ترند های روز

کتاب صوتی قابوس نامه اثری شنیدنی از ادبیات فارسی نیستان است.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، در آستانه روز شعر و ادب فارسی، این اثر ادبی جنبه آموزشی دارد. قابوس نما یا کتاب پندها حاوی پندها و پندهایی از ایران باستان است که حکایت از اهمیت کلام و حکمت دارد و بر اعتدال و بردباری تاکید دارد. عنوان قابوس نامه برگرفته از نام نویسنده ای است که در تاریخ به قابوس دوم معروف است. او این اثر درخشان را در 44 فصل برای پسرش گیلان شاه نوشته است، با این هدف که اگر بعد از او حکومت به دست گیلان شاه افتاد، بتواند آن را حفظ کند و بداند که چگونه به درستی به وظایف خود عمل کند. این کتاب به بررسی موضوعات مهم و ارزشمندی چون تربیت کودک، آداب زندگی عادی، لشکرکشی، مملکت داری، آداب و رسوم اجتماعی و تربیتی و خلاصه ای از علوم مختلف مانند پزشکی، نجوم و شعر می پردازد.

شیوه نگارش عنصر المعالی در این شاهکار به این صورت است که در هر فصل ابتدا موضوع اصلی را بیان می کند و سپس برای پسرش حکایات جذاب و شنیدنی را برای توضیح بیشتر بیان می کند. اگرچه مطالبی که عنصر المعالی نوشته است گرانبها و ارزشمند است، اما آنچه این اثر را از دیگر آثار باستانی متمایز می کند، صداقت و صراحت زبان آن است. او این کتاب را برای پسرش نوشته و به همین دلیل از صداقت و صداقت خاصی برخوردار است. آنچه در این شاهکار جلب توجه می کند، جدای از سبک سلیس و نثر فوق العاده علم المعالی و لطف ذوق و حسن تعبیر او در نوشته هایش، گستردگی دانش، اطلاعات و اطلاعات او در زمینه های مختلف است.

این اثر به سبک مرسل یا نثر ساده و سیال قرن چهارم و پنجم میلادی نوشته شده است. ح که به سبک بلعمی و بیهقی نیز معروف است. مطالب ارائه شده در این کتاب اگرچه ناشناخته نیست، اما آنچنان که انتظار می رفت شنیده، خوانده یا بازتاب داده نشده است، به همین دلیل است که این اثر ماندگار و درخشان در قالب صوتی برای کمک به حفظ میراث گرانبهای ادبیات فارسی تهیه شده است. .

در بخشی از کتاب صوتی قابوس نامه می شنویم:

ای پسر بدان که آفریدگار ما اعلی، چون خواست دنیا آباد بماند، اسباب نسل آفرید و شهوت حیوانات را برانگیخت. پس بر فرزند هم واجب است که به خودش احترام بگذارد و متعهد باشد و همچنین واجب است متعهد باشد و اصل خودش را رعایت کند و اصلش هم پدر و مادر است که نگویید من چه حقی دارم. بر پدر و مادرم . این هوس آنها بوده است نه قصد من، گرچه شهوت بوده است، دلسوزی بیشتر برای آنهاست که خود را به خاطر تو بکشند و کمتر احترام به پدر و مادرشان است که میان تو و خالق تو واسطه هستند. پس به همان اندازه که به خالق خود و خود احترام می گذارید، باید به واسطه و آن فرزندی که همیشه با حکمت هدایت می شد نیز احترام بگذارید. نباید از حق و مهر پدر و مادر خالی باشد.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا