکری در سریال چه چیزی درباره این زن به ما می گوید؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به شناخت چهره‌های هنر معاصر و کسانی که تحولات و رویدادهای زندگی ایرانیان در قرن اخیر را دنبال می‌کنند جذاب است. کتاب «سرود تاریخ» نخستین تحقیق جدی در زندگی فهیمه اکبر با اطلاعات و تصاویر دست اول، ناگفته های بیشماری از زمینه ها و دوران زندگی بانو فهیمه اکبر است. این کتاب با همراهی و ارائه گلی اکبر (دختر فهیمه اکبر) در 20 بخش و 424 صفحه در قالب رقعی توسط انتشارات «چشمه» منتشر شده است.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا